Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Letras Raras |
Texto Completo: | https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832 |
Resumo: | ABSTRACT This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analitical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching. |
id |
UFCG-2_fe7197338b746d319b1072f7e935fd31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/832 |
network_acronym_str |
UFCG-2 |
network_name_str |
Revista Letras Raras |
repository_id_str |
|
spelling |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPBISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissionalABSTRACT This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analitical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching. Esta discussão parte da minha experiência como professora orientadora do Programa Residência Pedagógica na Universidade Federal da Paraíba, inserida no núcleo de Letras-Língua Espanhola e Língua Inglesa. Esse contexto de formação docente permite que enxerguemos o processo de construção da identidade docente e o desenvolvimento profissional dos discentes de Letras, professores em formação inicial, mediante sua relação com os coletivos e na descoberta de suas singularidades. Minha reflexão analítica é resultado da leitura de relatos reflexivos construídos ao longo dos anos de 2018 e 2019 e busca evidenciar algumas dimensões desse processo. A partir de princípios basilares que compõem o quadro do Interacionismo Sócio-discursivo como as definições de ação significante e capacidades de agir (BRONCKART, 1999/2006a/2006b) e, em especial, a compreensão de que a linguagem possui papel fundamental no desenvolvimento humano, descrevo o caminho percorrido pelos residentes do núcleo evidenciando seu desenvolvimento enquanto docentes e ressalto, a partir da noção de mundos discursivos ou coordenadas de ação (HABERMAS, 1987) os aspectos sociais e subjetivos que subjazem a esse desenvolvimento. A leitura dos textos dos residentes resultou na constatação de que a dimensão coletiva, mediante encontros e desencontros, fortalece seu trabalho e termina por fazê-los desenvolver uma relação particular e mais madura com a docência.Editora Universitaria da UFCG2023-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/83210.5281/zenodo.10436238Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46Revista Letras Raras; Vol. 12 No 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46Revista Letras Raras; v. 12 n. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-462317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832/2052© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Barthyra Cabral Vieira de2024-01-18T01:26:20Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/832Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2024-01-18T01:26:20Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB |
title |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB |
spellingShingle |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB Andrade, Barthyra Cabral Vieira de ISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissional |
title_short |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB |
title_full |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB |
title_fullStr |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB |
title_full_unstemmed |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB |
title_sort |
Encontros com o trabalho docente: dimensões do desenvolvimento profissional no Programa Residência Pedagógica/UFPB |
author |
Andrade, Barthyra Cabral Vieira de |
author_facet |
Andrade, Barthyra Cabral Vieira de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Barthyra Cabral Vieira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissional |
topic |
ISD; Residência Pedagógica; Desenvolvimento profissional |
description |
ABSTRACT This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analitical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832 10.5281/zenodo.10436238 |
url |
https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832 |
identifier_str_mv |
10.5281/zenodo.10436238 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/832/2052 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
© 2023 Revista Letras Raras https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
© 2023 Revista Letras Raras https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitaria da UFCG |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Universitaria da UFCG |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46 Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46 Revista Letras Raras; Vol. 12 No 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46 Revista Letras Raras; v. 12 n. 3 (2023): Línguas, Literaturas e Linguagens na contemporaneidade; 32-46 2317-2347 reponame:Revista Letras Raras instname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) instacron:UFCG |
instname_str |
Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) |
instacron_str |
UFCG |
institution |
UFCG |
reponame_str |
Revista Letras Raras |
collection |
Revista Letras Raras |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasrarasufcg@gmail.com |
_version_ |
1799319781551112192 |