A river called time, a house called land: Ethics and aesthetics
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ágora (Vitória) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/agora/article/view/38808 |
Resumo: | This paper analysis of the book Um rio chama tempo, uma casa chama terra, by Mia Couto, having as a problem the appreciation in two dimensions: the ethical face of death and the relationship between man and nature, through bibliographical analysis , using hermeneutics. The exercise of mimesis is not related to the false, although it is not directly related to reality. Precisely for this reason, seeking the resolution of both problems ends up placing the person before the historical-philosophical task, since the work of art, as stated by Luiz Costa Lima, in order to dialogue with the interlocutor, keeps within itself the verisimilitude. The novelistic language is the creator of a fictional world that, although it does not exist on the physical plane, contributes to inquiring in search of an ethics that helps us to understand the world that surrounds us. |
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A river called time, a house called land: Ethics and aestheticsUn río llamado tiempo, una casa llamada tierra : princípio moral y estéticaUm rio chamado tempo, uma casa chamada terra: ética e estéticaMímesiséticaarteficçãohistóriaHistória e LiteraturaMímesis. Principio moral. Arte. ficción. Historia.historia y literaturaMimesis ethicartfictionhistoryHistory and LiteratureThis paper analysis of the book Um rio chama tempo, uma casa chama terra, by Mia Couto, having as a problem the appreciation in two dimensions: the ethical face of death and the relationship between man and nature, through bibliographical analysis , using hermeneutics. The exercise of mimesis is not related to the false, although it is not directly related to reality. Precisely for this reason, seeking the resolution of both problems ends up placing the person before the historical-philosophical task, since the work of art, as stated by Luiz Costa Lima, in order to dialogue with the interlocutor, keeps within itself the verisimilitude. The novelistic language is the creator of a fictional world that, although it does not exist on the physical plane, contributes to inquiring in search of an ethics that helps us to understand the world that surrounds us.A proposta do artigo é a análise do livro Um rio chamado tempo, uma casa chamada terra, de autoria de Mia Couto, tendo por problema a apreciação em duas dimensões: a face ética da morte e da relação entre homem e natureza, mediante análise bibliográfica, com recurso da hermenêutica. O exercício da mímesis não guarda relação com o falso, embora não esteja relacionado diretamente com a realidade. Justamente por isso, buscar aresolução de ambos os problemas acaba por colocar a pessoa diante da tarefa histórico-filosófica, já que a obra de arte, como afirma Luiz Costa Lima, para dialogar com o interlocutor, guarda em si o verossímil. A linguagem romanesca é criadora de um mundo ficcional que, embora não exista no plano físico, contribui para perquirir em busca de uma ética que nos ajuda a compreender o mundo que nos circunda.La propuesta del artículo es el análisis del libro Un rio llamado tiempo, una casa llamada Tierra, de Mia Couto, teniendo como problema la apreciación en dos dimensiones: el rostro ético de la muerte y la relación entre el hombre y la naturaliza, a través del análisis bibliográfico, utilizando la hermenéutica. El ejercicio de la mímesis no se relaciona con lo falso, aunque tampoco se relaciona directamente con la realidad. Precisamente por eso, buscar resolver ambas cosas termina por ponernos frente a una tarea histórico-filosófica, ya que la obra de arte, como afirma Luiz Costa Lima, para dialogar con el interlocutor, tiene en sí misma lo verosímil. El lenguaje novelístico es creador de un mundo ficcional que, aunque no existe en el contexto físico, contribuye a la investigación en busca de una ética que nos ayude a comprender el mundo que nos rodea.Programa de Pós-Graduação em História2023-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliador pelos paresTextoapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/agora/article/view/3880810.47456/e-2023340101Revista Ágora; v. 34 n. 1 (2023): História e literatura: limites e aberturas para o pensamento historiográfico; e-2023340101Ágora Journal; Vol. 34 No. 1 (2023): História e literatura: limites e aberturas para o pensamento historiográfico; e-2023340101Revista Ágora; Vol. 34 Núm. 1 (2023): História e literatura: limites e aberturas para o pensamento historiográfico; e-20233401011980-0096reponame:Revista Ágora (Vitória)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/agora/article/view/38808/26490History and LiteratureHistória e literaturaCopyright (c) 2023 Revista Ágorahttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVersiani Pinto, Adriano2023-06-23T16:18:44Zoai:periodicos.ufes.br:article/38808Revistahttps://periodicos.ufes.br/agoraPUBhttps://periodicos.ufes.br/agora/oairevistaagoraufes@gmail.com1980-00961980-0096opendoar:2023-06-23T16:18:44Revista Ágora (Vitória) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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