A existência é corporal: o encontro da poética pessoal com as peles de Hundertwasser
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/12366 |
Resumo: | This research presents an excerpt of my poetic production, selected from the portfolio examination, presenting artistic works made between 2016 and 2020 [Casa Fragmentada (2016), Este Produto Contém (2016), Editorial de Autodestruição (2016), Processos Investigativos - Parte 1 (2018) e Desalinhamento Estrutural (2020)]. The analysis of the process uses the presentation of concepts and symbologies built by Hundertwasser on the skin, deriving in five skins concepts: the epidermis, clothing, home, social and global environment, as well as studying the support initial research, the body and the skin, understanding them as phenomenological factors. Connections of the chosen clipping are made with works by other artists, which deal with corporeality and the senses; as well as analyzing the languages present in each work, understanding the enlargement of performance and immersive spaces that solicit the body of the spectator, suggesting a performativity of 'oneself'. The analysis sought in the phenomenology of the body, assimilated by Merleau-Ponty and David Le Breton’s sociological direction as the construction of the Being and its surroundings. Tactile movement is the manipulation of the object or its materiality, visible or invisible, is also present as prerogatives of the body. |
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Silva, Claudia Maria Franca dahttp://lattes.cnpq.br/3462886315780014Coser, Joao Victorhttps://orcid.org/0009-0001-4251-8620http://lattes.cnpq.br/2717674846562304Zago, Renata Cristina de Oliveira MaiaGonzaga, Ricardo Mauriciohttp://lattes.cnpq.br/19915863099484532024-05-29T20:55:11Z2024-05-29T20:55:11Z2023-07-21This research presents an excerpt of my poetic production, selected from the portfolio examination, presenting artistic works made between 2016 and 2020 [Casa Fragmentada (2016), Este Produto Contém (2016), Editorial de Autodestruição (2016), Processos Investigativos - Parte 1 (2018) e Desalinhamento Estrutural (2020)]. The analysis of the process uses the presentation of concepts and symbologies built by Hundertwasser on the skin, deriving in five skins concepts: the epidermis, clothing, home, social and global environment, as well as studying the support initial research, the body and the skin, understanding them as phenomenological factors. Connections of the chosen clipping are made with works by other artists, which deal with corporeality and the senses; as well as analyzing the languages present in each work, understanding the enlargement of performance and immersive spaces that solicit the body of the spectator, suggesting a performativity of 'oneself'. The analysis sought in the phenomenology of the body, assimilated by Merleau-Ponty and David Le Breton’s sociological direction as the construction of the Being and its surroundings. Tactile movement is the manipulation of the object or its materiality, visible or invisible, is also present as prerogatives of the body.A presente pesquisa apresenta um recorte da minha produção poética, selecionado a partir do exame de portfólio, apresentando trabalhos artísticos realizados entre 2016 a 2020 [Casa Fragmentada (2016), Este Produto Contém (2016), Editorial de Autodestruição (2016), Processos Investigativos - Parte 1 (2018) e Desalinhamento Estrutural (2020)]. A análise do processo vale-se da apresentação de conceitos e simbologias construídas por Hundertwasser sobre a pele, derivando-se em cinco peles conceitos: a epiderme, o vestuário, a casa, o meio social e o global, bem como estudar o suporte inicial da pesquisa, o corpo e a pele, os compreendendo como fatores fenomenológicos. Conexões do recorte escolhido são feitas com obras de outros artistas que lidam com a corporeidade e os sentidos. Também são analisadas as linguagens presentes em cada trabalho, entendendo o alargamento da performance e espaços imersivos que solicitam o corpo do espectador, sugerindo uma performatividade de ‘si mesmo’. A análise buscou na fenomenologia do corpo, assimiladas por Merleau-Ponty e a vertente sociológica de David Le Breton, como a construção do Ser e seu entorno. O movimento tátil e a manipulação do objeto ou de sua materialidade, visível ou invisível, também é presente como prerrogativas do corpo.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/12366porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em ArtesPrograma de Pós-Graduação em ArtesUFESBRCentro de ArtesArtesPoética pessoalHundertwasserPeleCorporeidadeA existência é corporal: o encontro da poética pessoal com as peles de Hundertwasserinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALJoaoVictorCoser-2023-dissertacao.pdf.pdfapplication/pdf11627498http://repositorio.ufes.br/bitstreams/728b956c-5ac8-47c3-8322-861c601d726e/downloadd1c706a8126b5e6e94d9f5553a7ac05eMD5110/123662024-08-29 11:25:10.554oai:repositorio.ufes.br:10/12366http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T18:00:03.468901Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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