Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elias, Vanda Maria da Silva
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42200
Resumo: In the present chapter I intend to analyze multimodality and its function in a text’s organization and argumentation. The work is divided in two parts: the first one is dedicated to the design of the text, argumentation and multimodality and the discussion of how, in the text studies on socio-cognitive and interactional perspective, researchers are considering the notion of multimodality; the second part focuses on the analysis, by way of example, multimodal resources and their role in organizing a text and its argumentation. The conclusion shows the use of graphic elements (size, style, color or font) associated with the spatial (indent, line spacing and position on the page) in organizing a text and highlighting of topic that compose it, multimodal resources which play an important role in the argumentative orientation.
id UFC-7_f2acdfad7d8005b35493fe56e8366582
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/42200
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivasMultimodalidadeArgumentaçãoTextoIn the present chapter I intend to analyze multimodality and its function in a text’s organization and argumentation. The work is divided in two parts: the first one is dedicated to the design of the text, argumentation and multimodality and the discussion of how, in the text studies on socio-cognitive and interactional perspective, researchers are considering the notion of multimodality; the second part focuses on the analysis, by way of example, multimodal resources and their role in organizing a text and its argumentation. The conclusion shows the use of graphic elements (size, style, color or font) associated with the spatial (indent, line spacing and position on the page) in organizing a text and highlighting of topic that compose it, multimodal resources which play an important role in the argumentative orientation.Neste capítulo, objetivo analisar a multimodalidade e sua função na organização e argumentação do texto. O trabalho encontra-se dividido em duas partes: a primeira destina-se à concepção de texto, argumentação e multimodalidade e à discussão de como, nos estudos do texto na perspectiva sociocognitiva e interacional, pesquisadores vêm considerando a noção de multimodalidade; a segunda volta-se para a análise, a título de exemplificação, de recursos multimodais e seu papel na organização e argumentação do texto. A conclusão evidencia o uso de elementos gráficos (tamanho, estilo, cor ou fonte) associado ao de elementos espaciais (recuo, entrelinha ou posição na página) no modo de organização do texto e na marcação dos tópicos que o compõem, recursos multimodais que, à sua maneira, assumem importante papel na orientação argumentativa.Revista Virtual de Estudos da linguagem - ReVEL2019-06-03T12:02:47Z2019-06-03T12:02:47Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfELIAS,Vanda Maria da Silva. Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas. Revista ReVEL, Edição Especial, v. 14, n. 12, p. 191-206, 2016.1678-8931http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42200Elias, Vanda Maria da Silvainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:33:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/42200Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:00:04.031494Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
title Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
spellingShingle Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
Elias, Vanda Maria da Silva
Multimodalidade
Argumentação
Texto
title_short Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
title_full Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
title_fullStr Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
title_full_unstemmed Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
title_sort Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas
author Elias, Vanda Maria da Silva
author_facet Elias, Vanda Maria da Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Elias, Vanda Maria da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Multimodalidade
Argumentação
Texto
topic Multimodalidade
Argumentação
Texto
description In the present chapter I intend to analyze multimodality and its function in a text’s organization and argumentation. The work is divided in two parts: the first one is dedicated to the design of the text, argumentation and multimodality and the discussion of how, in the text studies on socio-cognitive and interactional perspective, researchers are considering the notion of multimodality; the second part focuses on the analysis, by way of example, multimodal resources and their role in organizing a text and its argumentation. The conclusion shows the use of graphic elements (size, style, color or font) associated with the spatial (indent, line spacing and position on the page) in organizing a text and highlighting of topic that compose it, multimodal resources which play an important role in the argumentative orientation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2019-06-03T12:02:47Z
2019-06-03T12:02:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ELIAS,Vanda Maria da Silva. Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas. Revista ReVEL, Edição Especial, v. 14, n. 12, p. 191-206, 2016.
1678-8931
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42200
identifier_str_mv ELIAS,Vanda Maria da Silva. Estudos do texto, multimodalidade e argumentação: perspectivas. Revista ReVEL, Edição Especial, v. 14, n. 12, p. 191-206, 2016.
1678-8931
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/42200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Virtual de Estudos da linguagem - ReVEL
publisher.none.fl_str_mv Revista Virtual de Estudos da linguagem - ReVEL
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029028473339904