Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Penha, Nilma Moreira da
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/8609
Resumo: The question that mobilized this research was: What are the effects of the Experiment-Deafness crossings in the teaching practices of the Deaf teacher? It is the guiding thread of this work that brings a discussion about the teacher formation of the Deaf who is Teacher, through the experience of the deaf Being in the exercise of teaching in the grid of intelligibility of inclusion. Thus, the main objective of the study was to understand the formation of the Deaf who is Professor through the philosophical reflections in the conversation wheels so that it is possible the constitution of the pedagogical space as practices in the teacher-student relationship. The research was carried out in the Municipality of Vitória, in partnership with the special education division of the Education Department of this municipality with the Interinstitutional Group of Researches in Pounds and Education of the Deaf (GIPLES) for the creation of an extension project that aimed at the formation Of these teachers. We used the "Wheels of Conversations" as a methodological procedure, taking as theoretical and methodological inspiration the Foucaultian discussions, along with other authors, using the 'Experience of Self' and ' Technologies of the Self' tools concepts to analyze the data produced during the search. And finally we conclude that through the experience of self, the deaf who are teachers re-signify their teaching practices, enhancing the crossing of being deaf in this process.
id UFES_39c89b08e83214db41a718b521a353fd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/8609
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Vieira-Machado, Lucyenne Matos da CostaPenha, Nilma Moreira daThoma, Adriana da SilvaCôco, ValdeteSobrinho, Reginaldo Célio2018-08-01T23:37:10Z2018-08-012018-08-01T23:37:10Z2017-05-05The question that mobilized this research was: What are the effects of the Experiment-Deafness crossings in the teaching practices of the Deaf teacher? It is the guiding thread of this work that brings a discussion about the teacher formation of the Deaf who is Teacher, through the experience of the deaf Being in the exercise of teaching in the grid of intelligibility of inclusion. Thus, the main objective of the study was to understand the formation of the Deaf who is Professor through the philosophical reflections in the conversation wheels so that it is possible the constitution of the pedagogical space as practices in the teacher-student relationship. The research was carried out in the Municipality of Vitória, in partnership with the special education division of the Education Department of this municipality with the Interinstitutional Group of Researches in Pounds and Education of the Deaf (GIPLES) for the creation of an extension project that aimed at the formation Of these teachers. We used the "Wheels of Conversations" as a methodological procedure, taking as theoretical and methodological inspiration the Foucaultian discussions, along with other authors, using the 'Experience of Self' and ' Technologies of the Self' tools concepts to analyze the data produced during the search. And finally we conclude that through the experience of self, the deaf who are teachers re-signify their teaching practices, enhancing the crossing of being deaf in this process.O questionamento que mobilizou essa pesquisa foi: Quais são os efeitos dos atravessamentos da Experiência-Surdez nas práticas docentes do Surdo que é Professor? É o fio condutor deste trabalho que traz uma discussão sobre a formação docente do Surdo que é Professor, por meio da experiência do Ser surdo no exercício da docência na grade de inteligibilidade da inclusão. Sendo assim, o objetivo principal do estudo foi compreender a formação do Surdo que é Professor através das reflexões filosóficas nas rodas de conversa para que seja possível a constituição do espaço pedagógico como práticas na relação docente-discente. A pesquisa foi realizada no Munícipio de Vitória, em parceria com a divisão de educação especial da Secretaria de Educação deste município com o Grupo Interinstitucional de Pesquisas em Libras e Educação de Surdos (GIPLES) para a criação de um projeto de extensão que visou à formação desses professores. Lançamos mão das Rodas de conversas como procedimento metodológico tendo como inspiração teórica - metodológica as discussões foucaultianas, junto a outros autores, utilizando os conceitos-ferramentas Experiência de Si e Tecnologias do Eu para análise dos dados produzidos no decorrer da pesquisa. E por fim concluímos que por meio da experiência de si, os surdos que são professores ressignificam suas práticas docentes potencializando o atravessamento do ser surdo neste processo.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/8609porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoformationDeaf-Professorexperience of selfTechnology of the SelfExperiência de SiSurdo-ProfessorExperiência de vidaPrática de ensino - ExperiênciasProfessores - FormaçãoProfessores de educação especial - FormaçãoSurdez - EducaçãoTecnologia - Experiências - EducaçãoEducação37Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógicoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_11306_Dissertação. Nilma.Moreira.Penha. final.pdfapplication/pdf1557646http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8a13bbb3-aa3c-42e4-bc00-37ad90777746/download603014b880f2ad70c85a5109f1ed3cf4MD5110/86092024-07-16 18:54:19.553oai:repositorio.ufes.br:10/8609http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:52:15.497934Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
title Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
spellingShingle Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
Penha, Nilma Moreira da
formation
Deaf-Professor
experience of self
Technology of the Self
Experiência de Si
Surdo-Professor
Educação
Experiência de vida
Prática de ensino - Experiências
Professores - Formação
Professores de educação especial - Formação
Surdez - Educação
Tecnologia - Experiências - Educação
37
title_short Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
title_full Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
title_fullStr Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
title_full_unstemmed Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
title_sort Surdo que é professor: formação por meio da filosofia e da constituição de um espaço pedagógico
author Penha, Nilma Moreira da
author_facet Penha, Nilma Moreira da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vieira-Machado, Lucyenne Matos da Costa
dc.contributor.author.fl_str_mv Penha, Nilma Moreira da
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Thoma, Adriana da Silva
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Côco, Valdete
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Sobrinho, Reginaldo Célio
contributor_str_mv Vieira-Machado, Lucyenne Matos da Costa
Thoma, Adriana da Silva
Côco, Valdete
Sobrinho, Reginaldo Célio
dc.subject.eng.fl_str_mv formation
Deaf-Professor
experience of self
Technology of the Self
topic formation
Deaf-Professor
experience of self
Technology of the Self
Experiência de Si
Surdo-Professor
Educação
Experiência de vida
Prática de ensino - Experiências
Professores - Formação
Professores de educação especial - Formação
Surdez - Educação
Tecnologia - Experiências - Educação
37
dc.subject.por.fl_str_mv Experiência de Si
Surdo-Professor
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Experiência de vida
Prática de ensino - Experiências
Professores - Formação
Professores de educação especial - Formação
Surdez - Educação
Tecnologia - Experiências - Educação
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description The question that mobilized this research was: What are the effects of the Experiment-Deafness crossings in the teaching practices of the Deaf teacher? It is the guiding thread of this work that brings a discussion about the teacher formation of the Deaf who is Teacher, through the experience of the deaf Being in the exercise of teaching in the grid of intelligibility of inclusion. Thus, the main objective of the study was to understand the formation of the Deaf who is Professor through the philosophical reflections in the conversation wheels so that it is possible the constitution of the pedagogical space as practices in the teacher-student relationship. The research was carried out in the Municipality of Vitória, in partnership with the special education division of the Education Department of this municipality with the Interinstitutional Group of Researches in Pounds and Education of the Deaf (GIPLES) for the creation of an extension project that aimed at the formation Of these teachers. We used the "Wheels of Conversations" as a methodological procedure, taking as theoretical and methodological inspiration the Foucaultian discussions, along with other authors, using the 'Experience of Self' and ' Technologies of the Self' tools concepts to analyze the data produced during the search. And finally we conclude that through the experience of self, the deaf who are teachers re-signify their teaching practices, enhancing the crossing of being deaf in this process.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-05-05
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T23:37:10Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T23:37:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/8609
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/8609
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8a13bbb3-aa3c-42e4-bc00-37ad90777746/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 603014b880f2ad70c85a5109f1ed3cf4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022506472177664