Atividade docente : implicações ético-formativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/2140 |
Resumo: | This thesis examines the relationship between teaching activities, formation and ethics in the context of some research experience in education, from the dialogue with literature, philosophy, stories of teachers, field diaries and research reports. The themes relate in the text to write some guidelines for an evaluation of methods of intervention in the processes of work in schools and research experience, considering the production of spaces for analysis of work processes. The theme of the formation examines the relationship between ongoing processes and procedures that point to the prospect of collective analysis of work processes. The ethical perspective is brought as the evaluation of the effects that certain sets of practices have produced, both in relation to the teacher and researcher. The research experience through the relationship between teaching activities, formation and ethics. The methodological issue gains importance in this sense in trying to turning in work processes and formation. We note as well, the nature of codependent relationship between the researcher and the teacher's activity, the formation of a researcher and teacher in what (and what) they do. And inspired by Bergson, we call intuition as a method of preparing and modulation of a science of real and alive, precisely because of his procedural dimension - manufacturing and invention. |
id |
UFES_5da012afdc79f0cd66681ee6a7265c2f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/2140 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Barros, Maria Elizabeth Barros deSilva, Fabio Hebert daCarvalho, Janete MagalhãesHeckert, Ana Lucia CoelhoSilva, André do EiradoAmador, Fernanda SpanierGomes, Rafael da Silveira2016-08-29T11:03:36Z2016-07-112016-08-29T11:03:36Z2011-08-26This thesis examines the relationship between teaching activities, formation and ethics in the context of some research experience in education, from the dialogue with literature, philosophy, stories of teachers, field diaries and research reports. The themes relate in the text to write some guidelines for an evaluation of methods of intervention in the processes of work in schools and research experience, considering the production of spaces for analysis of work processes. The theme of the formation examines the relationship between ongoing processes and procedures that point to the prospect of collective analysis of work processes. The ethical perspective is brought as the evaluation of the effects that certain sets of practices have produced, both in relation to the teacher and researcher. The research experience through the relationship between teaching activities, formation and ethics. The methodological issue gains importance in this sense in trying to turning in work processes and formation. We note as well, the nature of codependent relationship between the researcher and the teacher's activity, the formation of a researcher and teacher in what (and what) they do. And inspired by Bergson, we call intuition as a method of preparing and modulation of a science of real and alive, precisely because of his procedural dimension - manufacturing and invention.Este trabalho aborda a relação entre a atividade docente, formação e ética no âmbito de algumas experiências de pesquisa na Educação, a partir da interlocução com a literatura, a filosofia, narrativas dos professores, diários de campo e relatórios de pesquisa. Os temas se relacionam ao longo do texto para compor algumas diretrizes para uma avaliação dos modos de intervenção nos processos de trabalho nas escolas e na experiência de pesquisa, considerando a produção de espaços dialógicos de análise dos processos de trabalho. A temática da formação trata da relação entre processos em curso nas escolas e processos que apontam para a perspectiva da análise coletiva dos processos de trabalho. A ética é trazida como perspectiva de avaliação dos efeitos que certas séries de práticas têm produzido, tanto em relação ao professor quanto ao pesquisador. A experiência do pesquisar atravessa e constitui a relação entre a atividade docente, formação e ética. A questão metodológica ganha nesse sentido grande importância nessa tentativa de inflexão nos processos de trabalho e de formação. Ressaltamos assim, o caráter processual e codependente da relação do pesquisar e da atividade do professor, a formação do pesquisador e do professor naquilo (e por aquilo) que fazem. E inspirados em Bergson, convocamos a intuição como método de elaboração e modulação de uma ciência do real e do vivo, exatamente por sua dimensão processual - fabricação e invenção.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2140porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoEthicsFormationActivities teachingAtividade docenteProfessores - FormaçãoÉticaPesquisaExperiênciaEducação37Atividade docente : implicações ético-formativasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_5166_FABIO HEBERT DA SILVA.pdfapplication/pdf1292939http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b1ea497d-8950-4555-b62d-2e09699503b2/downloadd72f48e7e1ebf45f6321341752b700fdMD5110/21402024-07-16 18:53:47.848oai:repositorio.ufes.br:10/2140http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:51:32.463015Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atividade docente : implicações ético-formativas |
title |
Atividade docente : implicações ético-formativas |
spellingShingle |
Atividade docente : implicações ético-formativas Silva, Fabio Hebert da Ethics Formation Activities teaching Atividade docente Educação Professores - Formação Ética Pesquisa Experiência 37 |
title_short |
Atividade docente : implicações ético-formativas |
title_full |
Atividade docente : implicações ético-formativas |
title_fullStr |
Atividade docente : implicações ético-formativas |
title_full_unstemmed |
Atividade docente : implicações ético-formativas |
title_sort |
Atividade docente : implicações ético-formativas |
author |
Silva, Fabio Hebert da |
author_facet |
Silva, Fabio Hebert da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barros, Maria Elizabeth Barros de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fabio Hebert da |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Carvalho, Janete Magalhães |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Heckert, Ana Lucia Coelho |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Silva, André do Eirado |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Amador, Fernanda Spanier |
dc.contributor.referee5.fl_str_mv |
Gomes, Rafael da Silveira |
contributor_str_mv |
Barros, Maria Elizabeth Barros de Carvalho, Janete Magalhães Heckert, Ana Lucia Coelho Silva, André do Eirado Amador, Fernanda Spanier Gomes, Rafael da Silveira |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Ethics Formation Activities teaching |
topic |
Ethics Formation Activities teaching Atividade docente Educação Professores - Formação Ética Pesquisa Experiência 37 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade docente |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Educação |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Professores - Formação Ética Pesquisa Experiência |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
37 |
description |
This thesis examines the relationship between teaching activities, formation and ethics in the context of some research experience in education, from the dialogue with literature, philosophy, stories of teachers, field diaries and research reports. The themes relate in the text to write some guidelines for an evaluation of methods of intervention in the processes of work in schools and research experience, considering the production of spaces for analysis of work processes. The theme of the formation examines the relationship between ongoing processes and procedures that point to the prospect of collective analysis of work processes. The ethical perspective is brought as the evaluation of the effects that certain sets of practices have produced, both in relation to the teacher and researcher. The research experience through the relationship between teaching activities, formation and ethics. The methodological issue gains importance in this sense in trying to turning in work processes and formation. We note as well, the nature of codependent relationship between the researcher and the teacher's activity, the formation of a researcher and teacher in what (and what) they do. And inspired by Bergson, we call intuition as a method of preparing and modulation of a science of real and alive, precisely because of his procedural dimension - manufacturing and invention. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T11:03:36Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T11:03:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2140 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/2140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Doutorado em Educação |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Doutorado em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b1ea497d-8950-4555-b62d-2e09699503b2/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d72f48e7e1ebf45f6321341752b700fd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022502124781568 |