Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Renata Kelly Oliveira
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52827
Resumo: The vertiginous growth of autistic people challenges the society as a whole, and the School Library could not escape such responsibilities. Data from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) determined that in the US, approximately 1 in 59 children is diagnosed with an autism spectrum disorder. In Brazil, it was approved, in July from 2019, by the President of the Republic, the Law 13.861 / 2019 that includes specific data on autism in the 2020 Census. The Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) is the agency responsible for making the census data collection, thus, we will have for the first time in our country a research aimed for this audience. This research aims to verify what Library Science has been producing about autism specifically in School Libraries and what actions could be proposed for the inclusion of these students. The methodological approach used was a systematic literature review in the Information Science Database (BRAPCI) and for the data analysis we made use of the thematic analysis method. The results indicated a lack of publications on autism in the library science, which proves that the inclusion of these students is a very rich and challenging field to be further investigated. The Librarian's assistive technologies, playful resources, and continued education are great allies for an inclusive Library.
id UFC-7_f780c0366fdd96b6e417b5a2999bcd4b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/52827
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autistaTranstorno de Espectro AutistaTEAAutismoBiblioteca inclusivaThe vertiginous growth of autistic people challenges the society as a whole, and the School Library could not escape such responsibilities. Data from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) determined that in the US, approximately 1 in 59 children is diagnosed with an autism spectrum disorder. In Brazil, it was approved, in July from 2019, by the President of the Republic, the Law 13.861 / 2019 that includes specific data on autism in the 2020 Census. The Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) is the agency responsible for making the census data collection, thus, we will have for the first time in our country a research aimed for this audience. This research aims to verify what Library Science has been producing about autism specifically in School Libraries and what actions could be proposed for the inclusion of these students. The methodological approach used was a systematic literature review in the Information Science Database (BRAPCI) and for the data analysis we made use of the thematic analysis method. The results indicated a lack of publications on autism in the library science, which proves that the inclusion of these students is a very rich and challenging field to be further investigated. The Librarian's assistive technologies, playful resources, and continued education are great allies for an inclusive Library.O crescimento vertiginoso de pessoas autistas traz desafios para a sociedade como um todo e, a Biblioteca Escolar não poderia se eximir de tais responsabilidades. Dados do Centro de Controle e Prevenção de Doenças (CDC) apontam que nos EUA a prevalência é, para cada 59 crianças, uma é autista. No Brasil, foi sancionada em Julho de 2019, pelo Presidente da República a Lei 13.861/2019 que inclui dados específicos sobre o autismo no Censo 2020. O Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) é o órgão responsável por fazer o levantamento do censo, quando então, teremos pela primeira vez no nosso país uma pesquisa voltada para este público. Este trabalho tem como objetivo verificar o que a Biblioteconomia vem produzindo sobre o autismo especificamente em Bibliotecas Escolares e, quais ações poderiam ser propostas para a inclusão destes alunos. O percurso metodológico utilizado foi a revisão sistemática da literatura na Base de Dados em Ciência da Informação (BRAPCI) e, para a análise dos dados fizemos uso do método da análise temática. Os resultados apontaram uma carência de publicações sobre autismo na Biblioteconomia, o que podemos constatar que a inclusão desses alunos é um campo riquíssimo e desafiador para ser mais investigado. As tecnologias assistivas, recursos lúdicos e a educação continuada do Bibliotecário são grandes aliadas para uma Biblioteca inclusiva.Farias, Gabriela Belmont deSampaio, Renata Kelly Oliveira2020-07-08T11:03:30Z2020-07-08T11:03:30Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSAMPAIO, Renata Kelly Oliveira. Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista. 2019. 58f. - Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52827porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-07-08T11:03:30Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/52827Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:50:27.728169Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
title Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
spellingShingle Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
Sampaio, Renata Kelly Oliveira
Transtorno de Espectro Autista
TEA
Autismo
Biblioteca inclusiva
title_short Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
title_full Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
title_fullStr Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
title_full_unstemmed Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
title_sort Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista
author Sampaio, Renata Kelly Oliveira
author_facet Sampaio, Renata Kelly Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Farias, Gabriela Belmont de
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Renata Kelly Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno de Espectro Autista
TEA
Autismo
Biblioteca inclusiva
topic Transtorno de Espectro Autista
TEA
Autismo
Biblioteca inclusiva
description The vertiginous growth of autistic people challenges the society as a whole, and the School Library could not escape such responsibilities. Data from the Centers for Disease Control and Prevention (CDC) determined that in the US, approximately 1 in 59 children is diagnosed with an autism spectrum disorder. In Brazil, it was approved, in July from 2019, by the President of the Republic, the Law 13.861 / 2019 that includes specific data on autism in the 2020 Census. The Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) is the agency responsible for making the census data collection, thus, we will have for the first time in our country a research aimed for this audience. This research aims to verify what Library Science has been producing about autism specifically in School Libraries and what actions could be proposed for the inclusion of these students. The methodological approach used was a systematic literature review in the Information Science Database (BRAPCI) and for the data analysis we made use of the thematic analysis method. The results indicated a lack of publications on autism in the library science, which proves that the inclusion of these students is a very rich and challenging field to be further investigated. The Librarian's assistive technologies, playful resources, and continued education are great allies for an inclusive Library.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-07-08T11:03:30Z
2020-07-08T11:03:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SAMPAIO, Renata Kelly Oliveira. Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista. 2019. 58f. - Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2019.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52827
identifier_str_mv SAMPAIO, Renata Kelly Oliveira. Atuação inclusiva do bibliotecário escolar: análise acerca do transtorno do espectro autista. 2019. 58f. - Monografia (Graduação) - Universidade Federal do Ceará, Centro de Humanidades, Curso de Graduação em Biblioteconomia, Fortaleza (CE), 2019.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/52827
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028966569607168