Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cornélio, Shenia D'Arc Venturim
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2237
Resumo: This doctoral thesis integrates a set of academic productions developed in the field of language, focused on an enunciative-discursive approach, in Education and Languages research line, of the Post Graduate Program in Education of the Federal University of Espirito Santo. Is a documentary study, guided by the dialogic perspective that aims to understand changes and / or stays in the proposals for teaching literacy books with the adoption of literacy perspective as the guiding literacy policies at the federal government. It is based on Bakhtin's language approach, particularly based on the notion of statement discussed by this author, arguing that the statements are the real links in the communication chain that are determined by the different fields of human activities. It performs the study of PNLDs 2007 and 2010, analysis of the notices, the textbook guides about the more and the less distributed books by the Ministry of Education and the teachers' manuals of these programs. The analyzes allowed the identification of changes in use as the less distributed textbook using the syllabic method and the more distributed book using the analytical method. Both books start from texts to perform a school work with the sound relations and letters and sounds and letters for teaching knowledge of the writing system, with differences in the way they organize teaching in a systematic and unsystematic way. Another noticeable aspect is the search for reconciliation of different theoretical principles of literacy proposals
id UFES_49bb692952c30d1b0ad78ce5db8ef35a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2237
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetizaçãoTeaching literacy booksNational Textbook Program – PNLDs 2007 and 2010EnunciationLiteracyLiteracyLivros didáticos de alfabetizaçãoPrograma Nacional do Livro Didático – PNLDs 2007 e 2010EnunciaçãoAlfabetizaçãoLetramentoLivros didáticosPrograma Nacional do Livro Didático (Brasil)Educação37This doctoral thesis integrates a set of academic productions developed in the field of language, focused on an enunciative-discursive approach, in Education and Languages research line, of the Post Graduate Program in Education of the Federal University of Espirito Santo. Is a documentary study, guided by the dialogic perspective that aims to understand changes and / or stays in the proposals for teaching literacy books with the adoption of literacy perspective as the guiding literacy policies at the federal government. It is based on Bakhtin's language approach, particularly based on the notion of statement discussed by this author, arguing that the statements are the real links in the communication chain that are determined by the different fields of human activities. It performs the study of PNLDs 2007 and 2010, analysis of the notices, the textbook guides about the more and the less distributed books by the Ministry of Education and the teachers' manuals of these programs. The analyzes allowed the identification of changes in use as the less distributed textbook using the syllabic method and the more distributed book using the analytical method. Both books start from texts to perform a school work with the sound relations and letters and sounds and letters for teaching knowledge of the writing system, with differences in the way they organize teaching in a systematic and unsystematic way. Another noticeable aspect is the search for reconciliation of different theoretical principles of literacy proposalsEsta tese de doutoramento integra um conjunto de produções acadêmicas desenvolvidas no campo da linguagem, numa abordagem enunciativo-discursiva, pela linha de pesquisa Educação e Linguagens, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo. Trata de um estudo documental, pautado pela perspectiva dialógica, que tem por objetivo compreender mudanças e/ou permanências nas propostas dos livros didáticos de alfabetização com a adoção da perspectiva do letramento como norteadora das políticas de alfabetização em nível federal. Fundamenta-se na abordagem bakhtiniana de linguagem, particularmente na noção de enunciado discutida por Bakhtin, postulando que os enunciados são elos reais na cadeia da comunicação que são determinados pelos diferentes campos das atividades humanas. Realiza estudo dos PNLDs 2007 e 2010, análise dos editais, dos Guias de livros didáticos, das obras mais e menos distribuídas pelo Ministério da Educação e dos Manuais dos professores dos respectivos programas. As análises permitiram a identificação de mudanças no livro didático menos distribuído do método silábico e no mais distribuído do método analítico. Ambos os livros partem de textos para a realização de um trabalho com as relações sons e letras e letras sons e para o ensino de conhecimentos sobre o sistema de escrita, havendo diferenças no modo como organizam o ensino, de forma sistemática e assistemática. Outro aspecto observado é a busca de conciliação de princípios teóricos distintos para a organização das propostas de alfabetizaçãoUniversidade Federal do Espírito SantoBRDoutorado em EducaçãoCentro de EducaçãoUFESPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoGontijo, Cláudia Maria MendesCôco, DilzaFerreira, Norma Sandra de AlmeidaLeite, Juçara LuziaSchwartz, Cleonara MariaCornélio, Shenia D'Arc Venturim2016-08-29T11:04:07Z2016-07-112016-08-29T11:04:07Z2015-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisTextapplication/pdfhttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2237porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-07-16T18:54:49Zoai:repositorio.ufes.br:10/2237Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-16T18:54:49Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
title Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
spellingShingle Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
Cornélio, Shenia D'Arc Venturim
Teaching literacy books
National Textbook Program – PNLDs 2007 and 2010
Enunciation
Literacy
Literacy
Livros didáticos de alfabetização
Programa Nacional do Livro Didático – PNLDs 2007 e 2010
Enunciação
Alfabetização
Letramento
Livros didáticos
Programa Nacional do Livro Didático (Brasil)
Educação
37
title_short Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
title_full Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
title_fullStr Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
title_full_unstemmed Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
title_sort Perspectiva do letramento : mudanças e permanências nos livros didáticos de alfabetização
author Cornélio, Shenia D'Arc Venturim
author_facet Cornélio, Shenia D'Arc Venturim
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Gontijo, Cláudia Maria Mendes
Côco, Dilza
Ferreira, Norma Sandra de Almeida
Leite, Juçara Luzia
Schwartz, Cleonara Maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Cornélio, Shenia D'Arc Venturim
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching literacy books
National Textbook Program – PNLDs 2007 and 2010
Enunciation
Literacy
Literacy
Livros didáticos de alfabetização
Programa Nacional do Livro Didático – PNLDs 2007 e 2010
Enunciação
Alfabetização
Letramento
Livros didáticos
Programa Nacional do Livro Didático (Brasil)
Educação
37
topic Teaching literacy books
National Textbook Program – PNLDs 2007 and 2010
Enunciation
Literacy
Literacy
Livros didáticos de alfabetização
Programa Nacional do Livro Didático – PNLDs 2007 e 2010
Enunciação
Alfabetização
Letramento
Livros didáticos
Programa Nacional do Livro Didático (Brasil)
Educação
37
description This doctoral thesis integrates a set of academic productions developed in the field of language, focused on an enunciative-discursive approach, in Education and Languages research line, of the Post Graduate Program in Education of the Federal University of Espirito Santo. Is a documentary study, guided by the dialogic perspective that aims to understand changes and / or stays in the proposals for teaching literacy books with the adoption of literacy perspective as the guiding literacy policies at the federal government. It is based on Bakhtin's language approach, particularly based on the notion of statement discussed by this author, arguing that the statements are the real links in the communication chain that are determined by the different fields of human activities. It performs the study of PNLDs 2007 and 2010, analysis of the notices, the textbook guides about the more and the less distributed books by the Ministry of Education and the teachers' manuals of these programs. The analyzes allowed the identification of changes in use as the less distributed textbook using the syllabic method and the more distributed book using the analytical method. Both books start from texts to perform a school work with the sound relations and letters and sounds and letters for teaching knowledge of the writing system, with differences in the way they organize teaching in a systematic and unsystematic way. Another noticeable aspect is the search for reconciliation of different theoretical principles of literacy proposals
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-04-29
2016-08-29T11:04:07Z
2016-07-11
2016-08-29T11:04:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2237
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2237
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Doutorado em Educação
Centro de Educação
UFES
Programa de Pós-Graduação em Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
BR
Doutorado em Educação
Centro de Educação
UFES
Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1818368045591035904