Análise numérica de decolagem de um Aerodesign
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6801 |
Resumo: | This work presents a numerical analysis of takeoff of a radio controlled aircraft used in the SAE AeroDesign competition using the MatLab software, searching for the maximum mass it can carry in a limited runway length, according to the rules of the competition of 2018. The study of the forces, loads and movements that the aircraft undergoes during the take-off process. The numerical integration method, more specifically the trapezoid rule, and the data of the PegAzuls AeroDesign Team of 2015 were used as the basis for the calculations involved in this work. The results presented in this work show the great efficiency and practicality of the use of the tool developed in MatLab, which provides the largest mass, take- off time, runway length and "Payload x Altitude-Density" graph. |
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Análise numérica de decolagem de um AerodesignMétodo numéricoCarga totalCarga pagaCompetição SAE AeroDesignCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA E TECNOLOGIAThis work presents a numerical analysis of takeoff of a radio controlled aircraft used in the SAE AeroDesign competition using the MatLab software, searching for the maximum mass it can carry in a limited runway length, according to the rules of the competition of 2018. The study of the forces, loads and movements that the aircraft undergoes during the take-off process. The numerical integration method, more specifically the trapezoid rule, and the data of the PegAzuls AeroDesign Team of 2015 were used as the basis for the calculations involved in this work. The results presented in this work show the great efficiency and practicality of the use of the tool developed in MatLab, which provides the largest mass, take- off time, runway length and "Payload x Altitude-Density" graph.Este trabalho apresenta uma análise numérica de decolagem de uma aeronave controlada via rádio usada na competição SAE AeroDesign usando o software MatLab, buscando a máxima massa que ela pode carregar em um comprimento de pista limitado, segundo o regulamento da competição de 2018. Para isso realizou-se o estudo das forças, carregamentos e movimentos que a aeronave é submetida durante o processo de decolagem. Como procedimento de análise foi utilizado o método da integração numérica, mais especificamente a regra dos trapézios, e os dados da Equipe PegAzuls AeroDesign de 2015 como base para os cálculos envolvidos neste trabalho. Os resultados apresentados neste trabalho mostram a grande eficiência e praticidade do uso da ferramenta desenvolvida no MatLab, que disponibiliza a maior massa, o tempo de decolagem, o comprimento de pista de decolagem e o gráfico “Carga paga x Altitude-Densidade”.Trabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSADiniz, Gutembergy FerreiraDiniz, Gutembergy FerreiraAlves, Ingrid Heloisa da SilvaMedeiros, Ramon Rudá BritoOliveira, Jorzel Alvez de Paiva2021-12-15T14:14:28Z2021-12-152021-12-15T14:14:28Z2018-04-14Monografiainfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/6801porOLIVEIRA, Jorzel Alves de Paiva. Análise numérica de decolagem de um Aerodesign. 2018. 55 f. Monografia (Graduação em Ciência e Tecnologia). Centro de Ciências Exatas e Naturais, Universidade Federal Rural do Semi-Àrido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAhttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-09-14T22:05:04Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/6801Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-09-14T22:05:04Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
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This work presents a numerical analysis of takeoff of a radio controlled aircraft used in the SAE AeroDesign competition using the MatLab software, searching for the maximum mass it can carry in a limited runway length, according to the rules of the competition of 2018. The study of the forces, loads and movements that the aircraft undergoes during the take-off process. The numerical integration method, more specifically the trapezoid rule, and the data of the PegAzuls AeroDesign Team of 2015 were used as the basis for the calculations involved in this work. The results presented in this work show the great efficiency and practicality of the use of the tool developed in MatLab, which provides the largest mass, take- off time, runway length and "Payload x Altitude-Density" graph. |
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