Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Victor Gentil Leite de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35004
Resumo: Biology subject taught in basic education is based on the National Curriculum Standards, trying to accomplish their skills and abilities described in the official document. This discipline was analyzed, based on research with students of a public school in Fortaleza. Scientific literacy definition was used to understand how students use the knowledge acquired in the classes. It was found that most students are at the functional level, being able to memorize and repeat what was discussed in class, but not finding applicability to this knowledge. This is because the Biology discipline is considered, by the students, purely content and difficult to understand. The excessive use of technical language, by teachers, contributes to this view from the students. The lack of use of other physical spaces, beyond the classroom also contributes to this, as the Biology discipline deals with the diversity of living things. The skills and competencies outlined by the National Curriculum Standards would be best achieved, as well as students could reach other scientific literacy levels if the classes were held in other spaces.
id UFC-7_f1dd88237ef767716f2a53121acf5164
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/35004
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médioEnsino de biologiaParâmetros Curriculares NacionaisCurrículoBiology educationNational Curriculum StandardsCurriculumBiology subject taught in basic education is based on the National Curriculum Standards, trying to accomplish their skills and abilities described in the official document. This discipline was analyzed, based on research with students of a public school in Fortaleza. Scientific literacy definition was used to understand how students use the knowledge acquired in the classes. It was found that most students are at the functional level, being able to memorize and repeat what was discussed in class, but not finding applicability to this knowledge. This is because the Biology discipline is considered, by the students, purely content and difficult to understand. The excessive use of technical language, by teachers, contributes to this view from the students. The lack of use of other physical spaces, beyond the classroom also contributes to this, as the Biology discipline deals with the diversity of living things. The skills and competencies outlined by the National Curriculum Standards would be best achieved, as well as students could reach other scientific literacy levels if the classes were held in other spaces.A disciplina Biologia ministrada no Ensino Básico tem como base os Parâmetros Curriculares Nacionais, tentando cumprir com as competências e habilidades descritas no documento oficial. Foi analisada essa disciplina, a partir de pesquisa com alunos em uma escola pública na cidade de Fortaleza. Utilizou-se a definição de alfabetização científica para compreender como os alunos utilizam os conhecimentos adquiridos nas aulas. Constatou-se que a maioria dos alunos encontra-se no nível funcional, sendo capazes de memorizar e repetir o que foi abordado em sala, porém, não encontrando aplicabilidade para esse conhecimento. Isso ocorre porque a disciplina Biologia é considerada, por parte dos alunos, conteudista e de difícil compreensão. O uso excessivo da linguagem técnica, por parte dos professores, contribui para essa opinião dos jovens. A falta de uso de outros espaços físicos, além da sala de aula, também contribui para isso, pois a disciplina Biologia trata da diversidade dos seres vivos. As habilidades e competências descritas pelos Parâmetros Curriculares Nacionais seriam melhor alcançadas, assim como os alunos poderiam atingir outros níveis de alfabetização científica, se as aulas fossem realizadas em outros espaços.Silva, José Roberto FeitosaAraújo, Victor Gentil Leite de2018-08-23T11:44:46Z2018-08-23T11:44:46Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfARAÚJO, Victor Gentil Leite de. Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio. 2016. 51 f. Monografia (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35004porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-24T14:51:49Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/35004Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:15:42.049275Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
title Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
spellingShingle Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
Araújo, Victor Gentil Leite de
Ensino de biologia
Parâmetros Curriculares Nacionais
Currículo
Biology education
National Curriculum Standards
Curriculum
title_short Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
title_full Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
title_fullStr Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
title_full_unstemmed Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
title_sort Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio
author Araújo, Victor Gentil Leite de
author_facet Araújo, Victor Gentil Leite de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, José Roberto Feitosa
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Victor Gentil Leite de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de biologia
Parâmetros Curriculares Nacionais
Currículo
Biology education
National Curriculum Standards
Curriculum
topic Ensino de biologia
Parâmetros Curriculares Nacionais
Currículo
Biology education
National Curriculum Standards
Curriculum
description Biology subject taught in basic education is based on the National Curriculum Standards, trying to accomplish their skills and abilities described in the official document. This discipline was analyzed, based on research with students of a public school in Fortaleza. Scientific literacy definition was used to understand how students use the knowledge acquired in the classes. It was found that most students are at the functional level, being able to memorize and repeat what was discussed in class, but not finding applicability to this knowledge. This is because the Biology discipline is considered, by the students, purely content and difficult to understand. The excessive use of technical language, by teachers, contributes to this view from the students. The lack of use of other physical spaces, beyond the classroom also contributes to this, as the Biology discipline deals with the diversity of living things. The skills and competencies outlined by the National Curriculum Standards would be best achieved, as well as students could reach other scientific literacy levels if the classes were held in other spaces.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2018-08-23T11:44:46Z
2018-08-23T11:44:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARAÚJO, Victor Gentil Leite de. Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio. 2016. 51 f. Monografia (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35004
identifier_str_mv ARAÚJO, Victor Gentil Leite de. Alfabetização científica e a disciplina biologia em uma escola de ensino médio. 2016. 51 f. Monografia (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/35004
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028727134617600