Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suzano, Geyson
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552
Resumo: The proposal of this work is to make the rescue of elementary education in Basic Education. The initial idea is to make a history of fractions and decimals, identifying when and how the first records arose and from which need were introduced into societies. From there will be a presentation on the teaching of fraction in the present and how are the indices relative to Brazil. In order to understand this process, a qualitative diagnosis will be presented in this work with teachers of Early Childhood Education and Elementary Education (1st Phase) on time of action, formation in Mathematics and formation in fractions and decimals, among others. It will be done an analysis of specific questionnaires, applied to 5th and 9th grade students of elementary and the third grade of high school, with specific questions of models applied in the SAEB (Basic Education Assessment System) with the respective descriptors of the contents studied. Next, the answers given by the students will be discussed. This paper also proposes an intervention for the teaching of fraction with exercises and discussions of possible solutions to facilitate the learning of the content.
id UFES_222da211f930f2e2b4cb7d9085d76dc7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/7552
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Filho, Moacir RosadoSuzano, GeysonAraujo, Alancardek PereiraFerreira, Maria Claro Schuwartz2018-08-01T22:32:50Z2018-08-012018-08-01T22:32:50Z2018-05-24The proposal of this work is to make the rescue of elementary education in Basic Education. The initial idea is to make a history of fractions and decimals, identifying when and how the first records arose and from which need were introduced into societies. From there will be a presentation on the teaching of fraction in the present and how are the indices relative to Brazil. In order to understand this process, a qualitative diagnosis will be presented in this work with teachers of Early Childhood Education and Elementary Education (1st Phase) on time of action, formation in Mathematics and formation in fractions and decimals, among others. It will be done an analysis of specific questionnaires, applied to 5th and 9th grade students of elementary and the third grade of high school, with specific questions of models applied in the SAEB (Basic Education Assessment System) with the respective descriptors of the contents studied. Next, the answers given by the students will be discussed. This paper also proposes an intervention for the teaching of fraction with exercises and discussions of possible solutions to facilitate the learning of the content.A proposta deste trabalho é fazer o resgate do ensino de fração na Educação Básica. A ideia inicial é fazer um histórico sobre fração e números decimais, identificando quando e como surgiram os primeiros registros e a partir de qual necessidade foram introduzidos nas sociedades. A partir daí, será feita uma apresentação sobre o ensino de fração na atualidade e como estão os índices relativos ao Brasil. Para que se entenda este processo, será apresentado, neste trabalho, um diagnóstico qualitativo feito com professores da Educação Infantil e Ensino Fundamental (1ª Fase) sobre tempo de atuação, formação em Matemática e formação em frações e decimais, entre outros. Será feita uma análise de questionários específicos, aplicados para alunos de 5º ano e 9º ano do Ensino Fundamental, e da 3ª série do Ensino Médio, com questões específicas de modelos aplicados no SAEB (Sistema de Avaliação da Educação Básica) com os respectivos descritores dos conteúdos estudados. Em seguida, serão discutidas as respostas dadas pelos alunos. Consta também, neste trabalho, uma proposta de intervenção para o ensino de fração com exercícios e discussões de possíveis soluções para facilitar o aprendizado do conteúdo.TextSUZANO, G., Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2018.http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasAritméticaFraçõesNúmeros decimaisHistória da matemáticaEducação básicaSAEBArithmeticFractionsDecimal numbersHistory of mathematicsBasic educationMatemática51Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALSuzano, Geyson.pdfapplication/pdf5055061http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f74bb0c9-87fc-4e94-b9d5-c451a71219d3/downloadd33411912eec5974f74125b0ec6a3ef1MD5110/75522024-06-30 16:50:55.927oai:repositorio.ufes.br:10/7552http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:28:08.364108Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
title Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
spellingShingle Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
Suzano, Geyson
Aritmética
Frações
Números decimais
História da matemática
Educação básica
SAEB
Arithmetic
Fractions
Decimal numbers
History of mathematics
Basic education
Matemática
51
title_short Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
title_full Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
title_fullStr Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
title_full_unstemmed Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
title_sort Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
author Suzano, Geyson
author_facet Suzano, Geyson
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Filho, Moacir Rosado
dc.contributor.author.fl_str_mv Suzano, Geyson
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Araujo, Alancardek Pereira
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Ferreira, Maria Claro Schuwartz
contributor_str_mv Filho, Moacir Rosado
Araujo, Alancardek Pereira
Ferreira, Maria Claro Schuwartz
dc.subject.por.fl_str_mv Aritmética
Frações
Números decimais
História da matemática
Educação básica
SAEB
topic Aritmética
Frações
Números decimais
História da matemática
Educação básica
SAEB
Arithmetic
Fractions
Decimal numbers
History of mathematics
Basic education
Matemática
51
dc.subject.eng.fl_str_mv Arithmetic
Fractions
Decimal numbers
History of mathematics
Basic education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Matemática
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 51
description The proposal of this work is to make the rescue of elementary education in Basic Education. The initial idea is to make a history of fractions and decimals, identifying when and how the first records arose and from which need were introduced into societies. From there will be a presentation on the teaching of fraction in the present and how are the indices relative to Brazil. In order to understand this process, a qualitative diagnosis will be presented in this work with teachers of Early Childhood Education and Elementary Education (1st Phase) on time of action, formation in Mathematics and formation in fractions and decimals, among others. It will be done an analysis of specific questionnaires, applied to 5th and 9th grade students of elementary and the third grade of high school, with specific questions of models applied in the SAEB (Basic Education Assessment System) with the respective descriptors of the contents studied. Next, the answers given by the students will be discussed. This paper also proposes an intervention for the teaching of fraction with exercises and discussions of possible solutions to facilitate the learning of the content.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T22:32:50Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T22:32:50Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-05-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SUZANO, G., Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2018.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552
identifier_str_mv SUZANO, G., Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2018.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f74bb0c9-87fc-4e94-b9d5-c451a71219d3/download
bitstream.checksum.fl_str_mv d33411912eec5974f74125b0ec6a3ef1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022594949971968