Simulação de aplicações financeiras: relato de experiência com uso da inter-relação entre temas no ensino médio
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/12604 |
Resumo: | The present work aims to simulate, in high school classes, the realization of financial applications with real data from the financial market. The execution of this proposal relates two groups of high school mathematics themes which are: linear function, arithmetic progression and simple interest; and exponential function, geometric progression and compound interest. The student is invited to participate in a stage of the teaching-learning process that presents a directed and engaging sequence of activities and lessons related to distinct but related contents. The interrelation between these groups of contents is presented through active teaching methodologies and is indispensable for the acquisition of the skills and knowledge considered necessary for the adequate realization of financial applications. The final stage involves the practical experience of simulating financial applications in fixed income products available on the market. The report of the experience in high school classes, considered satisfactory, is highlighted and presented as the main product of this work. The suggested lesson plan provided can be applied or adapted to various school realities. |
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Castro, Fabio Correa dehttp://lattes.cnpq.br/2551555499678535Teixeira, George Amorimhttps://orcid.org/0000-0001-9813-5015http://lattes.cnpq.br/1596339729724065Ccoyllo, Rosa Elvira Quispehttp://lattes.cnpq.br/9178587038150097Ferreira, Jamil2024-05-29T20:55:31Z2024-05-29T20:55:31Z2023-12-15The present work aims to simulate, in high school classes, the realization of financial applications with real data from the financial market. The execution of this proposal relates two groups of high school mathematics themes which are: linear function, arithmetic progression and simple interest; and exponential function, geometric progression and compound interest. The student is invited to participate in a stage of the teaching-learning process that presents a directed and engaging sequence of activities and lessons related to distinct but related contents. The interrelation between these groups of contents is presented through active teaching methodologies and is indispensable for the acquisition of the skills and knowledge considered necessary for the adequate realization of financial applications. The final stage involves the practical experience of simulating financial applications in fixed income products available on the market. The report of the experience in high school classes, considered satisfactory, is highlighted and presented as the main product of this work. The suggested lesson plan provided can be applied or adapted to various school realities.O presente trabalho visa simular, em turmas do ensino médio, a realização de aplicações financeiras com dados reais do mercado financeiro. A etapa de execução relaciona dois grupos de temas da matemática do ensino médio, os quais são: função afim, progressão aritmética e juros simples; e função exponencial, progressão geométrica e juros compostos. O estudante é convidado a participar de uma etapa do processo de ensino-aprendizagem que apresenta uma sequência direcionada e envolvente de atividades e aulas referentes a conteúdos distintos, mas relacionados. A inter-relação entre esses grupos de conteúdos é apresentada por meio de metodologias ativas de ensino e indispensável para a aquisição das habilidades e conhecimentos considerados necessários para a realização adequada de aplicações financeiras. Ocorre na etapa final a experiência prática da simulação de aplicações financeiras em produtos de renda fixa disponíveis no mercado. O relato da experiência em turmas do ensino médio, de resultado considerado satisfatório, é destacado e apresentado como principal produto final. O roteiro de aulas sugerido e disponibilizado poderá ser aplicado ou adaptado a realidades escolares diversas.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/12604porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasMatemáticaInter-relaçãoFunção afimFunção exponencialProgressão aritméticaProgressão geométricaJuros simplesJuros compostosAplicação financeiraMatemática financeiraRelato de experiênciaSimulação de aplicações financeiras: relato de experiência com uso da inter-relação entre temas no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDissertação George Amorim - PROFMAT.pdfapplication/pdf48891090http://repositorio.ufes.br/bitstreams/6c92818a-55ea-4cd6-b7b6-c94682d5068f/download268898477ac67b7f41d66650a8cec2c2MD5110/126042024-08-15 10:10:13.666oai:repositorio.ufes.br:10/12604http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T18:00:41.184419Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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