Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Edson Pereira
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/4104
Resumo: The experiences related to the methodology of learning projects have its origin in the formularizations of John Dewey in the beginning of century XX. The conception of project of learning defended in this research unites with the formularizations of Dewey the proposals of the teacher Lea Fagundes. This methodology has the pupil as responsible for its learning and reflects the concepts constructivism of Piaget. The integration and the construction of knowledge saw projects are facilitated with the use of the virtual environments for support to the learning that are software that they allow synchronous interactions or asynchronous besides making possible the register of all the way covered for the student and all the activities of one disciplines. From collected data, in the period of 2003 the 2007, in pertaining to school activities of you discipline of the third period of learning period of the course of Electric Engineering of the Federal University of the Espirito Santo is intended to analyze (a) where measured virtual environments of learning and the appropriation of the information technologies and communication they add in the formation of the engineering student, in actual relation to practical pedagogical the and (b) where measured the learning projects they contribute for the confrontation of the problems that we have, today, in the education of electric engineering.
id UFES_8a736282ecdf7b556855aa70148f2cc7
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/4104
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Figueroa, Hugo Enrique HernandezSegatto, Marcelo Eduardo VieiraMenezes, Crediné Silva deCardoso, Edson PereiraCastro Junior, Alberto Nogueira deCury, DavidsonTavares, Orivaldo de LiraQueiroz, Sávio Silveira de2016-08-29T15:32:41Z2016-07-112016-08-29T15:32:41Z2007-09-28The experiences related to the methodology of learning projects have its origin in the formularizations of John Dewey in the beginning of century XX. The conception of project of learning defended in this research unites with the formularizations of Dewey the proposals of the teacher Lea Fagundes. This methodology has the pupil as responsible for its learning and reflects the concepts constructivism of Piaget. The integration and the construction of knowledge saw projects are facilitated with the use of the virtual environments for support to the learning that are software that they allow synchronous interactions or asynchronous besides making possible the register of all the way covered for the student and all the activities of one disciplines. From collected data, in the period of 2003 the 2007, in pertaining to school activities of you discipline of the third period of learning period of the course of Electric Engineering of the Federal University of the Espirito Santo is intended to analyze (a) where measured virtual environments of learning and the appropriation of the information technologies and communication they add in the formation of the engineering student, in actual relation to practical pedagogical the and (b) where measured the learning projects they contribute for the confrontation of the problems that we have, today, in the education of electric engineering.As experiências relacionadas à metodologia de projetos de aprendizagem têm sua origem nas formulações de John Dewey no início do século XX. A concepção de projeto de aprendizagem defendida nesta pesquisa alia às formulações de Dewey as propostas da professora Lea Fagundes. Esta metodologia tem o aluno como responsável pela sua aprendizagem e reflete os conceitos construtivistas de Piaget. A integração e a construção de conhecimento via projetos é facilitada com o uso dos ambientes virtuais para apoio à aprendizagem que são softwares que permitem interações síncronas ou assíncronas além de possibilitar o registro de todo o caminho percorrido pelo estudante e de todas as atividades de uma disciplina. A partir de dados coletados, no período de 2003 a 2007, em atividades escolares de disciplinas do terceiro período letivo do curso de Engenharia Elétrica da Universidade Federal do Espírito Santo pretende-se analisar (a) em que medida os ambientes virtuais de aprendizagem e a apropriação das tecnologias de informação e comunicação acrescentam na formação do estudante de engenharia, em relação às práticas pedagógicas presenciais e (b) em que medida os projetos de aprendizagem contribuem para o enfrentamento dos problemas que temos, hoje, no ensino de engenharia elétricaTexthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/4104porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em Engenharia ElétricaPrograma de Pós-Graduação em Engenharia ElétricaUFESBRCentro TecnológicoProject learningVirtual environment of learningElectric engineeringInformation technologies and communicationTecnologia da informaçãoEngenharia elétrica - Estudo e ensinoAprendizagemComunicação na tecnologiaEnsino auxiliado por computadorEnsino - Aprendizagem621.3Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétricainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_2287_TeseDoutoradoEdsonPereiraCardoso.pdfapplication/pdf2253904http://repositorio.ufes.br/bitstreams/0306c6f9-48db-4414-9013-11af8dbf60f6/downloadf593b32f24891af712ba1650e4e4a147MD51TEXTtese_2287_TeseDoutoradoEdsonPereiraCardoso.pdf.txttese_2287_TeseDoutoradoEdsonPereiraCardoso.pdf.txtExtracted texttext/plain288994http://repositorio.ufes.br/bitstreams/accd3aa8-8865-4d68-95c7-45c8d74f9690/downloadb7b929fccc1e196cd143609a61125fb6MD5210/41042024-07-17 16:57:42.558oai:repositorio.ufes.br:10/4104http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:07.471364Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
title Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
spellingShingle Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
Cardoso, Edson Pereira
Project learning
Virtual environment of learning
Electric engineering
Information technologies and communication
Tecnologia da informação
Ensino - Aprendizagem
Engenharia elétrica - Estudo e ensino
Aprendizagem
Comunicação na tecnologia
Ensino auxiliado por computador
621.3
title_short Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
title_full Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
title_fullStr Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
title_full_unstemmed Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
title_sort Projetos de Aprendizagem Mediados por Ambientes Virtuais no Ensino de Engenharia Elétrica
author Cardoso, Edson Pereira
author_facet Cardoso, Edson Pereira
author_role author
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv Figueroa, Hugo Enrique Hernandez
dc.contributor.advisor-co2.fl_str_mv Segatto, Marcelo Eduardo Vieira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Menezes, Crediné Silva de
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Edson Pereira
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Castro Junior, Alberto Nogueira de
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Cury, Davidson
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Tavares, Orivaldo de Lira
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Queiroz, Sávio Silveira de
contributor_str_mv Figueroa, Hugo Enrique Hernandez
Segatto, Marcelo Eduardo Vieira
Menezes, Crediné Silva de
Castro Junior, Alberto Nogueira de
Cury, Davidson
Tavares, Orivaldo de Lira
Queiroz, Sávio Silveira de
dc.subject.eng.fl_str_mv Project learning
Virtual environment of learning
Electric engineering
Information technologies and communication
Tecnologia da informação
topic Project learning
Virtual environment of learning
Electric engineering
Information technologies and communication
Tecnologia da informação
Ensino - Aprendizagem
Engenharia elétrica - Estudo e ensino
Aprendizagem
Comunicação na tecnologia
Ensino auxiliado por computador
621.3
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Ensino - Aprendizagem
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Engenharia elétrica - Estudo e ensino
Aprendizagem
Comunicação na tecnologia
Ensino auxiliado por computador
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 621.3
description The experiences related to the methodology of learning projects have its origin in the formularizations of John Dewey in the beginning of century XX. The conception of project of learning defended in this research unites with the formularizations of Dewey the proposals of the teacher Lea Fagundes. This methodology has the pupil as responsible for its learning and reflects the concepts constructivism of Piaget. The integration and the construction of knowledge saw projects are facilitated with the use of the virtual environments for support to the learning that are software that they allow synchronous interactions or asynchronous besides making possible the register of all the way covered for the student and all the activities of one disciplines. From collected data, in the period of 2003 the 2007, in pertaining to school activities of you discipline of the third period of learning period of the course of Electric Engineering of the Federal University of the Espirito Santo is intended to analyze (a) where measured virtual environments of learning and the appropriation of the information technologies and communication they add in the formation of the engineering student, in actual relation to practical pedagogical the and (b) where measured the learning projects they contribute for the confrontation of the problems that we have, today, in the education of electric engineering.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-09-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T15:32:41Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T15:32:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/4104
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/4104
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Engenharia Elétrica
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro Tecnológico
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Engenharia Elétrica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/0306c6f9-48db-4414-9013-11af8dbf60f6/download
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/accd3aa8-8865-4d68-95c7-45c8d74f9690/download
bitstream.checksum.fl_str_mv f593b32f24891af712ba1650e4e4a147
b7b929fccc1e196cd143609a61125fb6
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022518889414656