Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paiva, Nícolas Marques Fernandes
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36935
Resumo: The dynamics of unstoppable consumption can be characterized as an unsustainable practice, causing irreparable damage to the environment, especially related to the misuse of natural resources. A barrier to the progress of this culture is the development of greater environmental awareness by the consumer, causing changes in consumption behavior through more sustainable practices. In this scenario, the Collaborative Consumption arises with an alternative, with the premise that access to a certain good is more relevant than its possession. Therefore, the main objective of this study is to identify which are the main determinants of Collaborative Consumption. To achieve this, a quantitative and a field research, along with a sample of Airbnb (hosting sharing platform) users’ were produced. Eight determinants were selected and through 25 variables were explored in data collection instrument. The results’ investigation were carried out by two distinct processes: (1) Descriptive Analysis, which it was possible to identify "Internet", "Confidence", "Economic Benefits" and "Quality" as the most relevant determinants to this type of consumption; (2) Exploratory Factor Analysis, which grouped the variables, constituent of the determinants, into 3 new components, designating the Factor 2 as the most relevant to the practices of accommodation sharing.
id UFC-7_f2c75c3f4526b5f49e7fffdf2246ed54
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/36935
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma AirbnbSustentávelConsumo ColaborativoDeterminantesThe dynamics of unstoppable consumption can be characterized as an unsustainable practice, causing irreparable damage to the environment, especially related to the misuse of natural resources. A barrier to the progress of this culture is the development of greater environmental awareness by the consumer, causing changes in consumption behavior through more sustainable practices. In this scenario, the Collaborative Consumption arises with an alternative, with the premise that access to a certain good is more relevant than its possession. Therefore, the main objective of this study is to identify which are the main determinants of Collaborative Consumption. To achieve this, a quantitative and a field research, along with a sample of Airbnb (hosting sharing platform) users’ were produced. Eight determinants were selected and through 25 variables were explored in data collection instrument. The results’ investigation were carried out by two distinct processes: (1) Descriptive Analysis, which it was possible to identify "Internet", "Confidence", "Economic Benefits" and "Quality" as the most relevant determinants to this type of consumption; (2) Exploratory Factor Analysis, which grouped the variables, constituent of the determinants, into 3 new components, designating the Factor 2 as the most relevant to the practices of accommodation sharing.A dinâmica de consumo desenfreado pode ser caracterizada como uma prática insustentável, acarretando danos irreparáveis para o meio ambiente, principalmente em relação ao uso indevido de recursos naturais. Uma barreira para o progresso dessa cultura é o desenvolvimento de uma maior consciência ambiental por parte dos indivíduos, provocando alterações no comportamento de consumo por meio de práticas mais sustentáveis. Neste cenário, o Consumo Colaborativo surge com uma alternativa, tendo como premissa que o acesso a um determinado bem é mais relevante do que sua posse. Logo, o presente estudo tem como principal objetivo identificar quais são os principais determinantes do Consumo Colaborativo. Para isso realizou-se uma pesquisa de natureza quantitativa e de campo, junto a uma amostra de usuários da plataforma de compartilhamento de hospedagens Airbnb. Oito determinantes foram selecionados na literatura e explorados no instrumento de coleta de dados, por meio de 25 variáveis. A análise dos resultados foi realizada por dois processos distintos: (1) análise descritiva, onde foi possível identificar os determinantes “Internet”, “Confiança”, “Benefícios Econômicos” e “Qualidade” como aqueles mais relevantes para as práticas desse tipo de consumo; (2) Análise Fatorial Exploratória, que agrupou as variáveis em 3 novos componentes, designando o Fator 2 como o mais relevante para as práticas do Consumo Colaborativo de hospedagens. Palavras-Coelho, Pedro Felipe da CostaPaiva, Nícolas Marques Fernandes2018-11-06T18:37:42Z2018-11-06T18:37:42Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPAIVA, Nicolas Marques Fernandes. Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb. 2017. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza, 2017.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36935porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-10T17:14:40Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/36935Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:54.522085Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
title Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
spellingShingle Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
Paiva, Nícolas Marques Fernandes
Sustentável
Consumo Colaborativo
Determinantes
title_short Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
title_full Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
title_fullStr Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
title_full_unstemmed Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
title_sort Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb
author Paiva, Nícolas Marques Fernandes
author_facet Paiva, Nícolas Marques Fernandes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Coelho, Pedro Felipe da Costa
dc.contributor.author.fl_str_mv Paiva, Nícolas Marques Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Sustentável
Consumo Colaborativo
Determinantes
topic Sustentável
Consumo Colaborativo
Determinantes
description The dynamics of unstoppable consumption can be characterized as an unsustainable practice, causing irreparable damage to the environment, especially related to the misuse of natural resources. A barrier to the progress of this culture is the development of greater environmental awareness by the consumer, causing changes in consumption behavior through more sustainable practices. In this scenario, the Collaborative Consumption arises with an alternative, with the premise that access to a certain good is more relevant than its possession. Therefore, the main objective of this study is to identify which are the main determinants of Collaborative Consumption. To achieve this, a quantitative and a field research, along with a sample of Airbnb (hosting sharing platform) users’ were produced. Eight determinants were selected and through 25 variables were explored in data collection instrument. The results’ investigation were carried out by two distinct processes: (1) Descriptive Analysis, which it was possible to identify "Internet", "Confidence", "Economic Benefits" and "Quality" as the most relevant determinants to this type of consumption; (2) Exploratory Factor Analysis, which grouped the variables, constituent of the determinants, into 3 new components, designating the Factor 2 as the most relevant to the practices of accommodation sharing.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-11-06T18:37:42Z
2018-11-06T18:37:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PAIVA, Nicolas Marques Fernandes. Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb. 2017. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza, 2017.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36935
identifier_str_mv PAIVA, Nicolas Marques Fernandes. Caracterização das motivações do consumo colaborativo: uma análise de determinantes para as práticas de consumo na plataforma Airbnb. 2017. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza, 2017.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/36935
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028773038129152