Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aquino, Priscila de Souza
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Moura, Lydia Meneses de, Florêncio, Maria Isabel Barbosa, Moura, Escolástica Rejane Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/001300000pzvc
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13438
Resumo: This is a descriptive-exploratory study. The data were collected on November, 2004 at a first level of reference unit system in Fortaleza, Ceará. The main aim of the research was to relate the development of a workshop as a space to reflection about the current conditions of the wound care service, ruled in the pedagogic proposal showed by Saul, in 1988. It consisted of educational-assistencial integration as mediative force for the promotion of the practice field transformation. Such experience can to be reproduced by other services and other students and groups of teachers who might be going through similar experiences, which is not unusual.
id UFC-7_e45132c1afa3305ad20495aa104aa60b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/13438
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiênciaEducational-assistencial integration in the care of wounds: report of experienceCicatrizaçãoServiços de Integração Docente-AssistencialEnsinoThis is a descriptive-exploratory study. The data were collected on November, 2004 at a first level of reference unit system in Fortaleza, Ceará. The main aim of the research was to relate the development of a workshop as a space to reflection about the current conditions of the wound care service, ruled in the pedagogic proposal showed by Saul, in 1988. It consisted of educational-assistencial integration as mediative force for the promotion of the practice field transformation. Such experience can to be reproduced by other services and other students and groups of teachers who might be going through similar experiences, which is not unusual.Estudo descritivo-exploratório, cujos dados foram levantados em novembro de 2004, em uma unidade de primeiro nível de referência do sistema de saúde de Fortaleza, no Ceará. Teve por objetivo relatar o desenvolvimento de uma oficina como espaço para reflexão sobre as condições atuais do serviço de cuidados de feridas, pautada na proposta pedagógica apresentada por Saul, em 1988. Consistiu em uma integração docente-assistencial como força mediadora para a promoção da transformação do campo de prática. Esta experiência poderá ser reproduzida por outros serviços e por outros grupos de docentes e discentes que estejam vivenciando realidade similar e que não é rara.Estudio descriptivo y de exploración, cuyos datos se alzaron en noviembre de 2004, en una unidad de alto nivel de referencia del sistema de salud de Fortaleza, Ceará. Realizado con el fin de relatar el desarrollo de un taller como espacio para reflexión sobre las condiciones actuales del servicio de cuidados de heridas, basada en la propuesta pedagógica presentada por Saul, en 1988. Consistió en una integración docente y asistencial como fuerza mediadora para promover la transformación del campo práctico. Esta experiencia se podrá reproducir a través de otros servicios y por otros grupos de docentes y alumnos que estén viviendo una realidad similar, lo que no es raro.Rev Rene2015-10-13T13:46:43Z2015-10-13T13:46:43Z2006-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfAQUINO, P. S. et al. Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência. Rev. RENE., Fortaleza, v.7, n.2, p. 81-88, maio/ago. 2006.2175-6783 (Online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13438ark:/83112/001300000pzvcAquino, Priscila de SouzaMoura, Lydia Meneses deFlorêncio, Maria Isabel BarbosaMoura, Escolástica Rejane Ferreiraporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T16:28:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13438Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:12.227220Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
Educational-assistencial integration in the care of wounds: report of experience
title Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
spellingShingle Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
Aquino, Priscila de Souza
Cicatrização
Serviços de Integração Docente-Assistencial
Ensino
title_short Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
title_full Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
title_fullStr Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
title_full_unstemmed Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
title_sort Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência
author Aquino, Priscila de Souza
author_facet Aquino, Priscila de Souza
Moura, Lydia Meneses de
Florêncio, Maria Isabel Barbosa
Moura, Escolástica Rejane Ferreira
author_role author
author2 Moura, Lydia Meneses de
Florêncio, Maria Isabel Barbosa
Moura, Escolástica Rejane Ferreira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aquino, Priscila de Souza
Moura, Lydia Meneses de
Florêncio, Maria Isabel Barbosa
Moura, Escolástica Rejane Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Cicatrização
Serviços de Integração Docente-Assistencial
Ensino
topic Cicatrização
Serviços de Integração Docente-Assistencial
Ensino
description This is a descriptive-exploratory study. The data were collected on November, 2004 at a first level of reference unit system in Fortaleza, Ceará. The main aim of the research was to relate the development of a workshop as a space to reflection about the current conditions of the wound care service, ruled in the pedagogic proposal showed by Saul, in 1988. It consisted of educational-assistencial integration as mediative force for the promotion of the practice field transformation. Such experience can to be reproduced by other services and other students and groups of teachers who might be going through similar experiences, which is not unusual.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-01
2015-10-13T13:46:43Z
2015-10-13T13:46:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AQUINO, P. S. et al. Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência. Rev. RENE., Fortaleza, v.7, n.2, p. 81-88, maio/ago. 2006.
2175-6783 (Online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13438
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/001300000pzvc
identifier_str_mv AQUINO, P. S. et al. Integração docente-assistencial no cuidado de feridas: relato de experiência. Rev. RENE., Fortaleza, v.7, n.2, p. 81-88, maio/ago. 2006.
2175-6783 (Online)
ark:/83112/001300000pzvc
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13438
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818373813701705728