O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Tamiris Souza de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/6043
Resumo: This research is a theoretical literature that has as its axis the theoretical foundations of education and concern with the relationship between educational theory and critical aestheticcultural training. One wonders about the potential that has the category catharsis present in aesthetic theory of the german philosopher Theodor Adorno to scale discussion of aesthetic and cultural formation and critical appropriation of the products of the culture industry in the school. We started from the hypothesis that the central concept of catharsis Adorno can be fruitful for the unfolding of a critical theory of education. With the mapping of the presence of the concept of catharsis in educational discussions it was noted that the category is present, however little explored. With the study of the category, we have seen that it can be powerful and critical to understanding the cathartic process operated by the culture industry and its influences in the school environment. Besides the concept constitute a possibility of relating school content and form, manifested in the masterpiece, capable of adding a historical dimension of the civilizing process of mankind, and as a way able to manifest not as a mere extension of the daily lives of students, but a possibility of distancing himself and the consequent bridge to the imagination
id UFES_502b3d168c61c0d781cf6bdf769acbbc
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/6043
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Loureiro, RobsonOliveira, Tamiris Souza deFerreira, Eliza BartolozziDella Fonte, Sandra SoaresMaia, Ari FernandoSalgueiro, Wilberth Clayton Ferreira2016-12-23T14:01:45Z2013-08-272016-12-23T14:01:45Z2013-03-25This research is a theoretical literature that has as its axis the theoretical foundations of education and concern with the relationship between educational theory and critical aestheticcultural training. One wonders about the potential that has the category catharsis present in aesthetic theory of the german philosopher Theodor Adorno to scale discussion of aesthetic and cultural formation and critical appropriation of the products of the culture industry in the school. We started from the hypothesis that the central concept of catharsis Adorno can be fruitful for the unfolding of a critical theory of education. With the mapping of the presence of the concept of catharsis in educational discussions it was noted that the category is present, however little explored. With the study of the category, we have seen that it can be powerful and critical to understanding the cathartic process operated by the culture industry and its influences in the school environment. Besides the concept constitute a possibility of relating school content and form, manifested in the masterpiece, capable of adding a historical dimension of the civilizing process of mankind, and as a way able to manifest not as a mere extension of the daily lives of students, but a possibility of distancing himself and the consequent bridge to the imaginationEsta é uma pesquisa teórico-bibliográfica que possui como eixo os fundamentos teóricos da educação e a preocupação com a relação entre teoria educacional crítica e formação estéticocultural. Indaga-se sobre a potencialidade que possui a categoria catarse presente na teoria estética do filósofo alemão Theodor Adorno para dimensionar a discussão sobre formação estético-cultural e apropriação crítica dos produtos da indústria cultural no espaço escolar. Partiu-se da hipótese central de que o conceito de catarse, de Adorno, pode ser profícuo para o desdobramento de uma teoria crítica da educação. Com o mapeamento sobre a presença do conceito de catarse nas discussões educacionais, constatou-se que a categoria é presente, no entanto pouco explorada. Com o estudo sobre a categoria, vimos que a mesma pode ser potente para o entendimento e crítica ao processo catártico operado pela indústria cultural e suas influências no ambiente escolar. Além disso, o conceito de catarse pode se constituir como possibilidade de reflexão entre os conteúdos escolares e as formas em que se apresentam no ambiente escolar. Uma possível relação entre ambos que pode se manifestar na obra prima, ou seja, aquela capaz de agregar uma dimensão histórica do processo civilizatório da humanidade, e ao mesmo tempo como forma estética, também capaz de se apresentar não como mero prolongamento do cotidiano dos alunos, mas também como uma possibilidade de distanciamento do mesmo, e consequente ponte para uma imaginação livre e emancipadoraTextOLIVEIRA, Tamiris Souza de. O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno: desdobramentos para uma teoria crítica da educação. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, Vitória, 2013.http://repositorio.ufes.br/handle/10/6043porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoCatarseTeoria críticaAdorno, Theodor W., 1903-1969.Educação37O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALTamiris Souza de Oliveira.pdfapplication/pdf650403http://repositorio.ufes.br/bitstreams/d09dde74-22e8-4b6a-b1ad-93b4feb893b8/download149c823b4d92fdff94c6ea3e225e4720MD5110/60432024-06-28 08:45:05.274oai:repositorio.ufes.br:10/6043http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T08:45:05Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
title O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
spellingShingle O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
Oliveira, Tamiris Souza de
Educação
Catarse
Teoria crítica
Adorno, Theodor W., 1903-1969.
37
title_short O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
title_full O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
title_fullStr O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
title_full_unstemmed O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
title_sort O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno : desdobramentos para uma teoria crítica da educação
author Oliveira, Tamiris Souza de
author_facet Oliveira, Tamiris Souza de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Loureiro, Robson
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Tamiris Souza de
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Ferreira, Eliza Bartolozzi
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Della Fonte, Sandra Soares
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Maia, Ari Fernando
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Salgueiro, Wilberth Clayton Ferreira
contributor_str_mv Loureiro, Robson
Ferreira, Eliza Bartolozzi
Della Fonte, Sandra Soares
Maia, Ari Fernando
Salgueiro, Wilberth Clayton Ferreira
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
topic Educação
Catarse
Teoria crítica
Adorno, Theodor W., 1903-1969.
37
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Catarse
Teoria crítica
Adorno, Theodor W., 1903-1969.
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This research is a theoretical literature that has as its axis the theoretical foundations of education and concern with the relationship between educational theory and critical aestheticcultural training. One wonders about the potential that has the category catharsis present in aesthetic theory of the german philosopher Theodor Adorno to scale discussion of aesthetic and cultural formation and critical appropriation of the products of the culture industry in the school. We started from the hypothesis that the central concept of catharsis Adorno can be fruitful for the unfolding of a critical theory of education. With the mapping of the presence of the concept of catharsis in educational discussions it was noted that the category is present, however little explored. With the study of the category, we have seen that it can be powerful and critical to understanding the cathartic process operated by the culture industry and its influences in the school environment. Besides the concept constitute a possibility of relating school content and form, manifested in the masterpiece, capable of adding a historical dimension of the civilizing process of mankind, and as a way able to manifest not as a mere extension of the daily lives of students, but a possibility of distancing himself and the consequent bridge to the imagination
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-08-27
2016-12-23T14:01:45Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-03-25
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-12-23T14:01:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Tamiris Souza de. O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno: desdobramentos para uma teoria crítica da educação. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, Vitória, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/6043
identifier_str_mv OLIVEIRA, Tamiris Souza de. O conceito de catarse na filosofia de Theodor Adorno: desdobramentos para uma teoria crítica da educação. 2013. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação, Vitória, 2013.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/6043
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/d09dde74-22e8-4b6a-b1ad-93b4feb893b8/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 149c823b4d92fdff94c6ea3e225e4720
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1804309128835760128