Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552 |
Resumo: | The proposal of this work is to make the rescue of elementary education in Basic Education. The initial idea is to make a history of fractions and decimals, identifying when and how the first records arose and from which need were introduced into societies. From there will be a presentation on the teaching of fraction in the present and how are the indices relative to Brazil. In order to understand this process, a qualitative diagnosis will be presented in this work with teachers of Early Childhood Education and Elementary Education (1st Phase) on time of action, formation in Mathematics and formation in fractions and decimals, among others. It will be done an analysis of specific questionnaires, applied to 5th and 9th grade students of elementary and the third grade of high school, with specific questions of models applied in the SAEB (Basic Education Assessment System) with the respective descriptors of the contents studied. Next, the answers given by the students will be discussed. This paper also proposes an intervention for the teaching of fraction with exercises and discussions of possible solutions to facilitate the learning of the content. |
id |
UFES_222da211f930f2e2b4cb7d9085d76dc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/7552 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Filho, Moacir RosadoSuzano, GeysonAraujo, Alancardek PereiraFerreira, Maria Claro Schuwartz2018-08-01T22:32:50Z2018-08-012018-08-01T22:32:50Z2018-05-24The proposal of this work is to make the rescue of elementary education in Basic Education. The initial idea is to make a history of fractions and decimals, identifying when and how the first records arose and from which need were introduced into societies. From there will be a presentation on the teaching of fraction in the present and how are the indices relative to Brazil. In order to understand this process, a qualitative diagnosis will be presented in this work with teachers of Early Childhood Education and Elementary Education (1st Phase) on time of action, formation in Mathematics and formation in fractions and decimals, among others. It will be done an analysis of specific questionnaires, applied to 5th and 9th grade students of elementary and the third grade of high school, with specific questions of models applied in the SAEB (Basic Education Assessment System) with the respective descriptors of the contents studied. Next, the answers given by the students will be discussed. This paper also proposes an intervention for the teaching of fraction with exercises and discussions of possible solutions to facilitate the learning of the content.A proposta deste trabalho é fazer o resgate do ensino de fração na Educação Básica. A ideia inicial é fazer um histórico sobre fração e números decimais, identificando quando e como surgiram os primeiros registros e a partir de qual necessidade foram introduzidos nas sociedades. A partir daí, será feita uma apresentação sobre o ensino de fração na atualidade e como estão os índices relativos ao Brasil. Para que se entenda este processo, será apresentado, neste trabalho, um diagnóstico qualitativo feito com professores da Educação Infantil e Ensino Fundamental (1ª Fase) sobre tempo de atuação, formação em Matemática e formação em frações e decimais, entre outros. Será feita uma análise de questionários específicos, aplicados para alunos de 5º ano e 9º ano do Ensino Fundamental, e da 3ª série do Ensino Médio, com questões específicas de modelos aplicados no SAEB (Sistema de Avaliação da Educação Básica) com os respectivos descritores dos conteúdos estudados. Em seguida, serão discutidas as respostas dadas pelos alunos. Consta também, neste trabalho, uma proposta de intervenção para o ensino de fração com exercícios e discussões de possíveis soluções para facilitar o aprendizado do conteúdo.TextSUZANO, G., Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2018.http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasAritméticaFraçõesNúmeros decimaisHistória da matemáticaEducação básicaSAEBArithmeticFractionsDecimal numbersHistory of mathematicsBasic educationMatemática51Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALSuzano, Geyson.pdfapplication/pdf5055061http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f74bb0c9-87fc-4e94-b9d5-c451a71219d3/downloadd33411912eec5974f74125b0ec6a3ef1MD5110/75522024-06-30 16:50:55.927oai:repositorio.ufes.br:10/7552http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:28:08.364108Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica |
title |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica |
spellingShingle |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica Suzano, Geyson Aritmética Frações Números decimais História da matemática Educação básica SAEB Arithmetic Fractions Decimal numbers History of mathematics Basic education Matemática 51 |
title_short |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica |
title_full |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica |
title_fullStr |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica |
title_full_unstemmed |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica |
title_sort |
Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica |
author |
Suzano, Geyson |
author_facet |
Suzano, Geyson |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Filho, Moacir Rosado |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Suzano, Geyson |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Araujo, Alancardek Pereira |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ferreira, Maria Claro Schuwartz |
contributor_str_mv |
Filho, Moacir Rosado Araujo, Alancardek Pereira Ferreira, Maria Claro Schuwartz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aritmética Frações Números decimais História da matemática Educação básica SAEB |
topic |
Aritmética Frações Números decimais História da matemática Educação básica SAEB Arithmetic Fractions Decimal numbers History of mathematics Basic education Matemática 51 |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Arithmetic Fractions Decimal numbers History of mathematics Basic education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Matemática |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
51 |
description |
The proposal of this work is to make the rescue of elementary education in Basic Education. The initial idea is to make a history of fractions and decimals, identifying when and how the first records arose and from which need were introduced into societies. From there will be a presentation on the teaching of fraction in the present and how are the indices relative to Brazil. In order to understand this process, a qualitative diagnosis will be presented in this work with teachers of Early Childhood Education and Elementary Education (1st Phase) on time of action, formation in Mathematics and formation in fractions and decimals, among others. It will be done an analysis of specific questionnaires, applied to 5th and 9th grade students of elementary and the third grade of high school, with specific questions of models applied in the SAEB (Basic Education Assessment System) with the respective descriptors of the contents studied. Next, the answers given by the students will be discussed. This paper also proposes an intervention for the teaching of fraction with exercises and discussions of possible solutions to facilitate the learning of the content. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-08-01T22:32:50Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-08-01 2018-08-01T22:32:50Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-05-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SUZANO, G., Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2018. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552 |
identifier_str_mv |
SUZANO, G., Múltiplos aprendizados no ensino de frações e números decimais na educação básica. 2018. 104 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2018. |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/7552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f74bb0c9-87fc-4e94-b9d5-c451a71219d3/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d33411912eec5974f74125b0ec6a3ef1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022594949971968 |