Atividade docente : implicações ético-formativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Fabio Hebert da
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2140
Resumo: This thesis examines the relationship between teaching activities, formation and ethics in the context of some research experience in education, from the dialogue with literature, philosophy, stories of teachers, field diaries and research reports. The themes relate in the text to write some guidelines for an evaluation of methods of intervention in the processes of work in schools and research experience, considering the production of spaces for analysis of work processes. The theme of the formation examines the relationship between ongoing processes and procedures that point to the prospect of collective analysis of work processes. The ethical perspective is brought as the evaluation of the effects that certain sets of practices have produced, both in relation to the teacher and researcher. The research experience through the relationship between teaching activities, formation and ethics. The methodological issue gains importance in this sense in trying to turning in work processes and formation. We note as well, the nature of codependent relationship between the researcher and the teacher's activity, the formation of a researcher and teacher in what (and what) they do. And inspired by Bergson, we call intuition as a method of preparing and modulation of a science of real and alive, precisely because of his procedural dimension - manufacturing and invention.
id UFES_5da012afdc79f0cd66681ee6a7265c2f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2140
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Barros, Maria Elizabeth Barros deSilva, Fabio Hebert daCarvalho, Janete MagalhãesHeckert, Ana Lucia CoelhoSilva, André do EiradoAmador, Fernanda SpanierGomes, Rafael da Silveira2016-08-29T11:03:36Z2016-07-112016-08-29T11:03:36Z2011-08-26This thesis examines the relationship between teaching activities, formation and ethics in the context of some research experience in education, from the dialogue with literature, philosophy, stories of teachers, field diaries and research reports. The themes relate in the text to write some guidelines for an evaluation of methods of intervention in the processes of work in schools and research experience, considering the production of spaces for analysis of work processes. The theme of the formation examines the relationship between ongoing processes and procedures that point to the prospect of collective analysis of work processes. The ethical perspective is brought as the evaluation of the effects that certain sets of practices have produced, both in relation to the teacher and researcher. The research experience through the relationship between teaching activities, formation and ethics. The methodological issue gains importance in this sense in trying to turning in work processes and formation. We note as well, the nature of codependent relationship between the researcher and the teacher's activity, the formation of a researcher and teacher in what (and what) they do. And inspired by Bergson, we call intuition as a method of preparing and modulation of a science of real and alive, precisely because of his procedural dimension - manufacturing and invention.Este trabalho aborda a relação entre a atividade docente, formação e ética no âmbito de algumas experiências de pesquisa na Educação, a partir da interlocução com a literatura, a filosofia, narrativas dos professores, diários de campo e relatórios de pesquisa. Os temas se relacionam ao longo do texto para compor algumas diretrizes para uma avaliação dos modos de intervenção nos processos de trabalho nas escolas e na experiência de pesquisa, considerando a produção de espaços dialógicos de análise dos processos de trabalho. A temática da formação trata da relação entre processos em curso nas escolas e processos que apontam para a perspectiva da análise coletiva dos processos de trabalho. A ética é trazida como perspectiva de avaliação dos efeitos que certas séries de práticas têm produzido, tanto em relação ao professor quanto ao pesquisador. A experiência do pesquisar atravessa e constitui a relação entre a atividade docente, formação e ética. A questão metodológica ganha nesse sentido grande importância nessa tentativa de inflexão nos processos de trabalho e de formação. Ressaltamos assim, o caráter processual e codependente da relação do pesquisar e da atividade do professor, a formação do pesquisador e do professor naquilo (e por aquilo) que fazem. E inspirados em Bergson, convocamos a intuição como método de elaboração e modulação de uma ciência do real e do vivo, exatamente por sua dimensão processual - fabricação e invenção.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2140porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoEthicsFormationActivities teachingAtividade docenteProfessores - FormaçãoÉticaPesquisaExperiênciaEducação37Atividade docente : implicações ético-formativasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_5166_FABIO HEBERT DA SILVA.pdfapplication/pdf1292939http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b1ea497d-8950-4555-b62d-2e09699503b2/downloadd72f48e7e1ebf45f6321341752b700fdMD5110/21402024-07-16 18:53:47.848oai:repositorio.ufes.br:10/2140http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:51:32.463015Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Atividade docente : implicações ético-formativas
title Atividade docente : implicações ético-formativas
spellingShingle Atividade docente : implicações ético-formativas
Silva, Fabio Hebert da
Ethics
Formation
Activities teaching
Atividade docente
Educação
Professores - Formação
Ética
Pesquisa
Experiência
37
title_short Atividade docente : implicações ético-formativas
title_full Atividade docente : implicações ético-formativas
title_fullStr Atividade docente : implicações ético-formativas
title_full_unstemmed Atividade docente : implicações ético-formativas
title_sort Atividade docente : implicações ético-formativas
author Silva, Fabio Hebert da
author_facet Silva, Fabio Hebert da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barros, Maria Elizabeth Barros de
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Fabio Hebert da
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Carvalho, Janete Magalhães
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Heckert, Ana Lucia Coelho
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Silva, André do Eirado
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Amador, Fernanda Spanier
dc.contributor.referee5.fl_str_mv Gomes, Rafael da Silveira
contributor_str_mv Barros, Maria Elizabeth Barros de
Carvalho, Janete Magalhães
Heckert, Ana Lucia Coelho
Silva, André do Eirado
Amador, Fernanda Spanier
Gomes, Rafael da Silveira
dc.subject.eng.fl_str_mv Ethics
Formation
Activities teaching
topic Ethics
Formation
Activities teaching
Atividade docente
Educação
Professores - Formação
Ética
Pesquisa
Experiência
37
dc.subject.por.fl_str_mv Atividade docente
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Professores - Formação
Ética
Pesquisa
Experiência
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This thesis examines the relationship between teaching activities, formation and ethics in the context of some research experience in education, from the dialogue with literature, philosophy, stories of teachers, field diaries and research reports. The themes relate in the text to write some guidelines for an evaluation of methods of intervention in the processes of work in schools and research experience, considering the production of spaces for analysis of work processes. The theme of the formation examines the relationship between ongoing processes and procedures that point to the prospect of collective analysis of work processes. The ethical perspective is brought as the evaluation of the effects that certain sets of practices have produced, both in relation to the teacher and researcher. The research experience through the relationship between teaching activities, formation and ethics. The methodological issue gains importance in this sense in trying to turning in work processes and formation. We note as well, the nature of codependent relationship between the researcher and the teacher's activity, the formation of a researcher and teacher in what (and what) they do. And inspired by Bergson, we call intuition as a method of preparing and modulation of a science of real and alive, precisely because of his procedural dimension - manufacturing and invention.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-08-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T11:03:36Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T11:03:36Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2140
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/b1ea497d-8950-4555-b62d-2e09699503b2/download
bitstream.checksum.fl_str_mv d72f48e7e1ebf45f6321341752b700fd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022502124781568