Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Barthyra Cabral Vieira de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Letras Raras
Texto Completo: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832
Resumo: ABSTRACT   This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analitical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching.
id UFCG-2_fe7197338b746d319b1072f7e935fd31
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/832
network_acronym_str UFCG-2
network_name_str Revista Letras Raras
repository_id_str
spelling Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPBISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissionalABSTRACT   This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analitical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching. Esta discussão parte da minha experiência como professora orientadora do Programa Residência Pedagógica na Universidade Federal da Paraíba, inserida no núcleo de Letras-Língua Espanhola e Língua Inglesa. Esse contexto de formação docente permite que enxerguemos o processo de construção da identidade docente e o desenvolvimento profissional dos discentes de Letras, professores em formação inicial, mediante sua relação com os coletivos e na descoberta de suas singularidades. Minha reflexão analítica é resultado da leitura de relatos reflexivos construídos ao longo dos anos de 2018 e 2019 e busca evidenciar algumas dimensões desse processo. A partir de princípios basilares que compõem o quadro do Interacionismo Sócio-discursivo como as definições de ação significante e capacidades de agir (BRONCKART, 1999/2006a/2006b) e, em especial, a compreensão de que a linguagem possui papel fundamental no desenvolvimento humano, descrevo o caminho percorrido pelos residentes do núcleo evidenciando seu desenvolvimento enquanto docentes e ressalto, a partir da noção de mundos discursivos ou coordenadas de ação (HABERMAS, 1987) os aspectos sociais e subjetivos que subjazem a esse desenvolvimento. A leitura dos textos dos residentes resultou na constatação de que a dimensão coletiva, mediante encontros e desencontros, fortalece seu trabalho e termina por fazê-los desenvolver uma relação particular e mais madura com a docência.Editora Universitaria da UFCG2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/83210.5281/zenodo.10436238Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46Revista Letras Raras; Vol. 12 No 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46Revista Letras Raras; v. 12 n. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-462317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832/2052© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Barthyra Cabral Vieira de2024-01-18T01:26:20Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/832Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2024-01-18T01:26:20Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false
dc.title.none.fl_str_mv Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
title Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
spellingShingle Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
Andrade, Barthyra Cabral Vieira de
ISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissional
title_short Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
title_full Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
title_fullStr Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
title_full_unstemmed Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
title_sort Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
author Andrade, Barthyra Cabral Vieira de
author_facet Andrade, Barthyra Cabral Vieira de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Barthyra Cabral Vieira de
dc.subject.por.fl_str_mv ISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissional
topic ISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissional
description ABSTRACT   This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analitical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832
10.5281/zenodo.10436238
url https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832
identifier_str_mv 10.5281/zenodo.10436238
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832/2052
dc.rights.driver.fl_str_mv © 2023 Revista Letras Raras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv © 2023 Revista Letras Raras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitaria da UFCG
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitaria da UFCG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46
Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46
Revista Letras Raras; Vol. 12 No 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46
Revista Letras Raras; v. 12 n. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46
2317-2347
reponame:Revista Letras Raras
instname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
instacron:UFCG
instname_str Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
instacron_str UFCG
institution UFCG
reponame_str Revista Letras Raras
collection Revista Letras Raras
repository.name.fl_str_mv Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasrarasufcg@gmail.com
_version_ 1799319781551112192