Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Raimundo Glauber Freire de
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829
Resumo: This research aims to identify gaps in the skills of technicians who maintain the process of standardization in a technology company that provides services in fixed telephony. Demonstrating theoretically the concepts of skills, organizational competence, performance evaluation, assessment and mapping of skills, training and learning. This is an exploratory research and descriptive, and applied case study, drawing up the implementation of two semistructured questionnaires, with the managers and technicians of a company that provides services in fixed telephony with subsidiaries in: Missouri, Bethlehem, Recife, Fortaleza, Salvador and Rio de Janeiro, with the matrix in Belo Horizonte. The research involved a number of managers fifteen and forty-one technical. Information was treated quantitatively and qualitatively. The research found that there is a considerable number of technicians who are below the ideal profile proposed, both in knowledge and in skills and attitudes and that the company needs to address these gaps with shares of training and development.
id UFC-7_fb9207d4ed9230a009af48834034abe5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/45829
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixaCompetência organizacionalAvaliação de desempenhoCompetênciaThis research aims to identify gaps in the skills of technicians who maintain the process of standardization in a technology company that provides services in fixed telephony. Demonstrating theoretically the concepts of skills, organizational competence, performance evaluation, assessment and mapping of skills, training and learning. This is an exploratory research and descriptive, and applied case study, drawing up the implementation of two semistructured questionnaires, with the managers and technicians of a company that provides services in fixed telephony with subsidiaries in: Missouri, Bethlehem, Recife, Fortaleza, Salvador and Rio de Janeiro, with the matrix in Belo Horizonte. The research involved a number of managers fifteen and forty-one technical. Information was treated quantitatively and qualitatively. The research found that there is a considerable number of technicians who are below the ideal profile proposed, both in knowledge and in skills and attitudes and that the company needs to address these gaps with shares of training and development.O presente trabalho tem como objetivo identificar os gaps de competências de técnicos que sustentam o processo de uniformização tecnológica em uma empresa prestadora de serviços em telefonia fixa. Esboçando teoricamente os conceitos de competências, competência organizacional, avaliação de desempenho, avaliação e mapeamento de competências, capacitação e aprendizagem. Trata-se de uma pesquisa exploratória e descritiva, aplicada e estudo de caso, valendo-se da aplicação de dois questionários semi-estruturado, junto aos gestores e técnicos de uma empresa prestadora de serviços em telefonia fixa com filiais em: Goiás, Belém, Recife, Fortaleza, Salvador e Rio de Janeiro, com a matriz em Belo Horizonte. A pesquisa envolveu um número de quinze gestores e quarenta e um técnicos. As informações foram tratadas quantitativa e qualitativamente. A pesquisa permitiu constatar que existe um número considerável de técnicos que estão com perfil abaixo do ideal proposto, tanto em conhecimentos quanto em habilidades e atitudes e que a empresa precisa tratar estes gaps com ações de capacitação e desenvolvimentoFerraz, Serafim Firmo de SouzaAndrade, Raimundo Glauber Freire de2019-09-16T18:29:43Z2019-09-16T18:29:43Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfANDRADE, Raimundo Glauber Freire de. Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa. 2008. 86 f. TCC (especialização) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC, Centro de Treinamento e Desenvolvimento - CETREDE, Curso de Especialização em Estratégia e Gestão Empresarial, Fortaleza-CE, 2008.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-16T18:29:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/45829Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:01.731444Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
title Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
spellingShingle Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
Andrade, Raimundo Glauber Freire de
Competência organizacional
Avaliação de desempenho
Competência
title_short Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
title_full Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
title_fullStr Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
title_full_unstemmed Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
title_sort Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
author Andrade, Raimundo Glauber Freire de
author_facet Andrade, Raimundo Glauber Freire de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ferraz, Serafim Firmo de Souza
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Raimundo Glauber Freire de
dc.subject.por.fl_str_mv Competência organizacional
Avaliação de desempenho
Competência
topic Competência organizacional
Avaliação de desempenho
Competência
description This research aims to identify gaps in the skills of technicians who maintain the process of standardization in a technology company that provides services in fixed telephony. Demonstrating theoretically the concepts of skills, organizational competence, performance evaluation, assessment and mapping of skills, training and learning. This is an exploratory research and descriptive, and applied case study, drawing up the implementation of two semistructured questionnaires, with the managers and technicians of a company that provides services in fixed telephony with subsidiaries in: Missouri, Bethlehem, Recife, Fortaleza, Salvador and Rio de Janeiro, with the matrix in Belo Horizonte. The research involved a number of managers fifteen and forty-one technical. Information was treated quantitatively and qualitatively. The research found that there is a considerable number of technicians who are below the ideal profile proposed, both in knowledge and in skills and attitudes and that the company needs to address these gaps with shares of training and development.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008
2019-09-16T18:29:43Z
2019-09-16T18:29:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ANDRADE, Raimundo Glauber Freire de. Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa. 2008. 86 f. TCC (especialização) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC, Centro de Treinamento e Desenvolvimento - CETREDE, Curso de Especialização em Estratégia e Gestão Empresarial, Fortaleza-CE, 2008.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829
identifier_str_mv ANDRADE, Raimundo Glauber Freire de. Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa. 2008. 86 f. TCC (especialização) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC, Centro de Treinamento e Desenvolvimento - CETREDE, Curso de Especialização em Estratégia e Gestão Empresarial, Fortaleza-CE, 2008.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028759177003008