Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829 |
Resumo: | This research aims to identify gaps in the skills of technicians who maintain the process of standardization in a technology company that provides services in fixed telephony. Demonstrating theoretically the concepts of skills, organizational competence, performance evaluation, assessment and mapping of skills, training and learning. This is an exploratory research and descriptive, and applied case study, drawing up the implementation of two semistructured questionnaires, with the managers and technicians of a company that provides services in fixed telephony with subsidiaries in: Missouri, Bethlehem, Recife, Fortaleza, Salvador and Rio de Janeiro, with the matrix in Belo Horizonte. The research involved a number of managers fifteen and forty-one technical. Information was treated quantitatively and qualitatively. The research found that there is a considerable number of technicians who are below the ideal profile proposed, both in knowledge and in skills and attitudes and that the company needs to address these gaps with shares of training and development. |
id |
UFC-7_fb9207d4ed9230a009af48834034abe5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/45829 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixaCompetência organizacionalAvaliação de desempenhoCompetênciaThis research aims to identify gaps in the skills of technicians who maintain the process of standardization in a technology company that provides services in fixed telephony. Demonstrating theoretically the concepts of skills, organizational competence, performance evaluation, assessment and mapping of skills, training and learning. This is an exploratory research and descriptive, and applied case study, drawing up the implementation of two semistructured questionnaires, with the managers and technicians of a company that provides services in fixed telephony with subsidiaries in: Missouri, Bethlehem, Recife, Fortaleza, Salvador and Rio de Janeiro, with the matrix in Belo Horizonte. The research involved a number of managers fifteen and forty-one technical. Information was treated quantitatively and qualitatively. The research found that there is a considerable number of technicians who are below the ideal profile proposed, both in knowledge and in skills and attitudes and that the company needs to address these gaps with shares of training and development.O presente trabalho tem como objetivo identificar os gaps de competências de técnicos que sustentam o processo de uniformização tecnológica em uma empresa prestadora de serviços em telefonia fixa. Esboçando teoricamente os conceitos de competências, competência organizacional, avaliação de desempenho, avaliação e mapeamento de competências, capacitação e aprendizagem. Trata-se de uma pesquisa exploratória e descritiva, aplicada e estudo de caso, valendo-se da aplicação de dois questionários semi-estruturado, junto aos gestores e técnicos de uma empresa prestadora de serviços em telefonia fixa com filiais em: Goiás, Belém, Recife, Fortaleza, Salvador e Rio de Janeiro, com a matriz em Belo Horizonte. A pesquisa envolveu um número de quinze gestores e quarenta e um técnicos. As informações foram tratadas quantitativa e qualitativamente. A pesquisa permitiu constatar que existe um número considerável de técnicos que estão com perfil abaixo do ideal proposto, tanto em conhecimentos quanto em habilidades e atitudes e que a empresa precisa tratar estes gaps com ações de capacitação e desenvolvimentoFerraz, Serafim Firmo de SouzaAndrade, Raimundo Glauber Freire de2019-09-16T18:29:43Z2019-09-16T18:29:43Z2008info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfANDRADE, Raimundo Glauber Freire de. Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa. 2008. 86 f. TCC (especialização) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC, Centro de Treinamento e Desenvolvimento - CETREDE, Curso de Especialização em Estratégia e Gestão Empresarial, Fortaleza-CE, 2008.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-09-16T18:29:43Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/45829Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:01.731444Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa |
title |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa |
spellingShingle |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa Andrade, Raimundo Glauber Freire de Competência organizacional Avaliação de desempenho Competência |
title_short |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa |
title_full |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa |
title_fullStr |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa |
title_full_unstemmed |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa |
title_sort |
Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa |
author |
Andrade, Raimundo Glauber Freire de |
author_facet |
Andrade, Raimundo Glauber Freire de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ferraz, Serafim Firmo de Souza |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Raimundo Glauber Freire de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competência organizacional Avaliação de desempenho Competência |
topic |
Competência organizacional Avaliação de desempenho Competência |
description |
This research aims to identify gaps in the skills of technicians who maintain the process of standardization in a technology company that provides services in fixed telephony. Demonstrating theoretically the concepts of skills, organizational competence, performance evaluation, assessment and mapping of skills, training and learning. This is an exploratory research and descriptive, and applied case study, drawing up the implementation of two semistructured questionnaires, with the managers and technicians of a company that provides services in fixed telephony with subsidiaries in: Missouri, Bethlehem, Recife, Fortaleza, Salvador and Rio de Janeiro, with the matrix in Belo Horizonte. The research involved a number of managers fifteen and forty-one technical. Information was treated quantitatively and qualitatively. The research found that there is a considerable number of technicians who are below the ideal profile proposed, both in knowledge and in skills and attitudes and that the company needs to address these gaps with shares of training and development. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008 2019-09-16T18:29:43Z 2019-09-16T18:29:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANDRADE, Raimundo Glauber Freire de. Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa. 2008. 86 f. TCC (especialização) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC, Centro de Treinamento e Desenvolvimento - CETREDE, Curso de Especialização em Estratégia e Gestão Empresarial, Fortaleza-CE, 2008. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Raimundo Glauber Freire de. Gaps de competências profissionais em contexto de uniformização tecnológica na telefonia fixa. 2008. 86 f. TCC (especialização) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade - FEAAC, Centro de Treinamento e Desenvolvimento - CETREDE, Curso de Especialização em Estratégia e Gestão Empresarial, Fortaleza-CE, 2008. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/45829 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028759177003008 |