O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32230 |
Resumo: | This study aimed at investigating the effects of two pre-reading activities, namely Contextual Redefinition and Graphic Organizer, on the reading comprehension of pre-intermediate and advanced Brazilian EFL students. Based on Schema Theory (RUMELHART, 1980; ANDERSON; PEARSON, 1998), both pre-reading activities were expected to have a positive effect on students’ reading comprehension. Using a repeated-measures design, participants’ reading comprehension was tested via written free recall and comprehension questions. Quantitative analysis revealed that treatment with the pre-reading activity Contextual Redefinition weakened pre-intermediate students’ reading comprehension. Contrastingly, it had a positive effect on advanced students’ reading comprehension as measured by comprehension questions. In turn, the Graphic Organizer had a positive effect on pre-intermediate students’ reading comprehension whereas it decreased advanced students’ reading comprehension as measured by written free recall and had no effect when measured by comprehension questions. |
id |
UFES-6_21c0c7f31f492dcb9178b35b4d815a1f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/32230 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRATHE EFFECT OF DIFFERENT PRE-READING ACTIVITIES ON PRE-INTERMEDIATE AND ADVANCED EFL STUDENTS’ READING COMPREHENSIONReadingSchema TheoryPre-reading ActivitiesLeituraTeoria dos EsquemasAtividades de Pré-leituraThis study aimed at investigating the effects of two pre-reading activities, namely Contextual Redefinition and Graphic Organizer, on the reading comprehension of pre-intermediate and advanced Brazilian EFL students. Based on Schema Theory (RUMELHART, 1980; ANDERSON; PEARSON, 1998), both pre-reading activities were expected to have a positive effect on students’ reading comprehension. Using a repeated-measures design, participants’ reading comprehension was tested via written free recall and comprehension questions. Quantitative analysis revealed that treatment with the pre-reading activity Contextual Redefinition weakened pre-intermediate students’ reading comprehension. Contrastingly, it had a positive effect on advanced students’ reading comprehension as measured by comprehension questions. In turn, the Graphic Organizer had a positive effect on pre-intermediate students’ reading comprehension whereas it decreased advanced students’ reading comprehension as measured by written free recall and had no effect when measured by comprehension questions.O objetivo deste estudo foi investigar os efeitos das atividades de pré-leitura Redefinição Contextual e Organizador Gráfico na compreensão leitora de alunos brasileiros de inglês dos níveis pré-intermediário e avançado. Com base na Teoria dos Esquemas (RUMELHART, 1980; ANDERSON; PEARSON, 1998), esperava-se que ambas as atividades tivessem um efeito positivo na compreensão leitora dos alunos. Através de medidas repetidas, a compreensão dos alunos foi testada por meio da evocação do conteúdo lido e de perguntas de compreensão. A análise quantitativa revelou que o tratamento com a atividade Redefinição Contextual enfraqueceu a compreensão dos alunos pré-intermediários. Por outro lado, teve um efeito positivo na compreensão leitora dos alunos avançados quando medida por questões de compreensão. Por sua vez, a atividade Organizador Gráfico teve um efeito positivo na compreensão dos alunos pré-intermediários, ao passo que diminuiu a compreensão leitora dos alunos avançados quando medida por evocação do conteúdo lido e não surtiu nenhum efeito quando medida por questões de compreensão.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3223010.47456/cl.v14i29.32230Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 719-738Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 719-7381982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESenghttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32230/22612Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKoerich Rondon, TatianaBraga Tomitch, Lêda Maria2020-12-31T18:01:49Zoai:periodicos.ufes.br:article/32230Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-31T18:01:49Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA THE EFFECT OF DIFFERENT PRE-READING ACTIVITIES ON PRE-INTERMEDIATE AND ADVANCED EFL STUDENTS’ READING COMPREHENSION |
title |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA |
spellingShingle |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA Koerich Rondon, Tatiana Reading Schema Theory Pre-reading Activities Leitura Teoria dos Esquemas Atividades de Pré-leitura |
title_short |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA |
title_full |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA |
title_fullStr |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA |
title_full_unstemmed |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA |
title_sort |
O EFEITO DE DIFERENTES ATIVIDADES DE PRÉ-LEITURA NA COMPREENSÃO LEITORA DE ALUNOS DOS NÍVEIS PRÉ-INTERMEDIÁRIO E AVANÇADO DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA |
author |
Koerich Rondon, Tatiana |
author_facet |
Koerich Rondon, Tatiana Braga Tomitch, Lêda Maria |
author_role |
author |
author2 |
Braga Tomitch, Lêda Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Koerich Rondon, Tatiana Braga Tomitch, Lêda Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Reading Schema Theory Pre-reading Activities Leitura Teoria dos Esquemas Atividades de Pré-leitura |
topic |
Reading Schema Theory Pre-reading Activities Leitura Teoria dos Esquemas Atividades de Pré-leitura |
description |
This study aimed at investigating the effects of two pre-reading activities, namely Contextual Redefinition and Graphic Organizer, on the reading comprehension of pre-intermediate and advanced Brazilian EFL students. Based on Schema Theory (RUMELHART, 1980; ANDERSON; PEARSON, 1998), both pre-reading activities were expected to have a positive effect on students’ reading comprehension. Using a repeated-measures design, participants’ reading comprehension was tested via written free recall and comprehension questions. Quantitative analysis revealed that treatment with the pre-reading activity Contextual Redefinition weakened pre-intermediate students’ reading comprehension. Contrastingly, it had a positive effect on advanced students’ reading comprehension as measured by comprehension questions. In turn, the Graphic Organizer had a positive effect on pre-intermediate students’ reading comprehension whereas it decreased advanced students’ reading comprehension as measured by written free recall and had no effect when measured by comprehension questions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32230 10.47456/cl.v14i29.32230 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32230 |
identifier_str_mv |
10.47456/cl.v14i29.32230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/32230/22612 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 719-738 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 719-738 1982-291X 2317-3475 10.47456/cl.v14i29 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699011137961984 |