O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosado, Lara Oliveira
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/10840
Resumo: The study analyzes teaching proposals for the reading skill for the initial years of Elementary School published in the Ministry of Education (MEC) Teacher Portal since 2008 – year in which the portal was implemented by the Federal Government, for the National Program of Informatics in Education (Proinfo) in partnership with the Ministry of Science and Technology (MCTIC). The aim of the study was to analyze conceptions of reading underlying the teaching proposals for Reading published in the site, including literacy. Methodologically speaking, the research endeavour followed the documentary research line and, theoretically speaking, it followed the contributions of Mikhail Bakhtin. The corpus is constitued of 124 teaching suggestions available on the Portal that demonstrated the predominance of cognitive, romantic and utilitarian approaches to the teaching of reading in the proposals socialized by MEC. Only one class plan seemed aligned with the discursive perspective. With regards to technology, more than half of the proposals do not make use of any multimedia feature, demonstrating that the teaching proposals are distant from the objectives of the portal regarding the incorporation of information technologies in schools.
id UFES_89660860ccf31c53ca8ade794b0a62a7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/10840
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Schwartz, Cleonara MariaRosado, Lara OliveiraGomes, Antônio CarlosFinardi, Kyria Rebeca Neiva de LimaGontijo, Cláudia Maria Mendes2019-03-11T12:52:24Z2019-03-112019-03-11T12:52:24Z2018-08-30The study analyzes teaching proposals for the reading skill for the initial years of Elementary School published in the Ministry of Education (MEC) Teacher Portal since 2008 – year in which the portal was implemented by the Federal Government, for the National Program of Informatics in Education (Proinfo) in partnership with the Ministry of Science and Technology (MCTIC). The aim of the study was to analyze conceptions of reading underlying the teaching proposals for Reading published in the site, including literacy. Methodologically speaking, the research endeavour followed the documentary research line and, theoretically speaking, it followed the contributions of Mikhail Bakhtin. The corpus is constitued of 124 teaching suggestions available on the Portal that demonstrated the predominance of cognitive, romantic and utilitarian approaches to the teaching of reading in the proposals socialized by MEC. Only one class plan seemed aligned with the discursive perspective. With regards to technology, more than half of the proposals do not make use of any multimedia feature, demonstrating that the teaching proposals are distant from the objectives of the portal regarding the incorporation of information technologies in schools.Este trabalho utiliza como fonte de pesquisa as propostas de ensino da leitura para os anos iniciais do Ensino Fundamental, divulgadas no Portal do Professor do Ministério da Educação (MEC) desde 2008 ano em que o site foi implantado pelo Governo Federal, a partir do Programa Nacional de Informática na Educação (Proinfo), em parceria com o Ministério da Ciência e Tecnologia (MCTIC). Buscamos analisar as concepções de leitura que fundamentavam as propostas de ensino da leitura divulgadas no portal, inclusive na alfabetização. Metodologicamente, o estudo foi realizado seguindo os delineamentos da pesquisa documental e, teoricamente, as contribuições de Mikhail Bakhtin. O corpus documental foi constituído por 124 sugestões de aulas disponibilizadas na plataforma, que demonstraram a predominância das abordagens cognitivista, romântica e utilitarista da leitura nas propostas socializadas pelo MEC. Apenas uma aula apresentava proximidades com a perspectiva discursiva. Em relação às tecnologias, mais da metade das propostas sequer faz uso de algum recurso multimídia, o que evidencia que as propostas de ensino de leitura publicadas mostram distanciamento com os próprios objetivos do portal no que tange inserção de tecnologias da informação nas escolas.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/10840porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoReading TeachingMEC Teacher PortalElementary SchoolLiteracyEnsino da LeituraPortal do Professor do MECEnsino Fundamental inicialAlfabetizaçãoLeitura - Estudo e ensinoLeitura (Ensino de primeiro grau)Material didático - EducaçãoLeitura - Ensino programadoEducação37O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MECinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_12827_Dissertaçao Lara Rosado.pdfapplication/pdf2933033http://repositorio.ufes.br/bitstreams/fb6dd3ce-b363-471e-a156-5b4836568832/download0860af676af7147a5c64a4c2756e1dcdMD5110/108402024-07-16 18:52:43.661oai:repositorio.ufes.br:10/10840http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:28.876309Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
title O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
spellingShingle O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
Rosado, Lara Oliveira
Reading Teaching
MEC Teacher Portal
Elementary School
Literacy
Ensino da Leitura
Portal do Professor do MEC
Ensino Fundamental inicial
Educação
Alfabetização
Leitura - Estudo e ensino
Leitura (Ensino de primeiro grau)
Material didático - Educação
Leitura - Ensino programado
37
title_short O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
title_full O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
title_fullStr O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
title_full_unstemmed O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
title_sort O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
author Rosado, Lara Oliveira
author_facet Rosado, Lara Oliveira
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Schwartz, Cleonara Maria
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosado, Lara Oliveira
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Gomes, Antônio Carlos
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Finardi, Kyria Rebeca Neiva de Lima
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Gontijo, Cláudia Maria Mendes
contributor_str_mv Schwartz, Cleonara Maria
Gomes, Antônio Carlos
Finardi, Kyria Rebeca Neiva de Lima
Gontijo, Cláudia Maria Mendes
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading Teaching
MEC Teacher Portal
Elementary School
Literacy
topic Reading Teaching
MEC Teacher Portal
Elementary School
Literacy
Ensino da Leitura
Portal do Professor do MEC
Ensino Fundamental inicial
Educação
Alfabetização
Leitura - Estudo e ensino
Leitura (Ensino de primeiro grau)
Material didático - Educação
Leitura - Ensino programado
37
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da Leitura
Portal do Professor do MEC
Ensino Fundamental inicial
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Alfabetização
Leitura - Estudo e ensino
Leitura (Ensino de primeiro grau)
Material didático - Educação
Leitura - Ensino programado
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description The study analyzes teaching proposals for the reading skill for the initial years of Elementary School published in the Ministry of Education (MEC) Teacher Portal since 2008 – year in which the portal was implemented by the Federal Government, for the National Program of Informatics in Education (Proinfo) in partnership with the Ministry of Science and Technology (MCTIC). The aim of the study was to analyze conceptions of reading underlying the teaching proposals for Reading published in the site, including literacy. Methodologically speaking, the research endeavour followed the documentary research line and, theoretically speaking, it followed the contributions of Mikhail Bakhtin. The corpus is constitued of 124 teaching suggestions available on the Portal that demonstrated the predominance of cognitive, romantic and utilitarian approaches to the teaching of reading in the proposals socialized by MEC. Only one class plan seemed aligned with the discursive perspective. With regards to technology, more than half of the proposals do not make use of any multimedia feature, demonstrating that the teaching proposals are distant from the objectives of the portal regarding the incorporation of information technologies in schools.
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018-08-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2019-03-11T12:52:24Z
dc.date.available.fl_str_mv 2019-03-11
2019-03-11T12:52:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/10840
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/10840
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/fb6dd3ce-b363-471e-a156-5b4836568832/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 0860af676af7147a5c64a4c2756e1dcd
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022521726861312