Acidentes Automobilísticos no Brasil em 2017: estudo ecológico dos anos de vida perdidos por incapacidade
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51126 |
Resumo: | This study aims to describe the impact of Automobile Accidents in Brazil, in the year 2017, on the years of life lost adjusted for disability. Ecological study, with secondary data from the Global Health Data Exchange (Global Burden of Disease 2017) provided by the Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME). The data were obtained using cause filters (road injuries by motor vehicle), location (Global, Brazil and Southern Latin America) and individuals of both sexes, aged 15 to 49 years. Rates of death and DisabilityAdjusted Life Years per 100 thousand inhabitants were considered. The data were exported to Excel® for Windows 2010 and analyzed according to the literature. It is observed, in Brazil, a decrease in death rates (19.68%) and Disability-Adjusted Life Years (22.10%) per automobile accident among individuals of both sexes, between 15 and 49 years, but they are higher than the Global and Southern rates of Latin America. Studies such as this are important for the improvement and targeting of specific public policies, to formulate and implement strategies for health promotion and prevention of traffic safety. |
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Acidentes Automobilísticos no Brasil em 2017: estudo ecológico dos anos de vida perdidos por incapacidadeAutomobile Accidents in Brazil in 2017: ecological study of the disability-adjusted life yearsCarga Global da DoençaAnos de Vida Ajustados pela IncapacidadeAcidentes de TrânsitoAutomóveisThis study aims to describe the impact of Automobile Accidents in Brazil, in the year 2017, on the years of life lost adjusted for disability. Ecological study, with secondary data from the Global Health Data Exchange (Global Burden of Disease 2017) provided by the Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME). The data were obtained using cause filters (road injuries by motor vehicle), location (Global, Brazil and Southern Latin America) and individuals of both sexes, aged 15 to 49 years. Rates of death and DisabilityAdjusted Life Years per 100 thousand inhabitants were considered. The data were exported to Excel® for Windows 2010 and analyzed according to the literature. It is observed, in Brazil, a decrease in death rates (19.68%) and Disability-Adjusted Life Years (22.10%) per automobile accident among individuals of both sexes, between 15 and 49 years, but they are higher than the Global and Southern rates of Latin America. Studies such as this are important for the improvement and targeting of specific public policies, to formulate and implement strategies for health promotion and prevention of traffic safety.Este estudo se propõe a descrever o impacto dos Acidentes Automobilísticos no Brasil, no ano de 2017, sobre os anos de vida perdidos ajustados por incapacidade. Estudo ecológico, com dados secundários da Global Health Data Exchange (Global Burden of Disease 2017) disponibilizados pelo Institute for Health Metricsand Evaluation. Os dados foram obtidos utilizando filtros de causa (ferimentos na estrada por veículo automotor), localização (global, Brasil e sul da América Latina) e indivíduos de ambos os sexos, com idades entre 15 e 49 anos. Foram considerados os anos de vida perdidos por incapacidade e a taxa de mortes por 100 mil habitantes. Os dados foram exportados para o Excel® for Windows 2010 e analisados conforme a literatura. Observa-se, no Brasil, um decréscimo nas taxas de óbitos (19,68%) e de anos de vida perdidos por incapacidade (22,10%) por acidente automobilístico entre indivíduos de ambos os sexos, com idades entre 15 e 49 anos, porém mostram-se superiores as taxas globais e do sul da América Latina. Estudos como este são importantes para o aperfeiçoamento e o direcionamento de politicas públicas específicas, para formular e implementar estratégias de promoção e prevenção da saúde de segurança no trânsito.Saúde em Debate2020-04-03T13:40:05Z2020-04-03T13:40:05Z2019-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, T. F. de ; MACENA, R. H. M. ; MOTA, R. M. S. Acidentes Automobilísticos no Brasil em 2017: estudo ecológico dos anos de vida perdidos por incapacidade. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 43, n. 123, p. 1159-1167, out./dez. 2019.(Online), 2358-2898(Impresso) 0103-1104http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51126Lima, Tamires Feitosa deMacena, Raimunda Hermelinda MaiaMota, Rosa Maria Salaniporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-04-03T13:40:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51126Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:46:32.414053Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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