Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Couto, Sara de Oliveira Gomes
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428
Resumo: In the face of social, politics, economic and cultural transformations in the contemporary Western society, the educational process has became more complex and also for several strains, amongst them is distinguished it the authority crisis. In this direction, was rescued by means of oral history the conceptions of teachers have retired and some still in activity on authority in the school to analyze, supporting mainly in the reflections of the historian Hanna Arendt on the subject, as this crisis configures in the pertaining to school space and from this to extend the field of reflections on the issue and to find possible alternatives to minimize the difficulties of the contemporary educational practice.
id UFES_3e601775b5241bf5403588a03a28e3ec
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/3428
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)SchoolSocializationAuthorityContemporaryContemporaneidadeEscolasAutoridadeSocializaçãoHistória93/99In the face of social, politics, economic and cultural transformations in the contemporary Western society, the educational process has became more complex and also for several strains, amongst them is distinguished it the authority crisis. In this direction, was rescued by means of oral history the conceptions of teachers have retired and some still in activity on authority in the school to analyze, supporting mainly in the reflections of the historian Hanna Arendt on the subject, as this crisis configures in the pertaining to school space and from this to extend the field of reflections on the issue and to find possible alternatives to minimize the difficulties of the contemporary educational practice.Diante das transformações sociais, políticas, econômicas e culturais na sociedade ocidental contemporânea, o processo educativo tornou-se mais complexo e, ainda, passa por várias tensões, dentre elas destaca-se a crise de autoridade. Nesse sentido, resgataram-se, por meio da história oral, as concepções de docentes já aposentados e também de alguns que ainda estão em atividade sobre autoridade na escola para analisar, apoiando-se principalmente nas reflexões da historiadora Hanna Arendt sobre o assunto, como essa crise se configura no espaço escolar e a partir disso ampliar o campo de reflexões sobre o tema e encontrar possíveis alternativas para minimizar as dificuldades da prática educativa na contemporaneidade.Universidade Federal do Espírito SantoBRMestrado em HistóriaUFESPrograma de Pós-Graduação em HistóriaRodrigues, Márcia Barros FerreiraMendonça, Carlos Vinícius Costa deColbari, AntôniaPinheiro, Anna Marina Madureira de Pinho BarbaráCouto, Sara de Oliveira Gomes2016-08-29T14:11:58Z2016-07-112016-08-29T14:11:58Z2009-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisTextapplication/pdfCOUTO, Sara de Oliveira Gomes. Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990). 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2009.http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-07-02T14:49:25Zoai:repositorio.ufes.br:10/3428Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-02T14:49:25Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
title Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
spellingShingle Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
Couto, Sara de Oliveira Gomes
School
Socialization
Authority
Contemporary
Contemporaneidade
Escolas
Autoridade
Socialização
História
93/99
title_short Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
title_full Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
title_fullStr Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
title_full_unstemmed Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
title_sort Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990)
author Couto, Sara de Oliveira Gomes
author_facet Couto, Sara de Oliveira Gomes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rodrigues, Márcia Barros Ferreira
Mendonça, Carlos Vinícius Costa de
Colbari, Antônia
Pinheiro, Anna Marina Madureira de Pinho Barbará
dc.contributor.author.fl_str_mv Couto, Sara de Oliveira Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv School
Socialization
Authority
Contemporary
Contemporaneidade
Escolas
Autoridade
Socialização
História
93/99
topic School
Socialization
Authority
Contemporary
Contemporaneidade
Escolas
Autoridade
Socialização
História
93/99
description In the face of social, politics, economic and cultural transformations in the contemporary Western society, the educational process has became more complex and also for several strains, amongst them is distinguished it the authority crisis. In this direction, was rescued by means of oral history the conceptions of teachers have retired and some still in activity on authority in the school to analyze, supporting mainly in the reflections of the historian Hanna Arendt on the subject, as this crisis configures in the pertaining to school space and from this to extend the field of reflections on the issue and to find possible alternatives to minimize the difficulties of the contemporary educational practice.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-08-31
2016-08-29T14:11:58Z
2016-07-11
2016-08-29T14:11:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv COUTO, Sara de Oliveira Gomes. Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990). 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2009.
http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428
identifier_str_mv COUTO, Sara de Oliveira Gomes. Escola e autoridade: uma perspectiva histórica (1960-1990). 2009. 139 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, Vitória, 2009.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/3428
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Mestrado em História
UFES
Programa de Pós-Graduação em História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Mestrado em História
UFES
Programa de Pós-Graduação em História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1818368055508467712