VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Felipe
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: El-Dine, Igor, Vasconcelos Figueiredo, Ivan
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030
Resumo: This article aims to conduct an analysis on the discourses that reverberate and naturalize racial discrimination and racism through the lyrics of a Brazilian song entitled "Cota não é esmola". The theoretical-methodological framework is based on the Critical Discourse Analysis (CDA), guided by Norman Fairclough (2001; 2003). The analytical method is qualitative (descriptive and interpretive), establishing a study in which the process is materialized in the text itself. In this way, the descriptive and interpretative practices give us a greater visibility of the world's knowledge on the ethno-racial theme. Thus, we understand the three dimensions framework for studying discourse: i) textual analysis, based on vocabulary and negative sentences, ii) discursive practices, through interdiscourses and social representations, and iii) social practice, focused on ideological aspects. The debate on affirmative action policies will be based on Munanga (2001, 2007), to reflect upon possible resistance strategies. From the analysis, we point out that musical activism acts as a legitimate practice that collaborates and raises critical and reflective awareness of people in the search for racial equality.
id UFES-6_54e5c9137b7d72829bab7ac584add209
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/29030
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVEVOZ(ES) E RESISTÊNCIA(S) NA CANÇÃO "COTA NÃO É ESMOLA" À LUZ DA ANÁLISE CRÍTICA DO DISCURSOCritical Discourse AnalysisRacismRacial QuotaAnálise Crítica do DiscursoRacismoCotas RaciaisThis article aims to conduct an analysis on the discourses that reverberate and naturalize racial discrimination and racism through the lyrics of a Brazilian song entitled "Cota não é esmola". The theoretical-methodological framework is based on the Critical Discourse Analysis (CDA), guided by Norman Fairclough (2001; 2003). The analytical method is qualitative (descriptive and interpretive), establishing a study in which the process is materialized in the text itself. In this way, the descriptive and interpretative practices give us a greater visibility of the world's knowledge on the ethno-racial theme. Thus, we understand the three dimensions framework for studying discourse: i) textual analysis, based on vocabulary and negative sentences, ii) discursive practices, through interdiscourses and social representations, and iii) social practice, focused on ideological aspects. The debate on affirmative action policies will be based on Munanga (2001, 2007), to reflect upon possible resistance strategies. From the analysis, we point out that musical activism acts as a legitimate practice that collaborates and raises critical and reflective awareness of people in the search for racial equality.Este artigo tem como objetivo realizar uma análise sobre os discursos que reverberam e naturalizam a discriminação racial e o racismo por meio da letra de uma música brasileira intitulada “Cota não é esmola”. Além disso, o referencial teórico-metodológico é embasado pela Análise Crítica do Discurso (ACD), orientado por Norman Fairclough (2001; 2003) e o método analítico é qualitativo (descritivo e interpretativo), configurando-se um estudo cujo processo se materializa no próprio texto. Dessa forma, as práticas descritivas e interpretativas nos dão uma maior visibilidade de saberes do mundo sobre a temática étnico racial. Assim, compreendemos as três dimensões do discurso: i) análise textual, a partir do vocabulário e das frases negativas; ii) práticas discursivas, através dos interdiscursos e das representações sociais e; iii) prática social, voltado aos aspectos ideológicos. Ainda, o debate sobre as políticas afirmativas será embasado por Munanga (2001, 2007), para refletir sobre caminhos de resistência. A partir da análise, pontuamos que o ativismo negro na música atua como prática legítima que colabora e conscientiza de maneira crítica e reflexiva os sujeitos na busca por igualdade racial.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-193Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-1931982-291X2317-3475reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030/20996Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, FelipeEl-Dine, IgorVasconcelos Figueiredo, Ivan2020-07-15T19:59:32Zoai:periodicos.ufes.br:article/29030Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-07-15T19:59:32Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
VOZ(ES) E RESISTÊNCIA(S) NA CANÇÃO "COTA NÃO É ESMOLA" À LUZ DA ANÁLISE CRÍTICA DO DISCURSO
title VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
spellingShingle VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
Oliveira, Felipe
Critical Discourse Analysis
Racism
Racial Quota
Análise Crítica do Discurso
Racismo
Cotas Raciais
title_short VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
title_full VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
title_fullStr VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
title_full_unstemmed VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
title_sort VOICE(S) AND RESISTANCE(S) IN THE SONG "COTA NÃO É ESMOLA" FROM THE CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS PERSPECTIVE
author Oliveira, Felipe
author_facet Oliveira, Felipe
El-Dine, Igor
Vasconcelos Figueiredo, Ivan
author_role author
author2 El-Dine, Igor
Vasconcelos Figueiredo, Ivan
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Felipe
El-Dine, Igor
Vasconcelos Figueiredo, Ivan
dc.subject.por.fl_str_mv Critical Discourse Analysis
Racism
Racial Quota
Análise Crítica do Discurso
Racismo
Cotas Raciais
topic Critical Discourse Analysis
Racism
Racial Quota
Análise Crítica do Discurso
Racismo
Cotas Raciais
description This article aims to conduct an analysis on the discourses that reverberate and naturalize racial discrimination and racism through the lyrics of a Brazilian song entitled "Cota não é esmola". The theoretical-methodological framework is based on the Critical Discourse Analysis (CDA), guided by Norman Fairclough (2001; 2003). The analytical method is qualitative (descriptive and interpretive), establishing a study in which the process is materialized in the text itself. In this way, the descriptive and interpretative practices give us a greater visibility of the world's knowledge on the ethno-racial theme. Thus, we understand the three dimensions framework for studying discourse: i) textual analysis, based on vocabulary and negative sentences, ii) discursive practices, through interdiscourses and social representations, and iii) social practice, focused on ideological aspects. The debate on affirmative action policies will be based on Munanga (2001, 2007), to reflect upon possible resistance strategies. From the analysis, we point out that musical activism acts as a legitimate practice that collaborates and raises critical and reflective awareness of people in the search for racial equality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/29030/20996
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-193
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 27 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 177-193
1982-291X
2317-3475
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699010668199936