Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/4104 |
Resumo: | The experiences related to the methodology of learning projects have its origin in the formularizations of John Dewey in the beginning of century XX. The conception of project of learning defended in this research unites with the formularizations of Dewey the proposals of the teacher Lea Fagundes. This methodology has the pupil as responsible for its learning and reflects the concepts constructivism of Piaget. The integration and the construction of knowledge saw projects are facilitated with the use of the virtual environments for support to the learning that are software that they allow synchronous interactions or asynchronous besides making possible the register of all the way covered for the student and all the activities of one disciplines. From collected data, in the period of 2003 the 2007, in pertaining to school activities of you discipline of the third period of learning period of the course of Electric Engineering of the Federal University of the Espirito Santo is intended to analyze (a) where measured virtual environments of learning and the appropriation of the information technologies and communication they add in the formation of the engineering student, in actual relation to practical pedagogical the and (b) where measured the learning projects they contribute for the confrontation of the problems that we have, today, in the education of electric engineering. |
id |
UFES_8a736282ecdf7b556855aa70148f2cc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/4104 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Figueroa, Hugo Enrique HernandezSegatto, Marcelo Eduardo VieiraMenezes, Crediné Silva deCardoso, Edson PereiraCastro Junior, Alberto Nogueira deCury, DavidsonTavares, Orivaldo de LiraQueiroz, Sávio Silveira de2016-08-29T15:32:41Z2016-07-112016-08-29T15:32:41Z2007-09-28The experiences related to the methodology of learning projects have its origin in the formularizations of John Dewey in the beginning of century XX. The conception of project of learning defended in this research unites with the formularizations of Dewey the proposals of the teacher Lea Fagundes. This methodology has the pupil as responsible for its learning and reflects the concepts constructivism of Piaget. The integration and the construction of knowledge saw projects are facilitated with the use of the virtual environments for support to the learning that are software that they allow synchronous interactions or asynchronous besides making possible the register of all the way covered for the student and all the activities of one disciplines. From collected data, in the period of 2003 the 2007, in pertaining to school activities of you discipline of the third period of learning period of the course of Electric Engineering of the Federal University of the Espirito Santo is intended to analyze (a) where measured virtual environments of learning and the appropriation of the information technologies and communication they add in the formation of the engineering student, in actual relation to practical pedagogical the and (b) where measured the learning projects they contribute for the confrontation of the problems that we have, today, in the education of electric engineering.As experiências relacionadas à metodologia de projetos de aprendizagem têm sua origem nas formulações de John Dewey no início do século XX. A concepção de projeto de aprendizagem defendida nesta pesquisa alia às formulações de Dewey as propostas da professora Lea Fagundes. Esta metodologia tem o aluno como responsável pela sua aprendizagem e reflete os conceitos construtivistas de Piaget. A integração e a construção de conhecimento via projetos é facilitada com o uso dos ambientes virtuais para apoio à aprendizagem que são softwares que permitem interações síncronas ou assíncronas além de possibilitar o registro de todo o caminho percorrido pelo estudante e de todas as atividades de uma disciplina. A partir de dados coletados, no período de 2003 a 2007, em atividades escolares de disciplinas do terceiro período letivo do curso de Engenharia Elétrica da Universidade Federal do Espírito Santo pretende-se analisar (a) em que medida os ambientes virtuais de aprendizagem e a apropriação das tecnologias de informação e comunicação acrescentam na formação do estudante de engenharia, em relação às práticas pedagógicas presenciais e (b) em que medida os projetos de aprendizagem contribuem para o enfrentamento dos problemas que temos, hoje, no ensino de engenharia elétricaTexthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/4104porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em Engenharia ElétricaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia ElétricaUFESBRCentro TecnológicoProject learningVirtual environment of learningElectric engineeringInformation technologies and communicationTecnologia da informaçãoEngenharia elétrica - Estudo e ensinoAprendizagemComunicação na tecnologiaEnsino auxiliado por computadorEnsino - Aprendizagem621.3Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétricainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_2287_TeseDoutoradoEdsonPereiraCardoso.pdfapplication/pdf2253904http://repositorio.ufes.br/bitstreams/0306c6f9-48db-4414-9013-11af8dbf60f6/downloadf593b32f24891af712ba1650e4e4a147MD51TEXTtese_2287_TeseDoutoradoEdsonPereiraCardoso.pdf.txttese_2287_TeseDoutoradoEdsonPereiraCardoso.pdf.txtExtracted texttext/plain288994http://repositorio.ufes.br/bitstreams/accd3aa8-8865-4d68-95c7-45c8d74f9690/downloadb7b929fccc1e196cd143609a61125fb6MD5210/41042024-07-17 16:57:42.558oai:repositorio.ufes.br:10/4104http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:07.471364Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica |
title |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica |
spellingShingle |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica Cardoso, Edson Pereira Project learning Virtual environment of learning Electric engineering Information technologies and communication Tecnologia da informação Ensino - Aprendizagem Engenharia elétrica - Estudo e ensino Aprendizagem Comunicação na tecnologia Ensino auxiliado por computador 621.3 |
title_short |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica |
title_full |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica |
title_fullStr |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica |
title_full_unstemmed |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica |
title_sort |
Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica |
author |
Cardoso, Edson Pereira |
author_facet |
Cardoso, Edson Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Figueroa, Hugo Enrique Hernandez |
dc.contributor.advisor-co2.fl_str_mv |
Segatto, Marcelo Eduardo Vieira |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Menezes, Crediné Silva de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Edson Pereira |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Castro Junior, Alberto Nogueira de |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Cury, Davidson |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Tavares, Orivaldo de Lira |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Queiroz, Sávio Silveira de |
contributor_str_mv |
Figueroa, Hugo Enrique Hernandez Segatto, Marcelo Eduardo Vieira Menezes, Crediné Silva de Castro Junior, Alberto Nogueira de Cury, Davidson Tavares, Orivaldo de Lira Queiroz, Sávio Silveira de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Project learning Virtual environment of learning Electric engineering Information technologies and communication Tecnologia da informação |
topic |
Project learning Virtual environment of learning Electric engineering Information technologies and communication Tecnologia da informação Ensino - Aprendizagem Engenharia elétrica - Estudo e ensino Aprendizagem Comunicação na tecnologia Ensino auxiliado por computador 621.3 |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Ensino - Aprendizagem |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Engenharia elétrica - Estudo e ensino Aprendizagem Comunicação na tecnologia Ensino auxiliado por computador |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
621.3 |
description |
The experiences related to the methodology of learning projects have its origin in the formularizations of John Dewey in the beginning of century XX. The conception of project of learning defended in this research unites with the formularizations of Dewey the proposals of the teacher Lea Fagundes. This methodology has the pupil as responsible for its learning and reflects the concepts constructivism of Piaget. The integration and the construction of knowledge saw projects are facilitated with the use of the virtual environments for support to the learning that are software that they allow synchronous interactions or asynchronous besides making possible the register of all the way covered for the student and all the activities of one disciplines. From collected data, in the period of 2003 the 2007, in pertaining to school activities of you discipline of the third period of learning period of the course of Electric Engineering of the Federal University of the Espirito Santo is intended to analyze (a) where measured virtual environments of learning and the appropriation of the information technologies and communication they add in the formation of the engineering student, in actual relation to practical pedagogical the and (b) where measured the learning projects they contribute for the confrontation of the problems that we have, today, in the education of electric engineering. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-09-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T15:32:41Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T15:32:41Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/4104 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/4104 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Doutorado em Engenharia Elétrica |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro Tecnológico |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Doutorado em Engenharia Elétrica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/0306c6f9-48db-4414-9013-11af8dbf60f6/download http://repositorio.ufes.br/bitstreams/accd3aa8-8865-4d68-95c7-45c8d74f9690/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f593b32f24891af712ba1650e4e4a147 b7b929fccc1e196cd143609a61125fb6 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022518889414656 |