A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Patrícia de Almeida
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/2404
Resumo: This research aims the study of the implementation of the Venda Nova do Imigrante campus. It has been created by the interiorization project of the IFES – Instituto Federal do Espírito Santo according to the federal law number 11.892 from December 29, 2008. The investigation happened through a case observation. It focused on the analysis of social implications of the implementation of this legal ordering in a regional and social level. Interviews and questionnaires were used as tools to collect these data. As well as the analisis of laws and institutional documents. The results of this research showed the following challenges: the autorization for the construction of the campus, the demand for the appropriate land used for the construction of the campus, the purchase of materials and equipments for the laboratories, and also the lack of personnel (faculty and administration). Considering the main social development possibilities were identified the following issues: courses offered are in line with regional and local economic vocation; there is the possibility of fixation of graduates of the courses on the region; most of the students in the campus have come from public schools and, the campus substantially increased the number of high school vacancies in the region
id UFES_c0585c45aca96a68d28ad0b9615386a5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/2404
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Araújo, Gilda CardosoFeitosa, Patrícia de AlmeidaPinto, Antonio HenriqueFoerste, Erineu2016-08-29T11:11:59Z2016-07-112016-08-29T11:11:59Z2013-08-13This research aims the study of the implementation of the Venda Nova do Imigrante campus. It has been created by the interiorization project of the IFES – Instituto Federal do Espírito Santo according to the federal law number 11.892 from December 29, 2008. The investigation happened through a case observation. It focused on the analysis of social implications of the implementation of this legal ordering in a regional and social level. Interviews and questionnaires were used as tools to collect these data. As well as the analisis of laws and institutional documents. The results of this research showed the following challenges: the autorization for the construction of the campus, the demand for the appropriate land used for the construction of the campus, the purchase of materials and equipments for the laboratories, and also the lack of personnel (faculty and administration). Considering the main social development possibilities were identified the following issues: courses offered are in line with regional and local economic vocation; there is the possibility of fixation of graduates of the courses on the region; most of the students in the campus have come from public schools and, the campus substantially increased the number of high school vacancies in the regionEsta pesquisa possui como objeto de estudo, a implantação do campus Venda Nova do Imigrante, criado por meio da interiorização do Instituto Federal do Espírito Santo, à luz da análise da implementação da Lei Federal nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. A investigação ocorreu por meio de um estudo de caso que teve como principal objetivo analisar as implicações sociais da implementação desse ordenamento legal em nível regional e local. Para isso, foram analisadas legislações e documentos institucionais, realizadas entrevistas e aplicados questionários. Os resultados desta pesquisa apontaram como principais desafios enfrentados: a autorização para a construção do campus, a busca por um terreno adequado para a sua construção, a aquisição de materiais e equipamentos para os laboratórios e a falta de pessoal (docentes e técnico-administrativos); e, quanto as principais possibilidades de desenvolvimento social foram identificadas: os cursos oferecidos estão em consonância com a vocação econômica regional e local; há a possibilidade de fixação de egressos dos cursos na região; o campus tem atendido estudantes, em quase sua totalidade, oriundos das escolas públicas; além de expandir, consideravelmente, a oferta de vagas de nível médio da regiãoTexthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/2404porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoImplementation of public policyFederal institutesInteriorizationSocial developmentImplementação de política públicaInstitutos FederaisInteriorizaçãoDesenvolvimento socialInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito SantoEducaçãoPolíticas públicasInteriorizaçãoEducação37A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigranteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_7296_DISSERTAÇÃO DEFENDIDA - Versão Encadernada.pdfapplication/pdf5929406http://repositorio.ufes.br/bitstreams/97a2b335-ebb0-4a7a-90a9-7fe2ceba0c60/downloadc6773999ba353914ec9210a4c3a0a4ccMD5110/24042024-07-16 18:53:46.733oai:repositorio.ufes.br:10/2404http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T18:01:47.364144Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
title A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
spellingShingle A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
Feitosa, Patrícia de Almeida
Implementation of public policy
Federal institutes
Interiorization
Social development
Implementação de política pública
Institutos Federais
Interiorização
Desenvolvimento social
Educação
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo
Educação
Políticas públicas
Interiorização
37
title_short A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
title_full A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
title_fullStr A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
title_full_unstemmed A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
title_sort A interiorização dos institutos federais : um estudo de caso sobre a implantação do campus Venda Nova do Imigrante
author Feitosa, Patrícia de Almeida
author_facet Feitosa, Patrícia de Almeida
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araújo, Gilda Cardoso
dc.contributor.author.fl_str_mv Feitosa, Patrícia de Almeida
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Pinto, Antonio Henrique
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Foerste, Erineu
contributor_str_mv Araújo, Gilda Cardoso
Pinto, Antonio Henrique
Foerste, Erineu
dc.subject.eng.fl_str_mv Implementation of public policy
Federal institutes
Interiorization
Social development
topic Implementation of public policy
Federal institutes
Interiorization
Social development
Implementação de política pública
Institutos Federais
Interiorização
Desenvolvimento social
Educação
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo
Educação
Políticas públicas
Interiorização
37
dc.subject.por.fl_str_mv Implementação de política pública
Institutos Federais
Interiorização
Desenvolvimento social
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo
Educação
Políticas públicas
Interiorização
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description This research aims the study of the implementation of the Venda Nova do Imigrante campus. It has been created by the interiorization project of the IFES – Instituto Federal do Espírito Santo according to the federal law number 11.892 from December 29, 2008. The investigation happened through a case observation. It focused on the analysis of social implications of the implementation of this legal ordering in a regional and social level. Interviews and questionnaires were used as tools to collect these data. As well as the analisis of laws and institutional documents. The results of this research showed the following challenges: the autorization for the construction of the campus, the demand for the appropriate land used for the construction of the campus, the purchase of materials and equipments for the laboratories, and also the lack of personnel (faculty and administration). Considering the main social development possibilities were identified the following issues: courses offered are in line with regional and local economic vocation; there is the possibility of fixation of graduates of the courses on the region; most of the students in the campus have come from public schools and, the campus substantially increased the number of high school vacancies in the region
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-08-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-29T11:11:59Z
dc.date.available.fl_str_mv 2016-07-11
2016-08-29T11:11:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/2404
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/2404
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/97a2b335-ebb0-4a7a-90a9-7fe2ceba0c60/download
bitstream.checksum.fl_str_mv c6773999ba353914ec9210a4c3a0a4cc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022573386006528