A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Rodrigo Ribeiro de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Ghirotti, Gabryela Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Brazilian Journal of Production Engineering
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930
Resumo: This case study aims to identify the quality of the services offered by the ride sharing company/application, BlaBlaCar, from the perspective of Brazilian women. The research also addresses the woman who travels alone, the sharing economy and seeks to identify the perception of reliability of rides. To analyze the perception of Brazilian female users of BlaBlaCar on the quality of services, a documentary research was adopted, with the User Generated Content as the primary data source. A total of 300 comments posted during the months of January to March 2020, on the company's app on the digital platform Google Play were analyzed and data collection was carried out in July 2021. The results showed that, despite problems with the functioning of the app itself, users approve of the quality of the company's ride services, this being another possibility of displacement and use of the sharing economy for women traveling alone.
id UFES-11_0cf7d6cdbfd6ae432e0b4dd2e177ee98
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/38930
network_acronym_str UFES-11
network_name_str Brazilian Journal of Production Engineering
repository_id_str
spelling A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuáriasThe quality of BlaBlaCar's services as perceived by its usersLa calidad de los servicios de BlaBlaCar percibida por sus usuariosEconomia do compartilhamentobrasileirasserviçostransporte turismoSharing economyBrazilianservicestransportationtourismEconomía compartidabrasileñaserviciostransporteturismoThis case study aims to identify the quality of the services offered by the ride sharing company/application, BlaBlaCar, from the perspective of Brazilian women. The research also addresses the woman who travels alone, the sharing economy and seeks to identify the perception of reliability of rides. To analyze the perception of Brazilian female users of BlaBlaCar on the quality of services, a documentary research was adopted, with the User Generated Content as the primary data source. A total of 300 comments posted during the months of January to March 2020, on the company's app on the digital platform Google Play were analyzed and data collection was carried out in July 2021. The results showed that, despite problems with the functioning of the app itself, users approve of the quality of the company's ride services, this being another possibility of displacement and use of the sharing economy for women traveling alone.Este estudio de caso pretende identificar la calidad de los servicios ofrecidos por la empresa/aplicación para compartir viajes, BlaBlaCar, desde la perspectiva de las mujeres brasileñas. La investigación también aborda a la mujer que viaja sola, la economía compartida y busca identificar la percepción de fiabilidad en los viajes. Para analizar la percepción de las usuarias brasileñas de BlaBlaCar sobre la calidad de los servicios, se adoptó una investigación documental, siendo el Contenido Generado por el Usuario la fuente de datos primaria. Se analizaron un total de 300 comentarios publicados durante los meses de enero a marzo de 2020, en la app de la empresa en la plataforma digital Google Play y la recogida de datos se realizó en julio de 2021. Los resultados mostraron que, a pesar de los problemas en el funcionamiento de la propia aplicación, los usuarios aprueban la calidad de los servicios de transporte de la empresa, siendo ésta una posibilidad más de desplazamiento y uso de la economía colaborativa para las mujeres que viajan solas.Este estudo de caso tem o propósito de identificar a qualidade dos serviços ofertados pela empresa/aplicativo de compartilhamento de caronas, BlaBlaCar, a partir da perspectiva de brasileiras. A pesquisa ainda aborda a mulher que viaja sozinha, a economia do compartilhamento e busca identificar a percepção de confiabilidade nas caronas. Para analisar a percepção das usuárias brasileiras da BlaBlaCar sobre a qualidade dos serviços, foi adotada uma pesquisa de natureza documental, sendo o Conteúdo Gerado pelo Usuário a fonte de dados primária. Foram analisados 300 comentários postados durante os meses de janeiro a março de 2020, no aplicativo da empresa na plataforma digital Google Play e a coleta de dados foi realizada em julho de 2021. Os resultados demonstraram que, apesar de problemas de funcionamento do aplicativo em si, as usuárias aprovam a qualidade dos serviços de carona da empresa, sendo esse mais uma possibilidade de deslocamento e uso da economia do compartilhamento para mulheres que viajam sozinhasUniversidade Federal do Espírito Santo - UFES2022-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionresumen expandidoResumos Expandidosexpanded abstractapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 No. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 Núm. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33Brazilian Journal of Production Engineering; v. 8 n. 5 (2022): Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-332447-558010.47456/bjpe.v8i5reponame:Brazilian Journal of Production Engineeringinstname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930/25542Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineeringhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Rodrigo Ribeiro deGhirotti, Gabryela Martins2022-08-23T19:21:41Zoai:periodicos.ufes.br:article/38930Revistahttps://periodicos.ufes.br/bjpePUBhttps://periodicos.ufes.br/bjpe/oairodrigo.r.freitas@ufes.br2447-55802447-5580opendoar:2023-01-13T10:36:40.461286Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
The quality of BlaBlaCar's services as perceived by its users
La calidad de los servicios de BlaBlaCar percibida por sus usuarios
title A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
spellingShingle A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
Oliveira, Rodrigo Ribeiro de
Economia do compartilhamento
brasileiras
serviços
transporte
turismo
Sharing economy
Brazilian
services
transportation
tourism
Economía compartida
brasileña
servicios
transporte
turismo
title_short A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
title_full A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
title_fullStr A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
title_full_unstemmed A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
title_sort A qualidade dos serviços da BlaBlaCar percebida por suas usuárias
author Oliveira, Rodrigo Ribeiro de
author_facet Oliveira, Rodrigo Ribeiro de
Ghirotti, Gabryela Martins
author_role author
author2 Ghirotti, Gabryela Martins
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Rodrigo Ribeiro de
Ghirotti, Gabryela Martins
dc.subject.por.fl_str_mv Economia do compartilhamento
brasileiras
serviços
transporte
turismo
Sharing economy
Brazilian
services
transportation
tourism
Economía compartida
brasileña
servicios
transporte
turismo
topic Economia do compartilhamento
brasileiras
serviços
transporte
turismo
Sharing economy
Brazilian
services
transportation
tourism
Economía compartida
brasileña
servicios
transporte
turismo
description This case study aims to identify the quality of the services offered by the ride sharing company/application, BlaBlaCar, from the perspective of Brazilian women. The research also addresses the woman who travels alone, the sharing economy and seeks to identify the perception of reliability of rides. To analyze the perception of Brazilian female users of BlaBlaCar on the quality of services, a documentary research was adopted, with the User Generated Content as the primary data source. A total of 300 comments posted during the months of January to March 2020, on the company's app on the digital platform Google Play were analyzed and data collection was carried out in July 2021. The results showed that, despite problems with the functioning of the app itself, users approve of the quality of the company's ride services, this being another possibility of displacement and use of the sharing economy for women traveling alone.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
resumen expandido
Resumos Expandidos
expanded abstract
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930
url https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38930/25542
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineering
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Brazilian Journal of Production Engineering
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 No. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33
Brazilian Journal of Production Engineering; Vol. 8 Núm. 5 (2022): Volume 8 - Número 5 - Ano 2022 - Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33
Brazilian Journal of Production Engineering; v. 8 n. 5 (2022): Edição Especial "Turismo para além de viagens" (Agosto); 31-33
2447-5580
10.47456/bjpe.v8i5
reponame:Brazilian Journal of Production Engineering
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Brazilian Journal of Production Engineering
collection Brazilian Journal of Production Engineering
repository.name.fl_str_mv Brazilian Journal of Production Engineering - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv rodrigo.r.freitas@ufes.br
_version_ 1797047321550127104