Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Giovana Tavares
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Melo, Josandra Araújo Barreto de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Geosaberes
Texto Completo: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575
Resumo: The present work aims to present the experiences and results obtained from the use of different didactic strategies in the Geography lessons, based on the intervention project developed under the PIBID Geography Subproject of the UEPB in the 1st year class D Afternoon of the State School. São Sebastião, in the city of Campina Grande-PB. Reflection on the insertion of new classroom strategies becomes necessary as geographic contents are involved in complex and articulate contexts. In this context, some didactic strategies were used in collective work with the students, who built understandings, analyzes and, in an integrated way, demonstrated their abilities and capacities of representation of the geographic space.
id UFC-8_e2df451d57edc315966e1eb8c33986ab
oai_identifier_str oai:geosaberes.www.geosaberes.ufc.br:article/575
network_acronym_str UFC-8
network_name_str Geosaberes
repository_id_str
spelling Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons Estratégias didáticas para a compreensão dos conteúdos nas aulas de geografiaEnsino; Geografia; Estratégias didáticasEnsino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentosThe present work aims to present the experiences and results obtained from the use of different didactic strategies in the Geography lessons, based on the intervention project developed under the PIBID Geography Subproject of the UEPB in the 1st year class D Afternoon of the State School. São Sebastião, in the city of Campina Grande-PB. Reflection on the insertion of new classroom strategies becomes necessary as geographic contents are involved in complex and articulate contexts. In this context, some didactic strategies were used in collective work with the students, who built understandings, analyzes and, in an integrated way, demonstrated their abilities and capacities of representation of the geographic space.O presente trabalho objetiva apresentar as experiências e resultados alcançados a partir da utilização de diferentes estratégias didáticas nas aulas de Geografia, a partir do projeto de intervenção, desenvolvido no âmbito do PIBID, Subprojeto de Geografia da UEPB, na turma do 1°ano D Tarde da Escola Estadual. São Sebastião, na cidade de Campina Grande-PB. A reflexão acerca da inserção de novas estratégias de aula torna-se necessária à medida que os conteúdos geográficos estão envolvidos em contextos complexos e passiveis de articulações. Nesse contexto, objetivando propor uma ressignificação dos conteúdos durante as aulas de Geografia, algumas estratégias didáticas foram utilizadas em trabalhos coletivos com os alunos, que construíram compreensões, analises e, de forma integrada, demonstraram suas habilidades e capacidades de representação do espaço geográfico.Universidade Federal do CearáCAPES-MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃOLopes, Giovana TavaresMelo, Josandra Araújo Barreto de2017-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/57510.26895/geosaberes.v8i16.575Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 112178-0463reponame:Geosaberesinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575/572info:eu-repo/semantics/openAccess2018-09-17T20:40:54Zoai:geosaberes.www.geosaberes.ufc.br:article/575Revistahttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/PUBhttp://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/oaigeosaberes@ufc.br||jose.z.candido@gmail.com||fabiomoria@yahoo.com.br2178-04632178-0463opendoar:2018-09-17T20:40:54Geosaberes - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
Estratégias didáticas para a compreensão dos conteúdos nas aulas de geografia
title Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
spellingShingle Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
Lopes, Giovana Tavares
Ensino; Geografia; Estratégias didáticas
Ensino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentos
title_short Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
title_full Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
title_fullStr Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
title_full_unstemmed Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
title_sort Didactic strategies for the understanding of content in geography lessons
author Lopes, Giovana Tavares
author_facet Lopes, Giovana Tavares
Melo, Josandra Araújo Barreto de
author_role author
author2 Melo, Josandra Araújo Barreto de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv CAPES-MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Giovana Tavares
Melo, Josandra Araújo Barreto de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino; Geografia; Estratégias didáticas
Ensino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentos
topic Ensino; Geografia; Estratégias didáticas
Ensino de Geografia; estratégias didáticas; construção dos conhecimentos
description The present work aims to present the experiences and results obtained from the use of different didactic strategies in the Geography lessons, based on the intervention project developed under the PIBID Geography Subproject of the UEPB in the 1st year class D Afternoon of the State School. São Sebastião, in the city of Campina Grande-PB. Reflection on the insertion of new classroom strategies becomes necessary as geographic contents are involved in complex and articulate contexts. In this context, some didactic strategies were used in collective work with the students, who built understandings, analyzes and, in an integrated way, demonstrated their abilities and capacities of representation of the geographic space.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575
10.26895/geosaberes.v8i16.575
url http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575
identifier_str_mv 10.26895/geosaberes.v8i16.575
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/575/572
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11
Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11
Geosaberes; Vol 8 No 16 (2017): Sept - Dec; 2 - 11
2178-0463
reponame:Geosaberes
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Geosaberes
collection Geosaberes
repository.name.fl_str_mv Geosaberes - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv geosaberes@ufc.br||jose.z.candido@gmail.com||fabiomoria@yahoo.com.br
_version_ 1798329642337173504