Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/3811 |
Resumo: | This dissertation reflects on the English teacher education in and for the twenty-first century. With that aim, the study analyzes pre-service teachers' and teacher educators' beliefs in an English teaching degree course from a federal university in southeast Brazil. The theoretical framework includes a review of official documents and policies for English teaching and the incorporation of technology in education, the concepts of digital and critical literacy, in addition to the roles of technology, the foreign language and the English teacher in the contemporary context. The research methodology is hybrid (DORNYEI, 2007), and the analysis is based on grounded theory (GLASER, 1998). Most data were collected in the disciplines of English Practicum I and II of the investigated course through questionnaires and interviews applied to the teacher educators and pre-service teachers over three semesters, and documents of the analyzed course. The test results suggest that the teacher education at the university investigated is somewhat aligned with what is expected for the teaching of English in and for the twenty-first century. The study concludes with some suggestions for initial teacher education, especially with regards to the incorporation of digital technologies in English language teaching practices. |
id |
UFES_e64c9c893389e664439ec8a444f35adc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/3811 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
Finardi, Kyria Rebeca Neiva de LimaFadini, Karina AntoniaFerraz, Daniel de MelloPaiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira e2016-08-29T15:09:04Z2016-07-112016-08-29T15:09:04Z2016-03-23This dissertation reflects on the English teacher education in and for the twenty-first century. With that aim, the study analyzes pre-service teachers' and teacher educators' beliefs in an English teaching degree course from a federal university in southeast Brazil. The theoretical framework includes a review of official documents and policies for English teaching and the incorporation of technology in education, the concepts of digital and critical literacy, in addition to the roles of technology, the foreign language and the English teacher in the contemporary context. The research methodology is hybrid (DORNYEI, 2007), and the analysis is based on grounded theory (GLASER, 1998). Most data were collected in the disciplines of English Practicum I and II of the investigated course through questionnaires and interviews applied to the teacher educators and pre-service teachers over three semesters, and documents of the analyzed course. The test results suggest that the teacher education at the university investigated is somewhat aligned with what is expected for the teaching of English in and for the twenty-first century. The study concludes with some suggestions for initial teacher education, especially with regards to the incorporation of digital technologies in English language teaching practices.Este estudo tem como objetivo refletir sobre a formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI. Para tanto, o estudo analisa crenças de professores formadores e de professores de inglês em formação em um curso de licenciatura em Letras-Inglês de uma universidade federal do sudeste brasileiro. O arcabouço teórico inclui a revisão de documentos oficiais e políticas para o ensino de inglês e a incorporação de tecnologias na educação, os conceitos de letramento digital e crítico, além dos papéis da tecnologia, da língua estrangeira e do professor de inglês no cenário contemporâneo. A metodologia de pesquisa é híbrida (DORNYEI, 2007), mas principalmente qualitativa (CRESSWELL, 2003), e a análise é feita com base na teoria de análise qualitativa fundamentada em dados (GLASER, 1998). A maior parte dos dados foram coletados nas disciplinas de Estágio Supervisionado I e II do curso investigado, por meio de questionários e entrevistas aplicadas a alunos e professores ao longo de três semestres letivos, e de um levantamento documental do curso analisado. Os resultados das análises sugerem que a formação de professores na universidade investigada está de certa forma de acordo com o que é esperado para o ensino de inglês do e no século XXI. O estudo conclui com algumas sugestões para a formação inicial docente, especialmente no tocante à incorporação de tecnologias digitais nas práticas de formação docente de língua inglesa.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/3811porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Estudos LinguísticosPrograma de Pós-Graduação em LinguísticaUFESBREnglish teacher initial educationTechnology in english teachingRoles of english, digital technology and english teacherTecnologia no ensino de inglêsPapéis da língua inglesa e do professor de língua inglesaProfessores de inglês - Estudo e ensinoProfessores de inglês - FormaçãoTecnologia educacionalLíngua inglesa - Estudo e ensinoLinguística80Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digitalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESTEXTtese_9725_Fadini, K. 2016_FULL VERSION.pdf.txttese_9725_Fadini, K. 2016_FULL VERSION.pdf.txtExtracted texttext/plain566102http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e77a5ed6-9768-4e72-b18f-ea7af46cfff4/downloada84d5312c264f89a37bc8406f89291b6MD52tese_9725_Fadini, K. 2016_FULL VERSION20160817-144944.pdf.txttese_9725_Fadini, K. 2016_FULL VERSION20160817-144944.pdf.txtExtracted texttext/plain566102http://repositorio.ufes.br/bitstreams/92e3ae17-6c6e-4eb3-9466-de50dfee802b/downloada84d5312c264f89a37bc8406f89291b6MD54ORIGINALtese_9725_Fadini, K. 2016_FULL VERSION20160817-144944.pdftese_9725_Fadini, K. 2016_FULL VERSION20160817-144944.pdfapplication/pdf33537908http://repositorio.ufes.br/bitstreams/11ab8dc0-0083-4720-aa46-275923a72e17/downloada8c370583b98f651bbd625b0fcd7afb3MD5310/38112024-07-01 20:21:00.64oai:repositorio.ufes.br:10/3811http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:28:28.243077Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital |
title |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital |
spellingShingle |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital Fadini, Karina Antonia English teacher initial education Technology in english teaching Roles of english, digital technology and english teacher Tecnologia no ensino de inglês Papéis da língua inglesa e do professor de língua inglesa Linguística Professores de inglês - Estudo e ensino Professores de inglês - Formação Tecnologia educacional Língua inglesa - Estudo e ensino 80 |
title_short |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital |
title_full |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital |
title_fullStr |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital |
title_full_unstemmed |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital |
title_sort |
Formação inicial de professores de inglês do e para o século XXI : os papéis da língua inglesa e da tecnologia digital |
author |
Fadini, Karina Antonia |
author_facet |
Fadini, Karina Antonia |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Finardi, Kyria Rebeca Neiva de Lima |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fadini, Karina Antonia |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ferraz, Daniel de Mello |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira e |
contributor_str_mv |
Finardi, Kyria Rebeca Neiva de Lima Ferraz, Daniel de Mello Paiva, Vera Lucia Menezes de Oliveira e |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
English teacher initial education Technology in english teaching Roles of english, digital technology and english teacher |
topic |
English teacher initial education Technology in english teaching Roles of english, digital technology and english teacher Tecnologia no ensino de inglês Papéis da língua inglesa e do professor de língua inglesa Linguística Professores de inglês - Estudo e ensino Professores de inglês - Formação Tecnologia educacional Língua inglesa - Estudo e ensino 80 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia no ensino de inglês Papéis da língua inglesa e do professor de língua inglesa |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Linguística |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Professores de inglês - Estudo e ensino Professores de inglês - Formação Tecnologia educacional Língua inglesa - Estudo e ensino |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
80 |
description |
This dissertation reflects on the English teacher education in and for the twenty-first century. With that aim, the study analyzes pre-service teachers' and teacher educators' beliefs in an English teaching degree course from a federal university in southeast Brazil. The theoretical framework includes a review of official documents and policies for English teaching and the incorporation of technology in education, the concepts of digital and critical literacy, in addition to the roles of technology, the foreign language and the English teacher in the contemporary context. The research methodology is hybrid (DORNYEI, 2007), and the analysis is based on grounded theory (GLASER, 1998). Most data were collected in the disciplines of English Practicum I and II of the investigated course through questionnaires and interviews applied to the teacher educators and pre-service teachers over three semesters, and documents of the analyzed course. The test results suggest that the teacher education at the university investigated is somewhat aligned with what is expected for the teaching of English in and for the twenty-first century. The study concludes with some suggestions for initial teacher education, especially with regards to the incorporation of digital technologies in English language teaching practices. |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T15:09:04Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T15:09:04Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-03-23 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/3811 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/3811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Estudos Linguísticos |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado em Estudos Linguísticos |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e77a5ed6-9768-4e72-b18f-ea7af46cfff4/download http://repositorio.ufes.br/bitstreams/92e3ae17-6c6e-4eb3-9466-de50dfee802b/download http://repositorio.ufes.br/bitstreams/11ab8dc0-0083-4720-aa46-275923a72e17/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a84d5312c264f89a37bc8406f89291b6 a84d5312c264f89a37bc8406f89291b6 a8c370583b98f651bbd625b0fcd7afb3 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022596004839424 |