Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Sâmia Araújo dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sales, Thais Yuli Nogueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46881
Resumo: This paper presents an interface between Audio description (AD) and Literary Literacy in a didactic sequence (COSSON, 2014) of a children's literature book. The corpus used was the book ―Love in Blog Times‖ by Vinicius Campos, published by Companhia das Letras publishing company. The research focused on seventh-grade students from a regular private elementary school. This paper‘s main objective is to present a didactic sequence that aims to introduce AD to the students, as well as to discuss the necessity of this kind of translation in our society, making cultural products accessible to visually impaired people. As a theoretical basis, the studies of Santos (2018) and Cosson (2014) were used to direct the discussions about AD and Literary Literacy. AD is a translation studies modality, whose function is to describe images into words and make cultural product accessible, mostly to the visually impaired (SANTOS, 2018). On the other hand, Literacy studies the ability to read and write in a specific context, during social practices. Thus, we propose a basic sequence (COSSON, 2014) with Literary Literacy in order to reflect on accessibility through a didactic sequence of the children's book ―Love in Blog Times‖. This research revealed the importance of the didactic sequence for enriching the discussions in the classroom. Through this method, students could understand and reflect on situations of inclusion that are hardly ever known or experienced in their daily basis
id UFC-7_feab9852c03154b2890dbe100fe12939
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/46881
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didáticaAudiodescriçãoLetramento - Aspectos sociaisDidáticaThis paper presents an interface between Audio description (AD) and Literary Literacy in a didactic sequence (COSSON, 2014) of a children's literature book. The corpus used was the book ―Love in Blog Times‖ by Vinicius Campos, published by Companhia das Letras publishing company. The research focused on seventh-grade students from a regular private elementary school. This paper‘s main objective is to present a didactic sequence that aims to introduce AD to the students, as well as to discuss the necessity of this kind of translation in our society, making cultural products accessible to visually impaired people. As a theoretical basis, the studies of Santos (2018) and Cosson (2014) were used to direct the discussions about AD and Literary Literacy. AD is a translation studies modality, whose function is to describe images into words and make cultural product accessible, mostly to the visually impaired (SANTOS, 2018). On the other hand, Literacy studies the ability to read and write in a specific context, during social practices. Thus, we propose a basic sequence (COSSON, 2014) with Literary Literacy in order to reflect on accessibility through a didactic sequence of the children's book ―Love in Blog Times‖. This research revealed the importance of the didactic sequence for enriching the discussions in the classroom. Through this method, students could understand and reflect on situations of inclusion that are hardly ever known or experienced in their daily basisO presente artigo traz uma interface Audiodescrição (AD) e Letramento literário em uma sequência didática (COSSON, 2014) do livro de literatura infanto-juvenil O amor nos tempos do blog, de Vinicius Campos, da editora Companhia das Letras para alunos videntes do 7º ano do ensino fundamental de uma escola privada regular. O objetivo do trabalho é apresentar uma sequência didática que propõe aos alunos o conhecimento e a discussão acerca da AD e da necessidade de uma modalidade da Tradução ser inserida em nossa sociedade para os produtos culturais serem acessíveis às pessoas com deficiência visual e estas terem acesso à cultura. Para tal pesquisa, os estudos de Santos (2018) e Cosson (2014) serviram como embasamento teórico para direcionar as discussões acerca da Audiodescrição e do Letramento literário. A AD é uma modalidade dos estudos da Tradução e tem por objetivo transmutar imagens em palavras de qualquer produto cultural para torná-lo acessível à pessoa com deficiência visual (SANTOS, 2018). Já o Letramento tem como habilidades a leitura e a escrita em um contexto específico sendo ativadas à medida que são usadas pelos seus sujeitos em práticas sociais. Dessa forma propomos uma sequência básica (COSSON, 2014) com Letramento literário com o objetivo de refletir acerca da acessibilidade através de uma sequência didática da obra literária infanto-juvenil já citada. Essa proposta revelou o quão importante esse tipo de sequência se torna quando incorporada ao cotidiano da sala de aula, pois os alunos tiveram a oportunidade de compreender e de refletir sobre situações de inclusão que nem sempre são amplamente divulgadas, ou até mesmo vivenciadas.Transversal Revista em Tradução2019-10-17T14:57:21Z2019-10-17T14:57:21Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Sâmia Araújo dos; SALES, Thais Yuli Nogueira. Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática. Transversal - Revista em Tradução, Fortaleza (CE), v. 5, n. 9, p. 61-74, 20192446-8959http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46881Santos, Sâmia Araújo dosSales, Thais Yuli Nogueirainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-31T14:26:18Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46881Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:48:14.809124Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
title Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
spellingShingle Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
Santos, Sâmia Araújo dos
Audiodescrição
Letramento - Aspectos sociais
Didática
title_short Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
title_full Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
title_fullStr Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
title_full_unstemmed Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
title_sort Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática
author Santos, Sâmia Araújo dos
author_facet Santos, Sâmia Araújo dos
Sales, Thais Yuli Nogueira
author_role author
author2 Sales, Thais Yuli Nogueira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Sâmia Araújo dos
Sales, Thais Yuli Nogueira
dc.subject.por.fl_str_mv Audiodescrição
Letramento - Aspectos sociais
Didática
topic Audiodescrição
Letramento - Aspectos sociais
Didática
description This paper presents an interface between Audio description (AD) and Literary Literacy in a didactic sequence (COSSON, 2014) of a children's literature book. The corpus used was the book ―Love in Blog Times‖ by Vinicius Campos, published by Companhia das Letras publishing company. The research focused on seventh-grade students from a regular private elementary school. This paper‘s main objective is to present a didactic sequence that aims to introduce AD to the students, as well as to discuss the necessity of this kind of translation in our society, making cultural products accessible to visually impaired people. As a theoretical basis, the studies of Santos (2018) and Cosson (2014) were used to direct the discussions about AD and Literary Literacy. AD is a translation studies modality, whose function is to describe images into words and make cultural product accessible, mostly to the visually impaired (SANTOS, 2018). On the other hand, Literacy studies the ability to read and write in a specific context, during social practices. Thus, we propose a basic sequence (COSSON, 2014) with Literary Literacy in order to reflect on accessibility through a didactic sequence of the children's book ―Love in Blog Times‖. This research revealed the importance of the didactic sequence for enriching the discussions in the classroom. Through this method, students could understand and reflect on situations of inclusion that are hardly ever known or experienced in their daily basis
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-17T14:57:21Z
2019-10-17T14:57:21Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Sâmia Araújo dos; SALES, Thais Yuli Nogueira. Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática. Transversal - Revista em Tradução, Fortaleza (CE), v. 5, n. 9, p. 61-74, 2019
2446-8959
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46881
identifier_str_mv SANTOS, Sâmia Araújo dos; SALES, Thais Yuli Nogueira. Audiodescrição na escola: uma proposta de sequência didática. Transversal - Revista em Tradução, Fortaleza (CE), v. 5, n. 9, p. 61-74, 2019
2446-8959
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46881
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Transversal Revista em Tradução
publisher.none.fl_str_mv Transversal Revista em Tradução
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028952959090688