Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428 |
Resumo: | In the face of social, politics, economic and cultural transformations in the contemporary Western society, the educational process has became more complex and also for several strains, amongst them is distinguished it the authority crisis. In this direction, was rescued by means of oral history the conceptions of teachers have retired and some still in activity on authority in the school to analyze, supporting mainly in the reflections of the historian Hanna Arendt on the subject, as this crisis configures in the pertaining to school space and from this to extend the field of reflections on the issue and to find possible alternatives to minimize the difficulties of the contemporary educational practice. |
id |
UFES_3e601775b5241bf5403588a03a28e3ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/3428 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)SchoolSocializationAuthorityContemporaryContemporaneidadeEscolasAutoridadeSocializaçãoHistória93/99In the face of social, politics, economic and cultural transformations in the contemporary Western society, the educational process has became more complex and also for several strains, amongst them is distinguished it the authority crisis. In this direction, was rescued by means of oral history the conceptions of teachers have retired and some still in activity on authority in the school to analyze, supporting mainly in the reflections of the historian Hanna Arendt on the subject, as this crisis configures in the pertaining to school space and from this to extend the field of reflections on the issue and to find possible alternatives to minimize the difficulties of the contemporary educational practice.Diante das transformações sociais, políticas, econômicas e culturais na sociedade ocidental contemporânea, o processo educativo tornou-se mais complexo e, ainda, passa por várias tensões, dentre elas destaca-se a crise de autoridade. Nesse sentido, resgataram-se, por meio da história oral, as concepções de docentes já aposentados e também de alguns que ainda estão em atividade sobre autoridade na escola para analisar, apoiando-se principalmente nas reflexões da historiadora Hanna Arendt sobre o assunto, como essa crise se configura no espaço escolar e a partir disso ampliar o campo de reflexões sobre o tema e encontrar possíveis alternativas para minimizar as dificuldades da prática educativa na contemporaneidade.Universidade Federal do Espírito SantoBRMestrado em HistóriaUFESPrograma de Pós-Graduação em HistóriaRodrigues, Márcia Barros FerreiraMendonça, Carlos Vinícius Costa deColbari, AntôniaPinheiro, Anna Marina Madureira de Pinho BarbaráCouto, Sara de Oliveira Gomes2016-08-29T14:11:58Z2016-07-112016-08-29T14:11:58Z2009-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTextapplication/pdfCOUTO, Sara de Oliveira Gomes. Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990). 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2009.http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-07-02T14:49:25Zoai:repositorio.ufes.br:10/3428Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-02T14:49:25Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) |
title |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) |
spellingShingle |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) Couto, Sara de Oliveira Gomes School Socialization Authority Contemporary Contemporaneidade Escolas Autoridade Socialização História 93/99 |
title_short |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) |
title_full |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) |
title_fullStr |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) |
title_full_unstemmed |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) |
title_sort |
Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990) |
author |
Couto, Sara de Oliveira Gomes |
author_facet |
Couto, Sara de Oliveira Gomes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rodrigues, Márcia Barros Ferreira Mendonça, Carlos Vinícius Costa de Colbari, Antônia Pinheiro, Anna Marina Madureira de Pinho Barbará |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Couto, Sara de Oliveira Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
School Socialization Authority Contemporary Contemporaneidade Escolas Autoridade Socialização História 93/99 |
topic |
School Socialization Authority Contemporary Contemporaneidade Escolas Autoridade Socialização História 93/99 |
description |
In the face of social, politics, economic and cultural transformations in the contemporary Western society, the educational process has became more complex and also for several strains, amongst them is distinguished it the authority crisis. In this direction, was rescued by means of oral history the conceptions of teachers have retired and some still in activity on authority in the school to analyze, supporting mainly in the reflections of the historian Hanna Arendt on the subject, as this crisis configures in the pertaining to school space and from this to extend the field of reflections on the issue and to find possible alternatives to minimize the difficulties of the contemporary educational practice. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-08-31 2016-08-29T14:11:58Z 2016-07-11 2016-08-29T14:11:58Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
COUTO, Sara de Oliveira Gomes. Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990). 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2009. http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428 |
identifier_str_mv |
COUTO, Sara de Oliveira Gomes. Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990). 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2009. |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado em História UFES Programa de Pós-Graduação em História |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado em História UFES Programa de Pós-Graduação em História |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1818368055508467712 |