Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Beatriz Costa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69270
Resumo: This paper makes a critical reading from the film The Missing Image (2013), by Cambodian filmmaker Rithy Panh, having as central question the elaboration of filmic forms to say about what is not recovered and has no materiality in a traumatic experience that is at the same time personal and historical. To do so, we rely on methodological references accompanied by Benjaminian literary montage and filmic analysis in order to investigate the process of elaboration of the traumatic past, proposed by Rithy Panh's film through three cinematographic figures observed as the constructors of what we name an aesthetics of elaboration: the remembrance, the archive, and the fabulation. The three figures are present in three chapters - Remembering the trauma in spite of everything, The archive to come, and The fabrication of the scene. In each of the chapters that make up the work, we convoke the film in a different way, in which the relations established articulate modes of approach to the filmic matter and types of theoretical-analytical delineation. KEYWORDS: Rithy Panh, Elaboration, Remembrance, Archive, Fabulation.
id UFC-7_f172dd2c7896a2683d1f1de797eb7177
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/69270
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)Remembering Trauma and Filming Grief: Rithy Panh's Elaboration Aesthetics in The Missing Image (2013)Rithy PanhElaboraçãoRememoraçãoArquivoFabulaçãoThis paper makes a critical reading from the film The Missing Image (2013), by Cambodian filmmaker Rithy Panh, having as central question the elaboration of filmic forms to say about what is not recovered and has no materiality in a traumatic experience that is at the same time personal and historical. To do so, we rely on methodological references accompanied by Benjaminian literary montage and filmic analysis in order to investigate the process of elaboration of the traumatic past, proposed by Rithy Panh's film through three cinematographic figures observed as the constructors of what we name an aesthetics of elaboration: the remembrance, the archive, and the fabulation. The three figures are present in three chapters - Remembering the trauma in spite of everything, The archive to come, and The fabrication of the scene. In each of the chapters that make up the work, we convoke the film in a different way, in which the relations established articulate modes of approach to the filmic matter and types of theoretical-analytical delineation. KEYWORDS: Rithy Panh, Elaboration, Remembrance, Archive, Fabulation.O presente trabalho faz uma leitura crítica a partir do filme A Imagem que Falta (2013), do cineasta cambojano Rithy Panh, tendo como questão central a elaboração de formas fílmicas para dizer sobre o que não se recupera e não tem materialidade em uma experiência traumática que é ao mesmo tempo pessoal e histórica. Para tanto, nos apoiamos em referências metodológicas acompanhadas da montagem literária benjaminiana e da análise fílmica, a fim de investigar o processo de elaboração do passado traumático, proposto pelo filme de Rithy Panh por meio de três figuras cinematográficas observadas como as construtoras do que nomeamos de uma estética de elaboração: a rememoração, o arquivo e a fabulação. As três figuras estão presentes em três capítulos – Rememorar o trauma apesar de tudo, O arquivo por vir e A fabulação da cena. Em cada um dos capítulos que compõem o trabalho, convocamos o filme de maneira distinta, nos quais as relações estabelecidas articulam modos de aproximação da matéria fílmica e tipos de delineamento teórico-analítico.Furtado, Sylvia Beatriz BezerraBarreto, Beatriz Costa2022-11-17T14:49:27Z2022-11-17T14:49:27Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBARRETO, Beatriz Costa. Rememorar o trauma e filmar o luto: a estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que Falta (2013). 2022. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69270porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-17T14:49:27Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/69270Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:45:06.583752Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
Remembering Trauma and Filming Grief: Rithy Panh's Elaboration Aesthetics in The Missing Image (2013)
title Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
spellingShingle Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
Barreto, Beatriz Costa
Rithy Panh
Elaboração
Rememoração
Arquivo
Fabulação
title_short Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
title_full Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
title_fullStr Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
title_full_unstemmed Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
title_sort Rememorar o trauma e filmar o luto: A estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que falta (2013)
author Barreto, Beatriz Costa
author_facet Barreto, Beatriz Costa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Furtado, Sylvia Beatriz Bezerra
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Beatriz Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Rithy Panh
Elaboração
Rememoração
Arquivo
Fabulação
topic Rithy Panh
Elaboração
Rememoração
Arquivo
Fabulação
description This paper makes a critical reading from the film The Missing Image (2013), by Cambodian filmmaker Rithy Panh, having as central question the elaboration of filmic forms to say about what is not recovered and has no materiality in a traumatic experience that is at the same time personal and historical. To do so, we rely on methodological references accompanied by Benjaminian literary montage and filmic analysis in order to investigate the process of elaboration of the traumatic past, proposed by Rithy Panh's film through three cinematographic figures observed as the constructors of what we name an aesthetics of elaboration: the remembrance, the archive, and the fabulation. The three figures are present in three chapters - Remembering the trauma in spite of everything, The archive to come, and The fabrication of the scene. In each of the chapters that make up the work, we convoke the film in a different way, in which the relations established articulate modes of approach to the filmic matter and types of theoretical-analytical delineation. KEYWORDS: Rithy Panh, Elaboration, Remembrance, Archive, Fabulation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-17T14:49:27Z
2022-11-17T14:49:27Z
2022
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BARRETO, Beatriz Costa. Rememorar o trauma e filmar o luto: a estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que Falta (2013). 2022. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69270
identifier_str_mv BARRETO, Beatriz Costa. Rememorar o trauma e filmar o luto: a estética de elaboração de Rithy Panh em A Imagem que Falta (2013). 2022. 97 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Instituto de Cultura e Arte, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/69270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028931653074944