Livros didáticos e a botânica à luz da evolução
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/48298 |
Resumo: | The teaching of Botany is treated as a field of arduous approach for teachers and students of school, being constantly labeled as difficult, memory abusi ve and even disconnect ed from other Biology areas . In the light of these problems, a series of methodological strategies appeared to facilitate the teaching learning process of Botany . Among these methodologies, we have the use of Evolution as an integrati ve axis of Biology, a strategy not only encouraged in the educational scientific environment, but also instructed to teachers and institutions by national documents pertaining to basic education, such as the Orientações Curriculares para o Ensino Médio Cu rriculum Guidelines for High School )), the Parâmetros Curriculares Nacionai National Curriculum Parameters and even the brand new Base Nacional Comum Curricular Common National Curriculum Base )). Given this methodological strategy and its importance, in a ddition to the relevance of the role of textbooks in b razilian education, especially in public schools, the present work evaluated chapters belonging to the Botany unit of three textbook collections, all belonging to the Plano Nacional do Livro Didático ( N ational Program of the Textbook )), through content analysis by Bardin. Through the interpretation of quantitative and qualitative data, as well as their joint interpretation, it was found that the textbooks analyzed do not efficiently use biological evoluti on as a unifying element of botany teaching. Therefore, attesting the non compliance with the official documents and indicating a possible need for a reformulation of the B otany units in the high school textbooks. |
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Livros didáticos e a botânica à luz da evoluçãoEnsino de botânica.Evolução biológica.Metodologias alternativas.The teaching of Botany is treated as a field of arduous approach for teachers and students of school, being constantly labeled as difficult, memory abusi ve and even disconnect ed from other Biology areas . In the light of these problems, a series of methodological strategies appeared to facilitate the teaching learning process of Botany . Among these methodologies, we have the use of Evolution as an integrati ve axis of Biology, a strategy not only encouraged in the educational scientific environment, but also instructed to teachers and institutions by national documents pertaining to basic education, such as the Orientações Curriculares para o Ensino Médio Cu rriculum Guidelines for High School )), the Parâmetros Curriculares Nacionai National Curriculum Parameters and even the brand new Base Nacional Comum Curricular Common National Curriculum Base )). Given this methodological strategy and its importance, in a ddition to the relevance of the role of textbooks in b razilian education, especially in public schools, the present work evaluated chapters belonging to the Botany unit of three textbook collections, all belonging to the Plano Nacional do Livro Didático ( N ational Program of the Textbook )), through content analysis by Bardin. Through the interpretation of quantitative and qualitative data, as well as their joint interpretation, it was found that the textbooks analyzed do not efficiently use biological evoluti on as a unifying element of botany teaching. Therefore, attesting the non compliance with the official documents and indicating a possible need for a reformulation of the B otany units in the high school textbooks.O ensino de Botânica é constantemente tratado como área de árdua abordagem para docentes e discentes do ensino básico, recebendo rótulos com o difícil, conteudista, necessária de exacerbada memorização e até mesmo desconexa. Em razão destas problemáticas, u ma série de estratégias metodológicas são descritas para facilitar o processo de ensino e aprendizage m deste conteúdo. Dentre estas metodologias, temos a utilização da Evolução como eixo integrador da Biologia, estratégia não só incentivada no meio científico educacional como também instruída aos docentes e instituições pelos documentos nacionais pertinen tes à educação do ensino básico, como as Orientações Curriculares para o Ensino Médio, os Parâmetros Curriculares Nacionais e até mesmo a nova Base Nacional Comum Curricular. Tendo em vista esta estratégia metodológica e sua importância, aliada à relevânci a do papel dos livros didáticos na educação brasileira, em especial na rede pública, o presente trabalho avaliou capítulos pertencentes à unidade de Botânica de três coleções de livros didáticos , todos pertencentes ao Programa Nacional d o Livro Didático (PNDL), através da análise de conteúdo de Bardin. Por meio da interpretação dos dados quantitativos e qualitativos, bem como sua interpretação conjunta, constatou se que os livros didáticos analisados não utilizam eficientemente a evolução biológica como ele mento unificador do ensino de botânica . Atestando, portanto, o não cumprimento das instruções presentes nos documentos oficiais e indicando uma possível necessidade de reformulação das unidades referentes à botânica nos livros didáticos do ensino médio.Gallão, Maria IzabelVasconcelos, Stela Maris Oliveira Lopes de2019-12-10T15:20:27Z2019-12-10T15:20:27Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfVASCONCELOS, Stela Maris Oliveira Lopes de. Livros didáticos e a botânica à luz da evolução. 2019. 32 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2019.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/48298porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-22T18:58:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/48298Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:21:54.066706Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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