Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/10385 |
Resumo: | The present work reports the use of Gowin's epistemological V, denominated in this work of Diagram V structuring the application of the video-analysis in experimental activities of Physics in a public state school in Espírito Santo, ES. The school where the work was carried out is the State School of Fundamental and Secondary Education São João Batista located in the Municipality of Cariacica, in the metropolitan area of Greater Victoria. It was developed four experimental activities of Physics with a class of the 1st year of high school, with students with 15 years on average. Activities were performed on Rectilinear and Uniform Motion, Rectilinear and Uniformly Varied Motion, Free Fall and Oblique Launching, with Diagram V being used as a structuring tool for the process of using video analysis, orientation, data collection and evaluation throughout the process. Diagrams V produced by the students were analysed according to the criteria proposed by Gowin and Alvarez (2005) and Prado (2015). The results revealed that Diagram V has proved to be a highly effective tool for structuring the application of video analysis for data acquisition, organization and analysis of experiments, allowing students to concisely and organized express their knowledge at the same time which reflect on the construction of one's own knowledge. |
id |
UFES_464f57a93e6b0dd6ac29cdd170e98525 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/10385 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Ferracioli, Laércio EvandroTrabach, Adriano Ricardo da SilvaLoyola, Gustavo VialiZanetti Neto, Giovani2018-09-11T12:27:19Z2018-09-112018-09-11T12:27:19Z2018-08-31The present work reports the use of Gowin's epistemological V, denominated in this work of Diagram V structuring the application of the video-analysis in experimental activities of Physics in a public state school in Espírito Santo, ES. The school where the work was carried out is the State School of Fundamental and Secondary Education São João Batista located in the Municipality of Cariacica, in the metropolitan area of Greater Victoria. It was developed four experimental activities of Physics with a class of the 1st year of high school, with students with 15 years on average. Activities were performed on Rectilinear and Uniform Motion, Rectilinear and Uniformly Varied Motion, Free Fall and Oblique Launching, with Diagram V being used as a structuring tool for the process of using video analysis, orientation, data collection and evaluation throughout the process. Diagrams V produced by the students were analysed according to the criteria proposed by Gowin and Alvarez (2005) and Prado (2015). The results revealed that Diagram V has proved to be a highly effective tool for structuring the application of video analysis for data acquisition, organization and analysis of experiments, allowing students to concisely and organized express their knowledge at the same time which reflect on the construction of one's own knowledge.O presente trabalho relata a utilização do Vê epistemológico de Gowin, denominado nesse trabalho de Diagrama V estruturando a aplicação da Vídeo-análise em atividades experimentais de Física em uma escola da rede pública estadual do Estado do Espírito Santo. A escola onde realizou-se o trabalho é a Escola Estadual de Ensino Fundamental e Médio São João Batista localizada no Município de Cariacica, região metropolitana da Grande Vitória. Foram trabalhadas quatro atividades experimentais de Física com uma turma do 1º ano do Ensino Médio, com estudantes de idade média, de 15 anos. Foram realizadas atividades sobre Movimento retilíneo e Uniforme, Movimento retilíneo e Uniformemente Variado, Queda de corpos e Lançamento Oblíquo, tendo o Diagrama V sido utilizado como instrumento de estruturação do processo de utilização da vídeo-análise, orientação, coletas de dados e avaliação em todo o processo. Os Diagramas V produzidos pelos estudantes foram analisados a partir dos critérios propostos por Gowin e Alvarez (2005) e Prado (2015). Os resultados revelaram que o Diagrama V mostrou-se uma ferramenta altamente eficaz para estruturar a aplicação da vídeo-análise para aquisição de dados, organização e análise de experimentos, permitindo que os estudantes possam expressar de forma concisa e organizada seu conhecimento ao mesmo tempo em que refletem acerca da construção do próprio conhecimento.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/10385porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Ensino de FísicaPrograma de Pós-Graduação em Ensino de FísicaUFESBRCentro de Ciências ExatasV DiagramVideo-analysisExperimental activityClassroomPhysics teachingDiagrama VVídeo-análiseAtividade experimentalSala de aulaEnsino de físicaEnsino de Ciências e Matemática53Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama Vinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_12552_Dissertação Preliminar - aluno Adriano Trabach.pdfapplication/pdf2656917http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f224631f-1873-4cf5-90da-2c754f6271a9/download0fd0ca42bd7a3a0070f373e31c61f37cMD5110/103852024-06-30 16:59:54.555oai:repositorio.ufes.br:10/10385http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:33:23.149969Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V |
title |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V |
spellingShingle |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V Trabach, Adriano Ricardo da Silva V Diagram Video-analysis Experimental activity Classroom Physics teaching Diagrama V Vídeo-análise Atividade experimental Sala de aula Ensino de física Ensino de Ciências e Matemática 53 |
title_short |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V |
title_full |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V |
title_fullStr |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V |
title_full_unstemmed |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V |
title_sort |
Atividades experimentais em sala de aula de física baseadas na utilização da vídeo-análise e estruturadas a partir do Diagrama V |
author |
Trabach, Adriano Ricardo da Silva |
author_facet |
Trabach, Adriano Ricardo da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ferracioli, Laércio Evandro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trabach, Adriano Ricardo da Silva |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Loyola, Gustavo Viali |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Zanetti Neto, Giovani |
contributor_str_mv |
Ferracioli, Laércio Evandro Loyola, Gustavo Viali Zanetti Neto, Giovani |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
V Diagram Video-analysis Experimental activity Classroom Physics teaching |
topic |
V Diagram Video-analysis Experimental activity Classroom Physics teaching Diagrama V Vídeo-análise Atividade experimental Sala de aula Ensino de física Ensino de Ciências e Matemática 53 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diagrama V Vídeo-análise Atividade experimental Sala de aula Ensino de física |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Ensino de Ciências e Matemática |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
53 |
description |
The present work reports the use of Gowin's epistemological V, denominated in this work of Diagram V structuring the application of the video-analysis in experimental activities of Physics in a public state school in Espírito Santo, ES. The school where the work was carried out is the State School of Fundamental and Secondary Education São João Batista located in the Municipality of Cariacica, in the metropolitan area of Greater Victoria. It was developed four experimental activities of Physics with a class of the 1st year of high school, with students with 15 years on average. Activities were performed on Rectilinear and Uniform Motion, Rectilinear and Uniformly Varied Motion, Free Fall and Oblique Launching, with Diagram V being used as a structuring tool for the process of using video analysis, orientation, data collection and evaluation throughout the process. Diagrams V produced by the students were analysed according to the criteria proposed by Gowin and Alvarez (2005) and Prado (2015). The results revealed that Diagram V has proved to be a highly effective tool for structuring the application of video analysis for data acquisition, organization and analysis of experiments, allowing students to concisely and organized express their knowledge at the same time which reflect on the construction of one's own knowledge. |
publishDate |
2018 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2018-09-11T12:27:19Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-09-11 2018-09-11T12:27:19Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-08-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/10385 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/10385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Ensino de Física |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de Física |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Ensino de Física |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/f224631f-1873-4cf5-90da-2c754f6271a9/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0fd0ca42bd7a3a0070f373e31c61f37c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022610153275392 |