A cultura do desperdício em uma instituição pública de ensino superior
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/10855 |
Resumo: | Public institutions are characterized, among other things, by the rules that determine the obtaining, release and ways of allocating resources for their operation. The rigidity of its procedures and control by the Brazilian Court of Audit is notorious. However, this bureaucracy is not a guarantee of the optimization of the use of these resources, which can be seen through the various wastes that are observed, even for those who are there in passing. Goal: Thus, this research had as general objective to understand the cultural elements that can be related to the wastes at the Federal University of Espírito Santo (Ufes). Approach and type of research: It is a mixed approach (qualitative and quantitative), and the research was characterized as descriptive and bibliographical. Instrument and data collection: Data collection was performed in two moments. In the first one, a questionnaire was used to identify the perception of the Technical-Administrative in Education (TAEs) about the cultural artifacts, using the online tool "Enquete Ufes". In a second moment, these cultural artifacts were analyzed by three groups of TAEs through an interactive and reflective interview, recorded during which they discussed and presented their arguments about the values and assumptions behind these wastes. Data analysis: It was based on the concept of organizational culture proposed by Schein (2009), who guided the field for the collection of data in relation to cultural artifacts, the values that permeate the institutional discourse and its basic assumptions. The data collected were subject to content analysis. Main results and conclusions: In all, 22 basic assumptions were identified that encourage waste in this institution of higher education, distributed among the categories: foreign policy; shopping; behavior; and management. |
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Instrument and data collection: Data collection was performed in two moments. In the first one, a questionnaire was used to identify the perception of the Technical-Administrative in Education (TAEs) about the cultural artifacts, using the online tool "Enquete Ufes". In a second moment, these cultural artifacts were analyzed by three groups of TAEs through an interactive and reflective interview, recorded during which they discussed and presented their arguments about the values and assumptions behind these wastes. Data analysis: It was based on the concept of organizational culture proposed by Schein (2009), who guided the field for the collection of data in relation to cultural artifacts, the values that permeate the institutional discourse and its basic assumptions. The data collected were subject to content analysis. Main results and conclusions: In all, 22 basic assumptions were identified that encourage waste in this institution of higher education, distributed among the categories: foreign policy; shopping; behavior; and management.As instituições públicas se caracterizam, dentre outras coisas, pelas normas que determinam a obtenção, liberação e formas de alocação de recursos para seu funcionamento. É notória a rigidez de seus procedimentos e do controle feito pelo Tribunal de Contas da União. No entanto, essa burocracia, não é garantia da otimização do uso desses recursos, o que pode ser visto por meio dos diversos desperdícios que são observados, até mesmo para quem ali se encontra de passagem. Objetivo: Dessa forma, esta pesquisa teve como objetivo geral compreender os elementos culturais que podem ser relacionados aos desperdícios na Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). Abordagem e tipo de pesquisa: Trata-se de uma abordagem mista (qualitativa e quantitativa), e a pesquisa caracterizou-se como descritiva e bibliográfica. Instrumento e coleta de dados: A coleta de dados foi realizada em dois momentos. No primeiro, utilizou-se um questionário para identificar a percepção dos Técnico-administrativos em Educação (TAEs) sobre os artefatos culturais, usando a ferramenta online Enquete Ufes. Em um segundo momento esses artefatos culturais foram objeto de análise por três grupos de TAEs, por meio de entrevista interativa e reflexiva, gravadas, durante as quais discutiram e apresentaram seus argumentos quanto aos valores e suposições existentes por trás desses desperdícios. Análise dos dados: Tomou-se como base o conceito de cultura organizacional proposto por Schein (2009), que norteou o campo para a coleta de dados em relação aos artefatos culturais, os valores que permeiam o discurso institucional e suas suposições básicas. Os dados coletados foram objeto de análise conteúdo. Principais resultados e conclusões: Ao todo foram identificadas 22 suposições básicas que fomentam o desperdício nesta instituição de ensino superior, distribuídas entre as categorias: política externa; compras; comportamento; e gestão.TextAFONSO, Leandro Zucolotto. A cultura do desperdício em uma instituição pública de ensino superior. 2018. 144 f. Dissertação (Mestrado profissional em Gestão Pública) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas, Vitória, 2018.http://repositorio.ufes.br/handle/10/10855porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Gestão PúblicaPrograma de Pós-Graduação em Gestão PúblicaUFESBRCentro de Ciências Jurídicas e EconômicasCulture of waste.Organizational culture.Waste.University.Cultura do desperdício.Cultura organizacional.Universidades e faculdades.Desperdício (Economia).Administração Pública35A cultura do desperdício em uma instituição pública de ensino superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_12840_DISSERTAÇÃO LEANDRO - Versão Final.pdfapplication/pdf1379616http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8fbbd962-ffa7-49e3-868e-1ea162f068dd/download8e50a7e5e6abbd370626971bcfa69d52MD51TEXTtese_12840_DISSERTAÇÃO LEANDRO - Versão Final.pdf.txttese_12840_DISSERTAÇÃO LEANDRO - Versão Final.pdf.txtExtracted texttext/plain303696http://repositorio.ufes.br/bitstreams/031485b5-ef6a-4376-b2b9-10e0ea7ebd11/download7d5d9c3a0ec5cf36cc39fddfd46c10c4MD5210/108552024-07-02 21:47:17.022oai:repositorio.ufes.br:10/10855http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:26:46.671167Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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