Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Geosaberes |
Texto Completo: | http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575 |
Resumo: | The present work aims to present the experiences and results obtained from the use of different didactic strategies in the Geography lessons, based on the intervention project developed under the PIBID Geography Subproject of the UEPB in the 1st year class D Afternoon of the State School. São Sebastião, in the city of Campina Grande-PB. Reflection on the insertion of new classroom strategies becomes necessary as geographic contents are involved in complex and articulate contexts. In this context, some didactic strategies were used in collective work with the students, who built understandings, analyzes and, in an integrated way, demonstrated their abilities and capacities of representation of the geographic space. |
id |
UFC-8_e2df451d57edc315966e1eb8c33986ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:geosaberes.www.geosaberes.ufc.br:article/575 |
network_acronym_str |
UFC-8 |
network_name_str |
Geosaberes |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons Estratégias didáticas para a compreensão dos conteúdos nas aulas de geografiaEnsino; Geografia; Estratégias didáticasEnsino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentosThe present work aims to present the experiences and results obtained from the use of different didactic strategies in the Geography lessons, based on the intervention project developed under the PIBID Geography Subproject of the UEPB in the 1st year class D Afternoon of the State School. São Sebastião, in the city of Campina Grande-PB. Reflection on the insertion of new classroom strategies becomes necessary as geographic contents are involved in complex and articulate contexts. In this context, some didactic strategies were used in collective work with the students, who built understandings, analyzes and, in an integrated way, demonstrated their abilities and capacities of representation of the geographic space.O presente trabalho objetiva apresentar as experiências e resultados alcançados a partir da utilização de diferentes estratégias didáticas nas aulas de Geografia, a partir do projeto de intervenção, desenvolvido no âmbito do PIBID, Subprojeto de Geografia da UEPB, na turma do 1°ano D Tarde da Escola Estadual. São Sebastião, na cidade de Campina Grande-PB. A reflexão acerca da inserção de novas estratégias de aula torna-se necessária à medida que os conteúdos geográficos estão envolvidos em contextos complexos e passiveis de articulações. Nesse contexto, objetivando propor uma ressignificação dos conteúdos durante as aulas de Geografia, algumas estratégias didáticas foram utilizadas em trabalhos coletivos com os alunos, que construíram compreensões, analises e, de forma integrada, demonstraram suas habilidades e capacidades de representação do espaço geográfico.Universidade Federal do CearáCAPES-MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃOLopes, Giovana TavaresMelo, Josandra Araújo Barreto de2017-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/57510.26895/geosaberes.v8i16.575Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 112178-0463reponame:Geosaberesinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575/572info:eu-repo/semantics/openAccess2018-09-17T20:40:54Zoai:geosaberes.www.geosaberes.ufc.br:article/575Revistahttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/PUBhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/oaigeosaberes@ufc.br||jose.z.candido@gmail.com||fabiomoria@yahoo.com.br2178-04632178-0463opendoar:2018-09-17T20:40:54Geosaberes - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons Estratégias didáticas para a compreensão dos conteúdos nas aulas de geografia |
title |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons |
spellingShingle |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons Lopes, Giovana Tavares Ensino; Geografia; Estratégias didáticas Ensino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentos |
title_short |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons |
title_full |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons |
title_fullStr |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons |
title_full_unstemmed |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons |
title_sort |
Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons |
author |
Lopes, Giovana Tavares |
author_facet |
Lopes, Giovana Tavares Melo, Josandra Araújo Barreto de |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Josandra Araújo Barreto de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
CAPES-MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Giovana Tavares Melo, Josandra Araújo Barreto de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino; Geografia; Estratégias didáticas Ensino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentos |
topic |
Ensino; Geografia; Estratégias didáticas Ensino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentos |
description |
The present work aims to present the experiences and results obtained from the use of different didactic strategies in the Geography lessons, based on the intervention project developed under the PIBID Geography Subproject of the UEPB in the 1st year class D Afternoon of the State School. São Sebastião, in the city of Campina Grande-PB. Reflection on the insertion of new classroom strategies becomes necessary as geographic contents are involved in complex and articulate contexts. In this context, some didactic strategies were used in collective work with the students, who built understandings, analyzes and, in an integrated way, demonstrated their abilities and capacities of representation of the geographic space. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575 10.26895/geosaberes.v8i16.575 |
url |
http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575 |
identifier_str_mv |
10.26895/geosaberes.v8i16.575 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575/572 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11 Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11 Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11 2178-0463 reponame:Geosaberes instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Geosaberes |
collection |
Geosaberes |
repository.name.fl_str_mv |
Geosaberes - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
geosaberes@ufc.br||jose.z.candido@gmail.com||fabiomoria@yahoo.com.br |
_version_ |
1798329642337173504 |