Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824 |
Resumo: | Study aimed to develop and assess an educational game on psychoactive drugs accessible to blind individuals, conducted in three steps: development of the educative game, evaluation by three special education experts, and assessment by twelve blind individuals. As a result, a board game called Drugs: staying clean was developed. In the Alpha version, experts made suggestions regarding the game rules and instructions and the board base, including square texture, game pieces, and Braille writing. In Beta version, we proceeded to the assessment by the blind participants, who suggested changes in the square texture and the addition of Velcro-type material to fi x the counters on the board. Then, the Gamma version was played by the last pairs of blind players and was considered by them to be adequate. In the evaluation of the experts, the game was appropriate, as it allowed access to information on psychoactive drugs in a ludic and playful manner. |
id |
UFC-7_edef760a61bf5041e80eeddcccada684 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/7824 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliaçãoEducative game on drugs for blind individuals : development and assessmentPessoas com DeficiênciaDrogas IlícitasEducação em SaúdeStudy aimed to develop and assess an educational game on psychoactive drugs accessible to blind individuals, conducted in three steps: development of the educative game, evaluation by three special education experts, and assessment by twelve blind individuals. As a result, a board game called Drugs: staying clean was developed. In the Alpha version, experts made suggestions regarding the game rules and instructions and the board base, including square texture, game pieces, and Braille writing. In Beta version, we proceeded to the assessment by the blind participants, who suggested changes in the square texture and the addition of Velcro-type material to fi x the counters on the board. Then, the Gamma version was played by the last pairs of blind players and was considered by them to be adequate. In the evaluation of the experts, the game was appropriate, as it allowed access to information on psychoactive drugs in a ludic and playful manner.Estudo realizado com o objetivo de construir e avaliar um jogo educativo sobre drogas psicoativas acessível a pessoas cegas, desenvolvido em três etapas: construção do jogo educativo, avaliação por três especialistas em educação especial e doze cegos. Foi construído um jogo de tabuleiro denominado Drogas: jogando limpo. Na Versão Alfa os especialistas fizeram sugestões em relação às e instruções e ao tabuleiro: textura das casas, peças do jogo e escrita em Braille. Na Versão Beta, procedeu-se à avaliação pelos cegos, os quais sugeriram alterações na textura das casas e colocação de velcro para fixação do pino no tabuleiro. Passou-se, então, à Versão Gama, jogada pelas últimas três duplas de cegos e considerada adequada. Na avaliação dos juízes, o jogo revelou-se adequado, pois permite o acesso à informação sobre drogas psicoativas de maneira lúdica.Estudio efectuado con el objetivo de construir y evaluar un juego educativo sobre drogas psicoactivas accesible para personas ciegas, desarrollado en tres etapas: construcción del juego educativo, evaluación por tres especialistas en educación especial y doce ciegos. Fue construido un juego de tablero llamado Drogas: jugando limpio. En la Versión Alfa, los especialistas realizaron sugerencias en relación a las instrucciones y al tablero: textura de los compartimentos, piezas del juego y escritura en Braille. En la Versión Beta fue realizada la evaluación por los ciegos, los cuales sugirieron alteraciones en la textura de los compartimentos y colocación de velcro para fi jación del perno en el tablero. La Versión Gama, jugada por las últimas tres parejas de ciegos fue considerada adecuada. En la evaluación de los especialistas o jueces, el juego educativo fue evaluado como adecuado, ya que permite el acceso a la información sobre drogas psicoactivas de manera lúdica.Revista da Escola de Enfermagem da USP2014-03-31T13:28:37Z2014-03-31T13:28:37Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARIANO, M. R. ; REBOUÇAS, C. B. A. ; PAGLIUCA, L. M. F. Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 930-936, 2013.0080-6234 Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824Rebouças, Cristiana Brasil de AlmeidaPagliuca, Lorita Marlena FreitagMariano, Monaliza Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-28T13:43:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/7824Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:01.745849Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação Educative game on drugs for blind individuals : development and assessment |
title |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação |
spellingShingle |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida Pessoas com Deficiência Drogas Ilícitas Educação em Saúde |
title_short |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação |
title_full |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação |
title_fullStr |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação |
title_full_unstemmed |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação |
title_sort |
Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação |
author |
Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida |
author_facet |
Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida Pagliuca, Lorita Marlena Freitag Mariano, Monaliza Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag Mariano, Monaliza Ribeiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida Pagliuca, Lorita Marlena Freitag Mariano, Monaliza Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pessoas com Deficiência Drogas Ilícitas Educação em Saúde |
topic |
Pessoas com Deficiência Drogas Ilícitas Educação em Saúde |
description |
Study aimed to develop and assess an educational game on psychoactive drugs accessible to blind individuals, conducted in three steps: development of the educative game, evaluation by three special education experts, and assessment by twelve blind individuals. As a result, a board game called Drugs: staying clean was developed. In the Alpha version, experts made suggestions regarding the game rules and instructions and the board base, including square texture, game pieces, and Braille writing. In Beta version, we proceeded to the assessment by the blind participants, who suggested changes in the square texture and the addition of Velcro-type material to fi x the counters on the board. Then, the Gamma version was played by the last pairs of blind players and was considered by them to be adequate. In the evaluation of the experts, the game was appropriate, as it allowed access to information on psychoactive drugs in a ludic and playful manner. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2014-03-31T13:28:37Z 2014-03-31T13:28:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MARIANO, M. R. ; REBOUÇAS, C. B. A. ; PAGLIUCA, L. M. F. Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 930-936, 2013. 0080-6234 Impresso http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824 |
identifier_str_mv |
MARIANO, M. R. ; REBOUÇAS, C. B. A. ; PAGLIUCA, L. M. F. Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 930-936, 2013. 0080-6234 Impresso |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028898373369856 |