Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Pagliuca, Lorita Marlena Freitag, Mariano, Monaliza Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824
Resumo: Study aimed to develop and assess an educational game on psychoactive drugs accessible to blind individuals, conducted in three steps: development of the educative game, evaluation by three special education experts, and assessment by twelve blind individuals. As a result, a board game called Drugs: staying clean was developed. In the Alpha version, experts made suggestions regarding the game rules and instructions and the board base, including square texture, game pieces, and Braille writing. In Beta version, we proceeded to the assessment by the blind participants, who suggested changes in the square texture and the addition of Velcro-type material to fi x the counters on the board. Then, the Gamma version was played by the last pairs of blind players and was considered by them to be adequate. In the evaluation of the experts, the game was appropriate, as it allowed access to information on psychoactive drugs in a ludic and playful manner.
id UFC-7_edef760a61bf5041e80eeddcccada684
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/7824
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliaçãoEducative game on drugs for blind individuals : development and assessmentPessoas com DeficiênciaDrogas IlícitasEducação em SaúdeStudy aimed to develop and assess an educational game on psychoactive drugs accessible to blind individuals, conducted in three steps: development of the educative game, evaluation by three special education experts, and assessment by twelve blind individuals. As a result, a board game called Drugs: staying clean was developed. In the Alpha version, experts made suggestions regarding the game rules and instructions and the board base, including square texture, game pieces, and Braille writing. In Beta version, we proceeded to the assessment by the blind participants, who suggested changes in the square texture and the addition of Velcro-type material to fi x the counters on the board. Then, the Gamma version was played by the last pairs of blind players and was considered by them to be adequate. In the evaluation of the experts, the game was appropriate, as it allowed access to information on psychoactive drugs in a ludic and playful manner.Estudo realizado com o objetivo de construir e avaliar um jogo educativo sobre drogas psicoativas acessível a pessoas cegas, desenvolvido em três etapas: construção do jogo educativo, avaliação por três especialistas em educação especial e doze cegos. Foi construído um jogo de tabuleiro denominado Drogas: jogando limpo. Na Versão Alfa os especialistas fizeram sugestões em relação às e instruções e ao tabuleiro: textura das casas, peças do jogo e escrita em Braille. Na Versão Beta, procedeu-se à avaliação pelos cegos, os quais sugeriram alterações na textura das casas e colocação de velcro para fixação do pino no tabuleiro. Passou-se, então, à Versão Gama, jogada pelas últimas três duplas de cegos e considerada adequada. Na avaliação dos juízes, o jogo revelou-se adequado, pois permite o acesso à informação sobre drogas psicoativas de maneira lúdica.Estudio efectuado con el objetivo de construir y evaluar un juego educativo sobre drogas psicoactivas accesible para personas ciegas, desarrollado en tres etapas: construcción del juego educativo, evaluación por tres especialistas en educación especial y doce ciegos. Fue construido un juego de tablero llamado Drogas: jugando limpio. En la Versión Alfa, los especialistas realizaron sugerencias en relación a las instrucciones y al tablero: textura de los compartimentos, piezas del juego y escritura en Braille. En la Versión Beta fue realizada la evaluación por los ciegos, los cuales sugirieron alteraciones en la textura de los compartimentos y colocación de velcro para fi jación del perno en el tablero. La Versión Gama, jugada por las últimas tres parejas de ciegos fue considerada adecuada. En la evaluación de los especialistas o jueces, el juego educativo fue evaluado como adecuado, ya que permite el acceso a la información sobre drogas psicoactivas de manera lúdica.Revista da Escola de Enfermagem da USP2014-03-31T13:28:37Z2014-03-31T13:28:37Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMARIANO, M. R. ; REBOUÇAS, C. B. A. ; PAGLIUCA, L. M. F. Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 930-936, 2013.0080-6234 Impressohttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824Rebouças, Cristiana Brasil de AlmeidaPagliuca, Lorita Marlena FreitagMariano, Monaliza Ribeiroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-08-28T13:43:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/7824Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:01.745849Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
Educative game on drugs for blind individuals : development and assessment
title Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
spellingShingle Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
Pessoas com Deficiência
Drogas Ilícitas
Educação em Saúde
title_short Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
title_full Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
title_fullStr Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
title_full_unstemmed Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
title_sort Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação
author Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
author_facet Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
Mariano, Monaliza Ribeiro
author_role author
author2 Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
Mariano, Monaliza Ribeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rebouças, Cristiana Brasil de Almeida
Pagliuca, Lorita Marlena Freitag
Mariano, Monaliza Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Pessoas com Deficiência
Drogas Ilícitas
Educação em Saúde
topic Pessoas com Deficiência
Drogas Ilícitas
Educação em Saúde
description Study aimed to develop and assess an educational game on psychoactive drugs accessible to blind individuals, conducted in three steps: development of the educative game, evaluation by three special education experts, and assessment by twelve blind individuals. As a result, a board game called Drugs: staying clean was developed. In the Alpha version, experts made suggestions regarding the game rules and instructions and the board base, including square texture, game pieces, and Braille writing. In Beta version, we proceeded to the assessment by the blind participants, who suggested changes in the square texture and the addition of Velcro-type material to fi x the counters on the board. Then, the Gamma version was played by the last pairs of blind players and was considered by them to be adequate. In the evaluation of the experts, the game was appropriate, as it allowed access to information on psychoactive drugs in a ludic and playful manner.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2014-03-31T13:28:37Z
2014-03-31T13:28:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARIANO, M. R. ; REBOUÇAS, C. B. A. ; PAGLIUCA, L. M. F. Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 930-936, 2013.
0080-6234 Impresso
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824
identifier_str_mv MARIANO, M. R. ; REBOUÇAS, C. B. A. ; PAGLIUCA, L. M. F. Jogo educativo sobre drogas para cegos : construção e avaliação. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 47, n. 4, p. 930-936, 2013.
0080-6234 Impresso
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/7824
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP
publisher.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028898373369856