O caráter multifuncional de verbos volitivos do português do Brasil em gêneros jornalísticos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baroni, Gabriela do Couto
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3738
Resumo: Functionalism is a chain of contemporary linguistic studies that conceives language as a tool for social interaction. For functionalists, language must be studied from real communicative situations, oral or written, always been considered through the use by speakers. Based on this theory, this dissertation aims to analyze the usage of volitive verbs querer, mandar, deixar, desejar, pedir and exigir in two textual genres of the journalistic discursive domain: the opinion article and the interview, both from Veja magazine. Among the main principles of functionalism, we highlighted grammaticalization as the principle that guides this work. According to this principle, we find the proposal of Heine (1993) who defends that there are different stages that characterize the trajectory from full verb to Time marker, Aspect and Mode (Verb-to-TAM chain) on languages. These stages – totalizing seven – were called by the author Stage A, Stage B, and so on, until the Stage G. Each one of them have different characteristics that could show how the verb has been used by speakers. The full verbs are in the beginning of the continuum, that is to say, in Stages A and B. By the end, or in the Stages F and G, we find the affix or the inflection. The auxiliary presents characteristics of intermediate stages between the full verb and the inflection. Thus, within this proposal, we analyzed the usage of volitive verbs querer, mandar, deixar, desejar, pedir and exigir and we classified them according to the seven stages cited above. The analysis allows us to observe that the same verb may have different uses and, for this reason, be classified in different stages. It may also be observed that verbs from the same semantic group (volitive) are in different stages of the continuum and, by doing so, they present different characteristics among users.
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According to this principle, we find the proposal of Heine (1993) who defends that there are different stages that characterize the trajectory from full verb to Time marker, Aspect and Mode (Verb-to-TAM chain) on languages. These stages – totalizing seven – were called by the author Stage A, Stage B, and so on, until the Stage G. Each one of them have different characteristics that could show how the verb has been used by speakers. The full verbs are in the beginning of the continuum, that is to say, in Stages A and B. By the end, or in the Stages F and G, we find the affix or the inflection. The auxiliary presents characteristics of intermediate stages between the full verb and the inflection. Thus, within this proposal, we analyzed the usage of volitive verbs querer, mandar, deixar, desejar, pedir and exigir and we classified them according to the seven stages cited above. The analysis allows us to observe that the same verb may have different uses and, for this reason, be classified in different stages. It may also be observed that verbs from the same semantic group (volitive) are in different stages of the continuum and, by doing so, they present different characteristics among users.O funcionalismo contemporâneo é uma corrente de estudos lingüísticos que concebe a língua como um instrumento de interação social. Para os funcionalistas, a língua deve ser estudada a partir de situações comunicativas reais, orais ou escritas, tendo por base o seu uso pelos falantes. Fundamentada nessa teoria, esta dissertação destina-se à análise dos usos dos verbos volitivos querer, mandar, deixar, desejar, pedir e exigir em dois gêneros textuais do domínio discursivo jornalístico: o artigo de opinião e a entrevista, ambos da revista Veja. Entre os princípios centrais do funcionalismo, o da gramaticalização é o que norteia este trabalho. Concernente a esse princípio, está a proposta de Heine (1993) de que há diferentes estágios que caracterizam a trajetória de verbo pleno a marcador de Tempo, Aspecto e Modo (contínuo Verb-to-TAM) nas línguas. Esses estágios – ao todo sete – foram chamados pelo autor de Estágio A, Estágio B, e assim sucessivamente, até o Estágio G. Cada um deles possui diferentes características que podem apontar como o verbo tem sido usado pelos falantes. No início do contínuo, ou nos Estágios A e B, estão os verbos plenos. No final, ou nos Estágios F e G, estão o afixo ou a flexão. O auxiliar, por ser uma categoria intermediária, apresenta características de estágios intermediários entre o verbo pleno e a flexão. Assim, de acordo com essa proposta, analisamos os usos dos verbos volitivos querer, mandar, deixar, desejar, pedir e exigir e os classificamos em um dos sete estágios. A análise permite observar que um mesmo verbo pode apresentar usos distintos e, por essa razão, ser classificado em estágios distintos. É possível observar, ainda, que verbos de um mesmo grupo semântico (volitivo) estão em estágios diferentes do contínuo e, por esse motivo, exibem características diferentes de uso pelos falantes.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/3738porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Estudos LinguísticosPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFESBRLinguistic functionalismGrammaticalization of verbsVolitive verbsFuncionalismo lingüísticoGramaticalização de verbosVerbos volitivosFuncionalismo (Linguística)Língua portuguesa - VerbosLinguística80O caráter multifuncional de verbos volitivos do português do Brasil em gêneros jornalísticosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_5010_DISSERTACAO - Gabriela Baroni.pdfapplication/pdf2694730http://repositorio.ufes.br/bitstreams/83ef2eeb-e13e-4e91-8a90-8b0cc0633bf9/downloadad8a2361ff9991370d3b1ed4415eb8d9MD5110/37382024-07-01 20:21:04.861oai:repositorio.ufes.br:10/3738http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:34:24.120839Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
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