Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trabach, Adriano Ricardo da Silva
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/10385
Resumo: The present work reports the use of Gowin's epistemological V, denominated in this work of Diagram V structuring the application of the video-analysis in experimental activities of Physics in a public state school in Espírito Santo, ES. The school where the work was carried out is the State School of Fundamental and Secondary Education São João Batista located in the Municipality of Cariacica, in the metropolitan area of Greater Victoria. It was developed four experimental activities of Physics with a class of the 1st year of high school, with students with 15 years on average. Activities were performed on Rectilinear and Uniform Motion, Rectilinear and Uniformly Varied Motion, Free Fall and Oblique Launching, with Diagram V being used as a structuring tool for the process of using video analysis, orientation, data collection and evaluation throughout the process. Diagrams V produced by the students were analysed according to the criteria proposed by Gowin and Alvarez (2005) and Prado (2015). The results revealed that Diagram V has proved to be a highly effective tool for structuring the application of video analysis for data acquisition, organization and analysis of experiments, allowing students to concisely and organized express their knowledge at the same time which reflect on the construction of one's own knowledge.
id UFES_464f57a93e6b0dd6ac29cdd170e98525
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/10385
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Ferracioli, Laércio EvandroTrabach, Adriano Ricardo da SilvaLoyola, Gustavo VialiZanetti Neto, Giovani2018-09-11T12:27:19Z2018-09-112018-09-11T12:27:19Z2018-08-31The present work reports the use of Gowin's epistemological V, denominated in this work of Diagram V structuring the application of the video-analysis in experimental activities of Physics in a public state school in Espírito Santo, ES. The school where the work was carried out is the State School of Fundamental and Secondary Education São João Batista located in the Municipality of Cariacica, in the metropolitan area of Greater Victoria. It was developed four experimental activities of Physics with a class of the 1st year of high school, with students with 15 years on average. Activities were performed on Rectilinear and Uniform Motion, Rectilinear and Uniformly Varied Motion, Free Fall and Oblique Launching, with Diagram V being used as a structuring tool for the process of using video analysis, orientation, data collection and evaluation throughout the process. Diagrams V produced by the students were analysed according to the criteria proposed by Gowin and Alvarez (2005) and Prado (2015). The results revealed that Diagram V has proved to be a highly effective tool for structuring the application of video analysis for data acquisition, organization and analysis of experiments, allowing students to concisely and organized express their knowledge at the same time which reflect on the construction of one's own knowledge.O presente trabalho relata a utilização do Vê epistemológico de Gowin, denominado nesse trabalho de Diagrama V estruturando a aplicação da Vídeo-análise em atividades experimentais de Física em uma escola da rede pública estadual do Estado do Espírito Santo. A escola onde realizou-se o trabalho é a Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio São João Batista localizada no Município de Cariacica, região metropolitana da Grande Vitória. Foram trabalhadas quatro atividades experimentais de Física com uma turma do 1º ano do Ensino Médio, com estudantes de idade média, de 15 anos. Foram realizadas atividades sobre Movimento retilíneo e Uniforme, Movimento retilíneo e Uniformemente Variado, Queda de corpos e Lançamento Oblíquo, tendo o Diagrama V sido utilizado como instrumento de estruturação do processo de utilização da vídeo-análise, orientação, coletas de dados e avaliação em todo o processo. Os Diagramas V produzidos pelos estudantes foram analisados a partir dos critérios propostos por Gowin e Alvarez (2005) e Prado (2015). Os resultados revelaram que o Diagrama V mostrou-se uma ferramenta altamente eficaz para estruturar a aplicação da vídeo-análise para aquisição de dados, organização e análise de experimentos, permitindo que os estudantes possam expressar de forma concisa e organizada seu conhecimento ao mesmo tempo em que refletem acerca da construção do próprio conhecimento.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/10385porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Ensino de FísicaPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFESBRCentro de Ciências ExatasV DiagramVideo-analysisExperimental activityClassroomPhysics teachingDiagrama VVídeo-análiseAtividade experimentalSala de aulaEnsino de físicaEnsino de Ciências e Matemática53Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama Vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_12552_Dissertação Preliminar - aluno Adriano Trabach.pdfapplication/pdf2656917http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f224631f-1873-4cf5-90da-2c754f6271a9/download0fd0ca42bd7a3a0070f373e31c61f37cMD5110/103852024-06-30 16:59:54.555oai:repositorio.ufes.br:10/10385http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-30T16:59:54Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
title Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
spellingShingle Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
Trabach, Adriano Ricardo da Silva
V Diagram
Video-analysis
Experimental activity
Classroom
Physics teaching
Diagrama V
Vídeo-análise
Atividade experimental
Sala de aula
Ensino de física
Ensino de Ciências e Matemática
53
title_short Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
title_full Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
title_fullStr Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
title_full_unstemmed Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
title_sort Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
author Trabach, Adriano Ricardo da Silva
author_facet Trabach, Adriano Ricardo da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ferracioli, Laércio Evandro
dc.contributor.author.fl_str_mv Trabach, Adriano Ricardo da Silva
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Loyola, Gustavo Viali
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Zanetti Neto, Giovani
contributor_str_mv Ferracioli, Laércio Evandro
Loyola, Gustavo Viali
Zanetti Neto, Giovani
dc.subject.eng.fl_str_mv V Diagram
Video-analysis
Experimental activity
Classroom
Physics teaching
topic V Diagram
Video-analysis
Experimental activity
Classroom
Physics teaching
Diagrama V
Vídeo-análise
Atividade experimental
Sala de aula
Ensino de física
Ensino de Ciências e Matemática
53
dc.subject.por.fl_str_mv Diagrama V
Vídeo-análise
Atividade experimental
Sala de aula
Ensino de física
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Ensino de Ciências e Matemática
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 53
description The present work reports the use of Gowin's epistemological V, denominated in this work of Diagram V structuring the application of the video-analysis in experimental activities of Physics in a public state school in Espírito Santo, ES. The school where the work was carried out is the State School of Fundamental and Secondary Education São João Batista located in the Municipality of Cariacica, in the metropolitan area of Greater Victoria. It was developed four experimental activities of Physics with a class of the 1st year of high school, with students with 15 years on average. Activities were performed on Rectilinear and Uniform Motion, Rectilinear and Uniformly Varied Motion, Free Fall and Oblique Launching, with Diagram V being used as a structuring tool for the process of using video analysis, orientation, data collection and evaluation throughout the process. Diagrams V produced by the students were analysed according to the criteria proposed by Gowin and Alvarez (2005) and Prado (2015). The results revealed that Diagram V has proved to be a highly effective tool for structuring the application of video analysis for data acquisition, organization and analysis of experiments, allowing students to concisely and organized express their knowledge at the same time which reflect on the construction of one's own knowledge.
publishDate 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-09-11T12:27:19Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-09-11
2018-09-11T12:27:19Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-08-31
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/10385
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/10385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado Profissional em Ensino de Física
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f224631f-1873-4cf5-90da-2c754f6271a9/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 0fd0ca42bd7a3a0070f373e31c61f37c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309169473323008