Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Francisco Felipe Gomes da
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591
Resumo: This work has the objective of forming a self-sufficient material for primary school teachers to work, through problem solving and counting topics. Initially, a whole overview of the Brazilian Public Schools Math Olympics – OBMEP - is presented, showing some of its main programs, private/ local student results and national awards for 2019. We show that the problem solving as a pedagogical practice plays an importante role for the teaching of math, and that from it we managed to attract the student’s attention to the most diverse mathematical challenges. We also have a chapter where all the questions about combinatorial analysis of the first phase of level 3 of the OBMEP are presented, showing all the official solutions available on the program website and, whenever possible, an alternative solution, with paths and steps to be followed. For each of these problems, a small script for teacher is prepared with tips for solving, suggestions for simpler problems and related to the one presented. All the content needed to resolve the issues is also exposed in Chapter 3 of this dissertation, thus forming material that will serve as a basis for teachers of basic education, focusing on high school
id UFER_a48c77ec0bb9c9c6c02b18f7e2dc3e2c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5591
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatóriaResolução de problemasOBMEPAnálise combinatóriaProblem solvingOBMEPCombinatorial analysisCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThis work has the objective of forming a self-sufficient material for primary school teachers to work, through problem solving and counting topics. Initially, a whole overview of the Brazilian Public Schools Math Olympics – OBMEP - is presented, showing some of its main programs, private/ local student results and national awards for 2019. We show that the problem solving as a pedagogical practice plays an importante role for the teaching of math, and that from it we managed to attract the student’s attention to the most diverse mathematical challenges. We also have a chapter where all the questions about combinatorial analysis of the first phase of level 3 of the OBMEP are presented, showing all the official solutions available on the program website and, whenever possible, an alternative solution, with paths and steps to be followed. For each of these problems, a small script for teacher is prepared with tips for solving, suggestions for simpler problems and related to the one presented. All the content needed to resolve the issues is also exposed in Chapter 3 of this dissertation, thus forming material that will serve as a basis for teachers of basic education, focusing on high schoolO presente trabalho tem o objetivo de formar um material autossuficiente para professores do ensino básico trabalharem, por meio da resolução de problemas e tópicos de contagem. Inicialmente é apresentado um apanhado sobre a Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas - OBMEP, mostrando alguns de seus principais programas, resultados particulares/locais de estudantes e premiações nacionais para o ano de 2019. Mostramos que a resolução de problemas como prática pedagógica é de fundamental importância para o ensino da matemática, e que, a partir dela, conseguimos atrair a atenção do aluno para os mais diversos desafios matemáticos. Contamos ainda com um capítulo onde são apresentadas todas as questões sobre análise combinatória de primeira fase do nível 3 da OBMEP mostrando todas as soluções oficiais disponibilizadas na página do programa e ainda, sempre que possível, uma solução alternativa, com caminhos e passos a serem seguidos. Para cada um desses problemas é elaborado um pequeno roteiro para o professor, com dicas de resolução, sugestões de problemas mais simples e correlatos ao apresentado. Todo o conteúdo necessário para a resolução das questões está ainda exposto no Capítulo 3 desta dissertação, formando assim um material que servirá de base para professores da educação básica, com foco no ensino médioTrabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaNogueira, Tony Kleverson03069437354http://lattes.cnpq.br/6849264023206990Maia, Mariana de Brito01411175328http://lattes.cnpq.br/2352656609936505Barboza, Eudes Mendes04588772473http://lattes.cnpq.br/9426464458648172Nascimento, Flávio Alexandre Falcão61721590382http://lattes.cnpq.br/5481079339712102Nogueira, Tony Kleverson03069437354http://lattes.cnpq.br/6849264023206990Silva, Francisco Felipe Gomes da2020-10-22T17:26:11Z2020-10-212020-10-22T17:26:11Z2020-07-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSilva (2020) (SILVA, 2020)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591porSILVA, Francisco Felipe Gomes da. Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-23T20:00:34Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5591Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-23T20:00:34Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
title Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
spellingShingle Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
Silva, Francisco Felipe Gomes da
Resolução de problemas
OBMEP
Análise combinatória
Problem solving
OBMEP
Combinatorial analysis
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
title_full Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
title_fullStr Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
title_full_unstemmed Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
title_sort Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória
author Silva, Francisco Felipe Gomes da
author_facet Silva, Francisco Felipe Gomes da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Nogueira, Tony Kleverson
03069437354
http://lattes.cnpq.br/6849264023206990
Maia, Mariana de Brito
01411175328
http://lattes.cnpq.br/2352656609936505
Barboza, Eudes Mendes
04588772473
http://lattes.cnpq.br/9426464458648172
Nascimento, Flávio Alexandre Falcão
61721590382
http://lattes.cnpq.br/5481079339712102
Nogueira, Tony Kleverson
03069437354
http://lattes.cnpq.br/6849264023206990
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Francisco Felipe Gomes da
dc.subject.por.fl_str_mv Resolução de problemas
OBMEP
Análise combinatória
Problem solving
OBMEP
Combinatorial analysis
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Resolução de problemas
OBMEP
Análise combinatória
Problem solving
OBMEP
Combinatorial analysis
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work has the objective of forming a self-sufficient material for primary school teachers to work, through problem solving and counting topics. Initially, a whole overview of the Brazilian Public Schools Math Olympics – OBMEP - is presented, showing some of its main programs, private/ local student results and national awards for 2019. We show that the problem solving as a pedagogical practice plays an importante role for the teaching of math, and that from it we managed to attract the student’s attention to the most diverse mathematical challenges. We also have a chapter where all the questions about combinatorial analysis of the first phase of level 3 of the OBMEP are presented, showing all the official solutions available on the program website and, whenever possible, an alternative solution, with paths and steps to be followed. For each of these problems, a small script for teacher is prepared with tips for solving, suggestions for simpler problems and related to the one presented. All the content needed to resolve the issues is also exposed in Chapter 3 of this dissertation, thus forming material that will serve as a basis for teachers of basic education, focusing on high school
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-22T17:26:11Z
2020-10-21
2020-10-22T17:26:11Z
2020-07-10
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Silva (2020) (SILVA, 2020)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591
identifier_str_mv Silva (2020) (SILVA, 2020)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5591
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv SILVA, Francisco Felipe Gomes da. Um estudo das questões da obmep sobre análise combinatória. 2020. 97 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2020.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747467546132480