Tecnologias da informação e comunicação em trabalho remoto: estudo de caso no setor de serviços na cidade de São Paulo-SP-Brasil
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Production Engineering |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/39306 |
Resumo: | The objective of this study was to identify in the literature concepts, technologies and tools of information technology and communication, which were implemented as an emergency as a result of the COVID-19 pandemic, and to compare them with the good practices adopted by the company, unit of analysis, object of study case which is an accounting office in the service sector and located in the State of São Paulo. The methodology has a qualitative approach and a comparative method. The recognized results are: the company studied was not technologically prepared for remote work and that adjustments should be made as a priority; it was identified that all employees adapted to work remotely with the help of information technology and communication tools and; all indicated a preference to continue working remotely. Additionally, it was possible to propose the adoption of new technology information and communication tools in order to meet the demands and improve the well-being of employees while performing their duties working from home. |
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Tecnologias da informação e comunicação em trabalho remoto: estudo de caso no setor de serviços na cidade de São Paulo-SP-BrasilInformation technology and communication in remote work: study case in the services sector in the city of São Paulo-SP-BrasilTecnologías de información y comunicación en el trabajo a distancia: estudio de caso en el sector de servicios en la ciudad de São Paulo-SP-Brasilhome officedesempenhogestão de pessoasCOVID-19trabalho remotoremote workperformancepeople managementCOVID-19trabajo remotoactuacióngestión de personasCOVID-19The objective of this study was to identify in the literature concepts, technologies and tools of information technology and communication, which were implemented as an emergency as a result of the COVID-19 pandemic, and to compare them with the good practices adopted by the company, unit of analysis, object of study case which is an accounting office in the service sector and located in the State of São Paulo. The methodology has a qualitative approach and a comparative method. The recognized results are: the company studied was not technologically prepared for remote work and that adjustments should be made as a priority; it was identified that all employees adapted to work remotely with the help of information technology and communication tools and; all indicated a preference to continue working remotely. Additionally, it was possible to propose the adoption of new technology information and communication tools in order to meet the demands and improve the well-being of employees while performing their duties working from home.Este trabalho teve como objetivo identificar na literatura conceitos, tecnologias e ferramentas de tecnologia da informação e comunicação, que foram implementadas de forma emergencial em decorrência da pandemia de COVID-19, e compará-las com às boas práticas adotadas pela empresa, unidade de análise objeto de estudo de caso do setor de serviços de um escritório de contabilidade localizado no Estado de São Paulo. A metodologia possui abordagem qualitativa e método comparativo. Os resultados reconhecidos, são: a empresa estudada não estava tecnologicamente preparada para o trabalho remoto e que ajustes deveriam ser feitos de maneira prioritária; identificou-se que todos os colaboradores se adaptaram a trabalhar remotamente com auxílio de ferramentas de tecnologia da informação e comunicação e; todos indicaram preferência por continuar trabalhando remotamente. Adicionalmente foi possível propor a adoção de novas tecnologia da informação e comunicação a fim de suprir as demandas e melhorar o bem-estar dos colaboradores ao desempenhar suas funções em “home office”.El objetivo de este estudio fue identificar en la literatura conceptos, tecnologías y herramientas de las tecnologías de información y comunicación, que fueron implementadas como emergencia en consecuencia de la pandemia del COVID-19, y compararlas con las buenas prácticas adoptadas por la empresa, unidad de análisis, objeto de estudio de caso que es una oficina de contabilidad en el sector de servicios y ubicada en el Estado de São Paulo. La metodología tiene un enfoque cualitativo y un método comparativo. Los resultados reconocidos son: la empresa estudiada no estaba preparada tecnológicamente para el trabajo remoto y que se deben hacer ajustes como prioridad; se identificó que todos los empleados se adaptaron para trabajar de forma remota con la ayuda de herramientas de la tecnología de información y comunicación y; todos indicaron una preferencia por seguir trabajando de forma remota. Adicionalmente, fue posible proponer la adopción de nuevas herramientas de tecnología de información y comunicación con el fin de atender las demandas y mejorar el bienestar de los colaboradores en el desempeño de sus funciones trabajando de forma remota.Universidade Federal do Espírito Santo - UFES2022-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfimage/jpegimage/jpegaudio/mpegaudio/mpeghttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/3930610.47456/bjpe.v8i6.39306Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 No. 6 (2022): Volume 8 - Número 6 - Ano 2022 - Número Regular (Outubro - Dezembro); 69-77Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 Núm. 6 (2022): Volume 8 - Número 6 - Ano 2022 - Número Regular (Outubro - Dezembro); 69-77Brazilian Journal of Production Engineering; v. 8 n. 6 (2022): Número Regular (Outubro - Dezembro); 69-772447-558010.47456/bjpe.v8i6reponame:Brazilian Journal of Production Engineeringinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporenghttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/39306/25916https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/39306/25917https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/39306/25912https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/39306/25913https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/39306/25914https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/39306/25915Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineeringhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrenuvida, Eduardo CaetanoGonçales Filho, Manoel2022-12-30T19:25:44Zoai:periodicos.ufes.br:article/39306Revistahttps://periodicos.ufes.br/bjpePUBhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/oairodrigo.r.freitas@ufes.br2447-55802447-5580opendoar:2023-01-13T10:36:41.405781Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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