O programa de formaÃÃo continuada para gestores escolares da CEFEB e seus efeitos nas escolas municipais do estado do CearÃ
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFC |
Texto Completo: | http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=20660 |
Resumo: | O presente estudo està situado no campo da gestÃo educacional e analisa a formaÃÃo continuada dos dirigentes escolares da rede municipal do estado do CearÃ, tendo como base o enfoque da gestÃo escolar a partir da legislaÃÃo da educaÃÃo vigente. Os esforÃos sÃo envidados no sentido de averiguar quais foram as contribuiÃÃes da EspecializaÃÃo em GestÃo Escolar promovida pela Coordenadoria Estadual de FormaÃÃo de Executivos Escolares para a EducaÃÃo BÃsica (CEFEB), realizada em parceria com as Secretarias de EducaÃÃo dos municÃpios do Grupo G1, entre os anos de 2010 a 2012. Desse modo, o objetivo deste estudo à investigar as possÃveis contribuiÃÃes dessa formaÃÃo na melhoria da EducaÃÃo BÃsica do estado do CearÃ, em especial dos municÃpios pesquisados. A pesquisa desenvolveu-se numa perspectiva qualitativa e està pautada no mÃtodo dialÃtico de anÃlise, onde a categoria contradiÃÃo possibilita a apreensÃo da realidade em suas mÃltiplas determinaÃÃes. Para responder à questÃo da pesquisa, foram utilizadas, dentre outras, as seguintes fontes: Antunes (2010 e 2013); Alves (2007); Harvey (1993); MÃszÃros (2002); Shiroma et al (2004); Peroni (2003); Behring (2008); Frigotto (2003), LibÃneo (2003), Paro (1998, 2002, 2010 e 2014); Vasconcelos (1995); LÃck (1997); Dourado (2002, 2007); Saviani (2006, 2008, 2009). O estudo evidenciou que o curso contribuiu para melhorar a educaÃÃo bÃsica cearense, mas foi decisivo para ampliar o nÃvel cultural dos cursistas, especialmente dos gestores escolares atendidos por esse programa. Demonstrou que embora exista uma orientaÃÃo geral no nÃvel do discurso, materializado pela presenÃa de elementos prÃprios das propostas neoliberais para a educaÃÃo, prevalece na polÃtica educacional cearense um carÃter fragmentÃrio, que comporta avanÃos e retrocessos, caracterizados numa concepÃÃo de administraÃÃo/gestÃo inconsistente, que no campo normativo oscila entre a gestÃo democrÃtica e a administraÃÃo gerencial. |
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info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisO programa de formaÃÃo continuada para gestores escolares da CEFEB e seus efeitos nas escolas municipais do estado do CearÃ2018-12-00EnÃas de AraÃjo Arrais Neto21062560353http://lattes.cnpq.br/524958879419001222320326391http://lattes.cnpq.br/0473683513760474Gilson de Sousa OliveiraUniversidade Federal do CearÃPrograma de PÃs-GraduaÃÃo em EducaÃÃoUFCBRReestruturaÃÃo Capitalista Reforma do Estado GestÃo Escolar DemocrÃtica FormaÃÃo Continuada GestÃo da Escola â Fortaleza (CE) Rede Municipal de Ensino â Fortaleza (CE) Escolas â OrganizaÃÃo e administraÃÃo â Fortaleza (CE) Garantia da Qualidade de Ensino â Fortaleza (CE) FormaÃÃo Continuada do Professor â Fortaleza (CE)EDUCACAOO presente estudo està situado no campo da gestÃo educacional e analisa a formaÃÃo continuada dos dirigentes escolares da rede municipal do estado do CearÃ, tendo como base o enfoque da gestÃo escolar a partir da legislaÃÃo da educaÃÃo vigente. Os esforÃos sÃo envidados no sentido de averiguar quais foram as contribuiÃÃes da EspecializaÃÃo em GestÃo Escolar promovida pela Coordenadoria Estadual de FormaÃÃo de Executivos Escolares para a EducaÃÃo BÃsica (CEFEB), realizada em parceria com as Secretarias de EducaÃÃo dos municÃpios do Grupo G1, entre os anos de 2010 a 2012. Desse modo, o objetivo deste estudo à investigar as possÃveis contribuiÃÃes dessa formaÃÃo na melhoria da EducaÃÃo BÃsica do estado do CearÃ, em especial dos municÃpios pesquisados. A pesquisa desenvolveu-se numa perspectiva qualitativa e està pautada no mÃtodo dialÃtico de anÃlise, onde a categoria contradiÃÃo possibilita a apreensÃo da realidade em suas mÃltiplas determinaÃÃes. 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This study belongs to the field of educational management and analyzes the continuing education of school leaders of the municipal network of CearÃ, based on the approach of school management, which is based on current education legislation. Efforts are made to find out the contributions of the Specialization in School Management promoted by the State Coordination of School Executives for Basic Education Training (CEFEB), carried out in partnership with the Secretary of Education of the municipalities of G1 Group between 2010 and 2012. Thus, the objective of this study is to investigate the possible contributions of this training in the improvement of Basic Education in the state of CearÃ, in particular, in the cities surveyed. This research was developed in a qualitative perspective and it is based on the dialectical method of analysis, where the contradiction category allows the apprehension of reality in its multiple determinations. In order to answer the research question, the following sources were used, among others: Antunes (2010 and 2013); Alves (2007); Harvey (1993); MÃszÃros (2002); Shiroma et al (2004); Peroni (2003); Behring (2008); Frigotto (2003), LibÃneo (2003), Paro (1998, 2002, 2010 and 2014); Vasconcelos (1995); LÃck (1997); Dourado (2002, 2007); Saviani (2006, 2008, 2009). The study showed that the course contributed to improve Basic Education in CearÃ, but it was decisive to increase the cultural level of the trainees, especially the school administrators attended by this program. It has shown that, although there is a general orientation at the level of discourse, materialized by the presence of specific elements of the neoliberal proposals for education, there is a fragmentary character in CearÃâs educational policy that includes advances and setbacks characterized by a conception of an inconsistent administration/management, which in the normative field oscillates between the democratic management and the managerial administration.Conselho Nacional de Desenvolvimento CientÃfico e TecnolÃgicohttp://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=20660application/pdfinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCinstname:Universidade Federal do Cearáinstacron:UFC2019-03-02T10:34:27Zmail@mail.com - |
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O programa de formaÃÃo continuada para gestores escolares da CEFEB e seus efeitos nas escolas municipais do estado do Cearà Gilson de Sousa Oliveira ReestruturaÃÃo Capitalista Reforma do Estado GestÃo Escolar DemocrÃtica FormaÃÃo Continuada GestÃo da Escola â Fortaleza (CE) Rede Municipal de Ensino â Fortaleza (CE) Escolas â OrganizaÃÃo e administraÃÃo â Fortaleza (CE) Garantia da Qualidade de Ensino â Fortaleza (CE) FormaÃÃo Continuada do Professor â Fortaleza (CE) EDUCACAO |
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This study belongs to the field of educational management and analyzes the continuing education of school leaders of the municipal network of CearÃ, based on the approach of school management, which is based on current education legislation. Efforts are made to find out the contributions of the Specialization in School Management promoted by the State Coordination of School Executives for Basic Education Training (CEFEB), carried out in partnership with the Secretary of Education of the municipalities of G1 Group between 2010 and 2012. Thus, the objective of this study is to investigate the possible contributions of this training in the improvement of Basic Education in the state of CearÃ, in particular, in the cities surveyed. This research was developed in a qualitative perspective and it is based on the dialectical method of analysis, where the contradiction category allows the apprehension of reality in its multiple determinations. In order to answer the research question, the following sources were used, among others: Antunes (2010 and 2013); Alves (2007); Harvey (1993); MÃszÃros (2002); Shiroma et al (2004); Peroni (2003); Behring (2008); Frigotto (2003), LibÃneo (2003), Paro (1998, 2002, 2010 and 2014); Vasconcelos (1995); LÃck (1997); Dourado (2002, 2007); Saviani (2006, 2008, 2009). The study showed that the course contributed to improve Basic Education in CearÃ, but it was decisive to increase the cultural level of the trainees, especially the school administrators attended by this program. It has shown that, although there is a general orientation at the level of discourse, materialized by the presence of specific elements of the neoliberal proposals for education, there is a fragmentary character in CearÃâs educational policy that includes advances and setbacks characterized by a conception of an inconsistent administration/management, which in the normative field oscillates between the democratic management and the managerial administration. |
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