O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/10840 |
Resumo: | The study analyzes teaching proposals for the reading skill for the initial years of Elementary School published in the Ministry of Education (MEC) Teacher Portal since 2008 – year in which the portal was implemented by the Federal Government, for the National Program of Informatics in Education (Proinfo) in partnership with the Ministry of Science and Technology (MCTIC). The aim of the study was to analyze conceptions of reading underlying the teaching proposals for Reading published in the site, including literacy. Methodologically speaking, the research endeavour followed the documentary research line and, theoretically speaking, it followed the contributions of Mikhail Bakhtin. The corpus is constitued of 124 teaching suggestions available on the Portal that demonstrated the predominance of cognitive, romantic and utilitarian approaches to the teaching of reading in the proposals socialized by MEC. Only one class plan seemed aligned with the discursive perspective. With regards to technology, more than half of the proposals do not make use of any multimedia feature, demonstrating that the teaching proposals are distant from the objectives of the portal regarding the incorporation of information technologies in schools. |
id |
UFES_89660860ccf31c53ca8ade794b0a62a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/10840 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Schwartz, Cleonara MariaRosado, Lara OliveiraGomes, Antônio CarlosFinardi, Kyria Rebeca Neiva de LimaGontijo, Cláudia Maria Mendes2019-03-11T12:52:24Z2019-03-112019-03-11T12:52:24Z2018-08-30The study analyzes teaching proposals for the reading skill for the initial years of Elementary School published in the Ministry of Education (MEC) Teacher Portal since 2008 – year in which the portal was implemented by the Federal Government, for the National Program of Informatics in Education (Proinfo) in partnership with the Ministry of Science and Technology (MCTIC). The aim of the study was to analyze conceptions of reading underlying the teaching proposals for Reading published in the site, including literacy. Methodologically speaking, the research endeavour followed the documentary research line and, theoretically speaking, it followed the contributions of Mikhail Bakhtin. The corpus is constitued of 124 teaching suggestions available on the Portal that demonstrated the predominance of cognitive, romantic and utilitarian approaches to the teaching of reading in the proposals socialized by MEC. Only one class plan seemed aligned with the discursive perspective. With regards to technology, more than half of the proposals do not make use of any multimedia feature, demonstrating that the teaching proposals are distant from the objectives of the portal regarding the incorporation of information technologies in schools.Este trabalho utiliza como fonte de pesquisa as propostas de ensino da leitura para os anos iniciais do Ensino Fundamental, divulgadas no Portal do Professor do Ministério da Educação (MEC) desde 2008 ano em que o site foi implantado pelo Governo Federal, a partir do Programa Nacional de Informática na Educação (Proinfo), em parceria com o Ministério da Ciência e Tecnologia (MCTIC). Buscamos analisar as concepções de leitura que fundamentavam as propostas de ensino da leitura divulgadas no portal, inclusive na alfabetização. Metodologicamente, o estudo foi realizado seguindo os delineamentos da pesquisa documental e, teoricamente, as contribuições de Mikhail Bakhtin. O corpus documental foi constituído por 124 sugestões de aulas disponibilizadas na plataforma, que demonstraram a predominância das abordagens cognitivista, romântica e utilitarista da leitura nas propostas socializadas pelo MEC. Apenas uma aula apresentava proximidades com a perspectiva discursiva. Em relação às tecnologias, mais da metade das propostas sequer faz uso de algum recurso multimídia, o que evidencia que as propostas de ensino de leitura publicadas mostram distanciamento com os próprios objetivos do portal no que tange inserção de tecnologias da informação nas escolas.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/10840porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoReading TeachingMEC Teacher PortalElementary SchoolLiteracyEnsino da LeituraPortal do Professor do MECEnsino Fundamental inicialAlfabetizaçãoLeitura - Estudo e ensinoLeitura (Ensino de primeiro grau)Material didático - EducaçãoLeitura - Ensino programadoEducação37O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MECinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_12827_Dissertaçao Lara Rosado.pdfapplication/pdf2933033http://repositorio.ufes.br/bitstreams/fb6dd3ce-b363-471e-a156-5b4836568832/download0860af676af7147a5c64a4c2756e1dcdMD5110/108402024-07-16 18:52:43.661oai:repositorio.ufes.br:10/10840http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:28.876309Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC |
title |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC |
spellingShingle |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC Rosado, Lara Oliveira Reading Teaching MEC Teacher Portal Elementary School Literacy Ensino da Leitura Portal do Professor do MEC Ensino Fundamental inicial Educação Alfabetização Leitura - Estudo e ensino Leitura (Ensino de primeiro grau) Material didático - Educação Leitura - Ensino programado 37 |
title_short |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC |
title_full |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC |
title_fullStr |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC |
title_full_unstemmed |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC |
title_sort |
O trabalho com a leitura nos anos iniciais do ensino fundamental divulgado no Portal do Professor do MEC |
author |
Rosado, Lara Oliveira |
author_facet |
Rosado, Lara Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Schwartz, Cleonara Maria |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosado, Lara Oliveira |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Gomes, Antônio Carlos |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Finardi, Kyria Rebeca Neiva de Lima |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
contributor_str_mv |
Schwartz, Cleonara Maria Gomes, Antônio Carlos Finardi, Kyria Rebeca Neiva de Lima Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading Teaching MEC Teacher Portal Elementary School Literacy |
topic |
Reading Teaching MEC Teacher Portal Elementary School Literacy Ensino da Leitura Portal do Professor do MEC Ensino Fundamental inicial Educação Alfabetização Leitura - Estudo e ensino Leitura (Ensino de primeiro grau) Material didático - Educação Leitura - Ensino programado 37 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino da Leitura Portal do Professor do MEC Ensino Fundamental inicial |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Educação |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Alfabetização Leitura - Estudo e ensino Leitura (Ensino de primeiro grau) Material didático - Educação Leitura - Ensino programado |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
37 |
description |
The study analyzes teaching proposals for the reading skill for the initial years of Elementary School published in the Ministry of Education (MEC) Teacher Portal since 2008 – year in which the portal was implemented by the Federal Government, for the National Program of Informatics in Education (Proinfo) in partnership with the Ministry of Science and Technology (MCTIC). The aim of the study was to analyze conceptions of reading underlying the teaching proposals for Reading published in the site, including literacy. Methodologically speaking, the research endeavour followed the documentary research line and, theoretically speaking, it followed the contributions of Mikhail Bakhtin. The corpus is constitued of 124 teaching suggestions available on the Portal that demonstrated the predominance of cognitive, romantic and utilitarian approaches to the teaching of reading in the proposals socialized by MEC. Only one class plan seemed aligned with the discursive perspective. With regards to technology, more than half of the proposals do not make use of any multimedia feature, demonstrating that the teaching proposals are distant from the objectives of the portal regarding the incorporation of information technologies in schools. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2018-08-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-03-11T12:52:24Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2019-03-11 2019-03-11T12:52:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/10840 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/10840 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/fb6dd3ce-b363-471e-a156-5b4836568832/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
0860af676af7147a5c64a4c2756e1dcd |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022521726861312 |