Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591 |
Resumo: | This work has the objective of forming a self-sufficient material for primary school teachers to work, through problem solving and counting topics. Initially, a whole overview of the Brazilian Public Schools Math Olympics – OBMEP - is presented, showing some of its main programs, private/ local student results and national awards for 2019. We show that the problem solving as a pedagogical practice plays an importante role for the teaching of math, and that from it we managed to attract the student’s attention to the most diverse mathematical challenges. We also have a chapter where all the questions about combinatorial analysis of the first phase of level 3 of the OBMEP are presented, showing all the official solutions available on the program website and, whenever possible, an alternative solution, with paths and steps to be followed. For each of these problems, a small script for teacher is prepared with tips for solving, suggestions for simpler problems and related to the one presented. All the content needed to resolve the issues is also exposed in Chapter 3 of this dissertation, thus forming material that will serve as a basis for teachers of basic education, focusing on high school |
id |
UFER_a48c77ec0bb9c9c6c02b18f7e2dc3e2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5591 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatóriaResolução de problemasOBMEPAnálise combinatóriaProblem solvingOBMEPCombinatorial analysisCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis work has the objective of forming a self-sufficient material for primary school teachers to work, through problem solving and counting topics. Initially, a whole overview of the Brazilian Public Schools Math Olympics – OBMEP - is presented, showing some of its main programs, private/ local student results and national awards for 2019. We show that the problem solving as a pedagogical practice plays an importante role for the teaching of math, and that from it we managed to attract the student’s attention to the most diverse mathematical challenges. We also have a chapter where all the questions about combinatorial analysis of the first phase of level 3 of the OBMEP are presented, showing all the official solutions available on the program website and, whenever possible, an alternative solution, with paths and steps to be followed. For each of these problems, a small script for teacher is prepared with tips for solving, suggestions for simpler problems and related to the one presented. All the content needed to resolve the issues is also exposed in Chapter 3 of this dissertation, thus forming material that will serve as a basis for teachers of basic education, focusing on high schoolO presente trabalho tem o objetivo de formar um material autossuficiente para professores do ensino básico trabalharem, por meio da resolução de problemas e tópicos de contagem. Inicialmente é apresentado um apanhado sobre a Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas - OBMEP, mostrando alguns de seus principais programas, resultados particulares/locais de estudantes e premiações nacionais para o ano de 2019. Mostramos que a resolução de problemas como prática pedagógica é de fundamental importância para o ensino da matemática, e que, a partir dela, conseguimos atrair a atenção do aluno para os mais diversos desafios matemáticos. Contamos ainda com um capítulo onde são apresentadas todas as questões sobre análise combinatória de primeira fase do nível 3 da OBMEP mostrando todas as soluções oficiais disponibilizadas na página do programa e ainda, sempre que possível, uma solução alternativa, com caminhos e passos a serem seguidos. Para cada um desses problemas é elaborado um pequeno roteiro para o professor, com dicas de resolução, sugestões de problemas mais simples e correlatos ao apresentado. Todo o conteúdo necessário para a resolução das questões está ainda exposto no Capítulo 3 desta dissertação, formando assim um material que servirá de base para professores da educação básica, com foco no ensino médioTrabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaNogueira, Tony Kleverson03069437354http://lattes.cnpq.br/6849264023206990Maia, Mariana de Brito01411175328http://lattes.cnpq.br/2352656609936505Barboza, Eudes Mendes04588772473http://lattes.cnpq.br/9426464458648172Nascimento, Flávio Alexandre Falcão61721590382http://lattes.cnpq.br/5481079339712102Nogueira, Tony Kleverson03069437354http://lattes.cnpq.br/6849264023206990Silva, Francisco Felipe Gomes da2020-10-22T17:26:11Z2020-10-212020-10-22T17:26:11Z2020-07-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSilva (2020) (SILVA, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591porSILVA, Francisco Felipe Gomes da. Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-23T20:00:34Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5591Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-23T20:00:34Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória |
title |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória |
spellingShingle |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória Silva, Francisco Felipe Gomes da Resolução de problemas OBMEP Análise combinatória Problem solving OBMEP Combinatorial analysis CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória |
title_full |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória |
title_fullStr |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória |
title_full_unstemmed |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória |
title_sort |
Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória |
author |
Silva, Francisco Felipe Gomes da |
author_facet |
Silva, Francisco Felipe Gomes da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Nogueira, Tony Kleverson 03069437354 http://lattes.cnpq.br/6849264023206990 Maia, Mariana de Brito 01411175328 http://lattes.cnpq.br/2352656609936505 Barboza, Eudes Mendes 04588772473 http://lattes.cnpq.br/9426464458648172 Nascimento, Flávio Alexandre Falcão 61721590382 http://lattes.cnpq.br/5481079339712102 Nogueira, Tony Kleverson 03069437354 http://lattes.cnpq.br/6849264023206990 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Francisco Felipe Gomes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Resolução de problemas OBMEP Análise combinatória Problem solving OBMEP Combinatorial analysis CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Resolução de problemas OBMEP Análise combinatória Problem solving OBMEP Combinatorial analysis CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work has the objective of forming a self-sufficient material for primary school teachers to work, through problem solving and counting topics. Initially, a whole overview of the Brazilian Public Schools Math Olympics – OBMEP - is presented, showing some of its main programs, private/ local student results and national awards for 2019. We show that the problem solving as a pedagogical practice plays an importante role for the teaching of math, and that from it we managed to attract the student’s attention to the most diverse mathematical challenges. We also have a chapter where all the questions about combinatorial analysis of the first phase of level 3 of the OBMEP are presented, showing all the official solutions available on the program website and, whenever possible, an alternative solution, with paths and steps to be followed. For each of these problems, a small script for teacher is prepared with tips for solving, suggestions for simpler problems and related to the one presented. All the content needed to resolve the issues is also exposed in Chapter 3 of this dissertation, thus forming material that will serve as a basis for teachers of basic education, focusing on high school |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-22T17:26:11Z 2020-10-21 2020-10-22T17:26:11Z 2020-07-10 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Silva (2020) (SILVA, 2020) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591 |
identifier_str_mv |
Silva (2020) (SILVA, 2020) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
SILVA, Francisco Felipe Gomes da. Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747467546132480 |