Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marchon, Amanda Heiderich
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Garcia, Carlos Eduardo Nunes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/35681
Resumo: Intertextuality is a theme that researchers from Textual Linguistics and Discourse Analysis area have been dedicated to. Intertextuality is a linguistic-discursive resource that refers to the construction of new texts and / or new meanings to texts that were previously built and it can be an important argumentative strategy. Considering the Semiolinguistic Discourse Theory (CHARAUDEAU, 2009; 2016; 2018), which defends the existence of an intentional subject that permeates the world-language, associated with some assumptions of the Multimodal Theory of Communication (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]) which defends the idea that the senses are built on different semiotic ways, we propose to analyze a multimodal intertextuality constituting the genre “meme”. Our analysis is constituted of six memes about contemporary national policies took from the Google images section. The Qualitative analysis, considering the context and cotext, led us to conclude that the argumentative mechanics mobilized on the production of this textual genre mobilizes the knowledge of other texts and, frequently, the reading of images and words.
id UFES-6_d9db0fbc3e47e093f14fe25ad19255c2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/35681
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativaMultimodal intertextuality as an argumentative strategyIntertextualityMultimodalityArgumentationMemeMultimodalidadeIntertextualidadeArgumentaçãoMemeIntertextuality is a theme that researchers from Textual Linguistics and Discourse Analysis area have been dedicated to. Intertextuality is a linguistic-discursive resource that refers to the construction of new texts and / or new meanings to texts that were previously built and it can be an important argumentative strategy. Considering the Semiolinguistic Discourse Theory (CHARAUDEAU, 2009; 2016; 2018), which defends the existence of an intentional subject that permeates the world-language, associated with some assumptions of the Multimodal Theory of Communication (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]) which defends the idea that the senses are built on different semiotic ways, we propose to analyze a multimodal intertextuality constituting the genre “meme”. Our analysis is constituted of six memes about contemporary national policies took from the Google images section. The Qualitative analysis, considering the context and cotext, led us to conclude that the argumentative mechanics mobilized on the production of this textual genre mobilizes the knowledge of other texts and, frequently, the reading of images and words.A intertextualidade, considerada um dos grandes temas a que se têm dedicado tanto os pesquisadores da Linguística Textual quanto os estudiosos da Análise do Discurso, é um recurso linguístico-discursivo que se refere à construção de novos textos e/ou de novos sentidos a textos que já foram construídos anteriormente, podendo, pois, figurar como importante estratégia argumentativa. À luz da Teoria Semiolinguística do Discurso (CHARAUDEAU, 2009; 2016; 2018), que defende a existência de um sujeito intencional que perpassa a relação linguagem-mundo, associada a alguns pressupostos da Teoria Multimodal da Comunicação (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]), que defende a ideia de que os sentidos são produzidos por diversos modos semióticos, propomos analisar a intertextualidade multimodal constitutiva do gênero meme. Para tanto, nosso corpus de análise é formado por seis memes sobre questões políticas nacionais da contemporaneidade, cotejados da seção de imagens do Google. Análises qualitativas pautadas simultaneamente no contexto e no cotexto nos levaram a concluir que a mecânica argumentativa engendrada para a produção desse gênero mobiliza o conhecimento de outros textos e, muitas vezes, a leitura de imagens e palavras.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2021-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3568110.47456/cl.v15i31.35681Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 15 n. 31 (2021): Revista (Con)Textos Linguísticos - Linguística de Texto e Análise da Conversação: abordagens metodológicas; 126-145Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 15 No. 31 (2021): Revista (Con)Textos Linguísticos - Linguística de Texto e Análise da Conversação: abordagens metodológicas; 126-1451982-291X2317-347510.47456/cl.v15i31reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/35681/24040Copyright (c) 2021 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarchon, Amanda HeiderichGarcia, Carlos Eduardo Nunes2021-10-04T00:58:49Zoai:periodicos.ufes.br:article/35681Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2021-10-04T00:58:49Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
Multimodal intertextuality as an argumentative strategy
title Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
spellingShingle Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
Marchon, Amanda Heiderich
Intertextuality
Multimodality
Argumentation
Meme
Multimodalidade
Intertextualidade
Argumentação
Meme
title_short Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
title_full Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
title_fullStr Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
title_full_unstemmed Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
title_sort Intertextualidade multimodal como estratégia argumentativa
author Marchon, Amanda Heiderich
author_facet Marchon, Amanda Heiderich
Garcia, Carlos Eduardo Nunes
author_role author
author2 Garcia, Carlos Eduardo Nunes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marchon, Amanda Heiderich
Garcia, Carlos Eduardo Nunes
dc.subject.por.fl_str_mv Intertextuality
Multimodality
Argumentation
Meme
Multimodalidade
Intertextualidade
Argumentação
Meme
topic Intertextuality
Multimodality
Argumentation
Meme
Multimodalidade
Intertextualidade
Argumentação
Meme
description Intertextuality is a theme that researchers from Textual Linguistics and Discourse Analysis area have been dedicated to. Intertextuality is a linguistic-discursive resource that refers to the construction of new texts and / or new meanings to texts that were previously built and it can be an important argumentative strategy. Considering the Semiolinguistic Discourse Theory (CHARAUDEAU, 2009; 2016; 2018), which defends the existence of an intentional subject that permeates the world-language, associated with some assumptions of the Multimodal Theory of Communication (KRESS; VAN LEEUWEN, 2006 [1996]) which defends the idea that the senses are built on different semiotic ways, we propose to analyze a multimodal intertextuality constituting the genre “meme”. Our analysis is constituted of six memes about contemporary national policies took from the Google images section. The Qualitative analysis, considering the context and cotext, led us to conclude that the argumentative mechanics mobilized on the production of this textual genre mobilizes the knowledge of other texts and, frequently, the reading of images and words.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/35681
10.47456/cl.v15i31.35681
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/35681
identifier_str_mv 10.47456/cl.v15i31.35681
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/35681/24040
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 15 n. 31 (2021): Revista (Con)Textos Linguísticos - Linguística de Texto e Análise da Conversação: abordagens metodológicas; 126-145
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 15 No. 31 (2021): Revista (Con)Textos Linguísticos - Linguística de Texto e Análise da Conversação: abordagens metodológicas; 126-145
1982-291X
2317-3475
10.47456/cl.v15i31
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699011213459456