Arquitetura escolar: currículo ou curral?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arrais Neto, Enéas de Araújo
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ricca, Diego Enéas Peres, Souza, Raphael Pires de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23651
Resumo: The issue of School Architecture has been neglected in general, both in theoretical studies of architecture and training of architects, as in the training of educators. Studies on school architecture are mostly focused on highly technical aspects and its relationship to the educational process are addressed, in part, only for a given age group - children's education. The architect in his act of designing constitutes space and school building as an educator. His options and choices can contribute to the educational development and reflect their curricular design, the school's role in society. School architecture, so can be dialectically partner and component of an emancipatory curriculum. Each pedagogical political project represents one or a few specific conceptions of architecture - that is the question that has passed unnoticed in discussions both in architecture and in education-pedagogy.
id UFC-7_ff1f9f5b403c20d315496dca7be25a30
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/23651
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Arquitetura escolar: currículo ou curral?School architecture: arquitecture as curriculum or “enclosure”?Arquitetura escolarCurrículoFormação humana omnilateralThe issue of School Architecture has been neglected in general, both in theoretical studies of architecture and training of architects, as in the training of educators. Studies on school architecture are mostly focused on highly technical aspects and its relationship to the educational process are addressed, in part, only for a given age group - children's education. The architect in his act of designing constitutes space and school building as an educator. His options and choices can contribute to the educational development and reflect their curricular design, the school's role in society. School architecture, so can be dialectically partner and component of an emancipatory curriculum. Each pedagogical political project represents one or a few specific conceptions of architecture - that is the question that has passed unnoticed in discussions both in architecture and in education-pedagogy.A Arquitetura Escolar é muito pouco estudada tanto nos cursos de arquitetura quanto na formação dos educadores, nos cursos de pedagogia. Os estudos e publicações sobre arquitetura escolar disponíveis são em sua maioria focados nos aspectos eminentemente técnicos, e a relação da arquitetura escolar com o processo pedagógico que ocorre nesse espaço é abordada apenas referindo-se ao ensino infantil. O arquiteto em seu ato de projetar constitui-se também como educador. Suas opções e escolhas podem colaborar para o desenvolvimento educacional e refletem sua concepção curricular, e do papel da escola na sociedade. A arquitetura escolar, assim, pode ser parceira e componente de um currículo emancipador. Em suma, para cada projeto político pedagógico escolar corresponde uma ou algumas concepções específicas de arquitetura – eis a questão que tem passado em branco nas discussões tanto na área de arquitetura quanto na de educação-pedagogia.Revista Labor2017-06-27T10:27:27Z2017-06-27T10:27:27Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfARRAIS NETO, Enéas de Araújo; RICCA, Diego Enéas Peres; SOUZA, Raphael Pires de. Arquitetura escolar: currículo ou curral? Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 16, p. 137-151, 2016.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23651Arrais Neto, Enéas de AraújoRicca, Diego Enéas PeresSouza, Raphael Pires deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:42:59Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/23651Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:22:51.720970Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Arquitetura escolar: currículo ou curral?
School architecture: arquitecture as curriculum or “enclosure”?
title Arquitetura escolar: currículo ou curral?
spellingShingle Arquitetura escolar: currículo ou curral?
Arrais Neto, Enéas de Araújo
Arquitetura escolar
Currículo
Formação humana omnilateral
title_short Arquitetura escolar: currículo ou curral?
title_full Arquitetura escolar: currículo ou curral?
title_fullStr Arquitetura escolar: currículo ou curral?
title_full_unstemmed Arquitetura escolar: currículo ou curral?
title_sort Arquitetura escolar: currículo ou curral?
author Arrais Neto, Enéas de Araújo
author_facet Arrais Neto, Enéas de Araújo
Ricca, Diego Enéas Peres
Souza, Raphael Pires de
author_role author
author2 Ricca, Diego Enéas Peres
Souza, Raphael Pires de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Arrais Neto, Enéas de Araújo
Ricca, Diego Enéas Peres
Souza, Raphael Pires de
dc.subject.por.fl_str_mv Arquitetura escolar
Currículo
Formação humana omnilateral
topic Arquitetura escolar
Currículo
Formação humana omnilateral
description The issue of School Architecture has been neglected in general, both in theoretical studies of architecture and training of architects, as in the training of educators. Studies on school architecture are mostly focused on highly technical aspects and its relationship to the educational process are addressed, in part, only for a given age group - children's education. The architect in his act of designing constitutes space and school building as an educator. His options and choices can contribute to the educational development and reflect their curricular design, the school's role in society. School architecture, so can be dialectically partner and component of an emancipatory curriculum. Each pedagogical political project represents one or a few specific conceptions of architecture - that is the question that has passed unnoticed in discussions both in architecture and in education-pedagogy.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-06-27T10:27:27Z
2017-06-27T10:27:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ARRAIS NETO, Enéas de Araújo; RICCA, Diego Enéas Peres; SOUZA, Raphael Pires de. Arquitetura escolar: currículo ou curral? Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 16, p. 137-151, 2016.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23651
identifier_str_mv ARRAIS NETO, Enéas de Araújo; RICCA, Diego Enéas Peres; SOUZA, Raphael Pires de. Arquitetura escolar: currículo ou curral? Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 16, p. 137-151, 2016.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23651
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028779825561600