A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Brazilian Journal of Production Engineering |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930 |
Resumo: | This case study aims to identify the quality of the services offered by the ride sharing company/application, BlaBlaCar, from the perspective of Brazilian women. The research also addresses the woman who travels alone, the sharing economy and seeks to identify the perception of reliability of rides. To analyze the perception of Brazilian female users of BlaBlaCar on the quality of services, a documentary research was adopted, with the User Generated Content as the primary data source. A total of 300 comments posted during the months of January to March 2020, on the company's app on the digital platform Google Play were analyzed and data collection was carried out in July 2021. The results showed that, despite problems with the functioning of the app itself, users approve of the quality of the company's ride services, this being another possibility of displacement and use of the sharing economy for women traveling alone. |
id |
UFES-11_0cf7d6cdbfd6ae432e0b4dd2e177ee98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/38930 |
network_acronym_str |
UFES-11 |
network_name_str |
Brazilian Journal of Production Engineering |
repository_id_str |
|
spelling |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuáriasThe quality of BlaBlaCar's services as perceived by its usersLa calidad de los servicios de BlaBlaCar percibida por sus usuariosEconomia do compartilhamentobrasileirasserviçostransporte turismoSharing economyBrazilianservicestransportationtourismEconomía compartidabrasileñaserviciostransporteturismoThis case study aims to identify the quality of the services offered by the ride sharing company/application, BlaBlaCar, from the perspective of Brazilian women. The research also addresses the woman who travels alone, the sharing economy and seeks to identify the perception of reliability of rides. To analyze the perception of Brazilian female users of BlaBlaCar on the quality of services, a documentary research was adopted, with the User Generated Content as the primary data source. A total of 300 comments posted during the months of January to March 2020, on the company's app on the digital platform Google Play were analyzed and data collection was carried out in July 2021. The results showed that, despite problems with the functioning of the app itself, users approve of the quality of the company's ride services, this being another possibility of displacement and use of the sharing economy for women traveling alone.Este estudio de caso pretende identificar la calidad de los servicios ofrecidos por la empresa/aplicación para compartir viajes, BlaBlaCar, desde la perspectiva de las mujeres brasileñas. La investigación también aborda a la mujer que viaja sola, la economía compartida y busca identificar la percepción de fiabilidad en los viajes. Para analizar la percepción de las usuarias brasileñas de BlaBlaCar sobre la calidad de los servicios, se adoptó una investigación documental, siendo el Contenido Generado por el Usuario la fuente de datos primaria. Se analizaron un total de 300 comentarios publicados durante los meses de enero a marzo de 2020, en la app de la empresa en la plataforma digital Google Play y la recogida de datos se realizó en julio de 2021. Los resultados mostraron que, a pesar de los problemas en el funcionamiento de la propia aplicación, los usuarios aprueban la calidad de los servicios de transporte de la empresa, siendo ésta una posibilidad más de desplazamiento y uso de la economía colaborativa para las mujeres que viajan solas.Este estudo de caso tem o propósito de identificar a qualidade dos serviços ofertados pela empresa/aplicativo de compartilhamento de caronas, BlaBlaCar, a partir da perspectiva de brasileiras. A pesquisa ainda aborda a mulher que viaja sozinha, a economia do compartilhamento e busca identificar a percepção de confiabilidade nas caronas. Para analisar a percepção das usuárias brasileiras da BlaBlaCar sobre a qualidade dos serviços, foi adotada uma pesquisa de natureza documental, sendo o Conteúdo Gerado pelo Usuário a fonte de dados primária. Foram analisados 300 comentários postados durante os meses de janeiro a março de 2020, no aplicativo da empresa na plataforma digital Google Play e a coleta de dados foi realizada em julho de 2021. Os resultados demonstraram que, apesar de problemas de funcionamento do aplicativo em si, as usuárias aprovam a qualidade dos serviços de carona da empresa, sendo esse mais uma possibilidade de deslocamento e uso da economia do compartilhamento para mulheres que viajam sozinhasUniversidade Federal do Espírito Santo - UFES2022-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionresumen expandidoResumos Expandidosexpanded abstractapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 No. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 Núm. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33Brazilian Journal of Production Engineering; v. 8 n. 5 (2022): Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-332447-558010.47456/bjpe.v8i5reponame:Brazilian Journal of Production Engineeringinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930/25542Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineeringhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Rodrigo Ribeiro deGhirotti, Gabryela Martins2022-08-23T19:21:41Zoai:periodicos.ufes.br:article/38930Revistahttps://periodicos.ufes.br/bjpePUBhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/oairodrigo.r.freitas@ufes.br2447-55802447-5580opendoar:2023-01-13T10:36:40.461286Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias The quality of BlaBlaCar's services as perceived by its users La calidad de los servicios de BlaBlaCar percibida por sus usuarios |
title |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias |
spellingShingle |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias Oliveira, Rodrigo Ribeiro de Economia do compartilhamento brasileiras serviços transporte turismo Sharing economy Brazilian services transportation tourism Economía compartida brasileña servicios transporte turismo |
title_short |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias |
title_full |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias |
title_fullStr |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias |
title_full_unstemmed |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias |
title_sort |
A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias |
author |
Oliveira, Rodrigo Ribeiro de |
author_facet |
Oliveira, Rodrigo Ribeiro de Ghirotti, Gabryela Martins |
author_role |
author |
author2 |
Ghirotti, Gabryela Martins |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Rodrigo Ribeiro de Ghirotti, Gabryela Martins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Economia do compartilhamento brasileiras serviços transporte turismo Sharing economy Brazilian services transportation tourism Economía compartida brasileña servicios transporte turismo |
topic |
Economia do compartilhamento brasileiras serviços transporte turismo Sharing economy Brazilian services transportation tourism Economía compartida brasileña servicios transporte turismo |
description |
This case study aims to identify the quality of the services offered by the ride sharing company/application, BlaBlaCar, from the perspective of Brazilian women. The research also addresses the woman who travels alone, the sharing economy and seeks to identify the perception of reliability of rides. To analyze the perception of Brazilian female users of BlaBlaCar on the quality of services, a documentary research was adopted, with the User Generated Content as the primary data source. A total of 300 comments posted during the months of January to March 2020, on the company's app on the digital platform Google Play were analyzed and data collection was carried out in July 2021. The results showed that, despite problems with the functioning of the app itself, users approve of the quality of the company's ride services, this being another possibility of displacement and use of the sharing economy for women traveling alone. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion resumen expandido Resumos Expandidos expanded abstract |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930 |
url |
https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930/25542 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineering https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineering https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo - UFES |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo - UFES |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 No. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33 Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 Núm. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33 Brazilian Journal of Production Engineering; v. 8 n. 5 (2022): Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33 2447-5580 10.47456/bjpe.v8i5 reponame:Brazilian Journal of Production Engineering instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Brazilian Journal of Production Engineering |
collection |
Brazilian Journal of Production Engineering |
repository.name.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
rodrigo.r.freitas@ufes.br |
_version_ |
1797047321550127104 |