Pantheon das victorias litterarias da mocidade: o Atheneu e o ensino secundário na província do Espírito Santo (1873-1892)
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/11334 |
Resumo: | This paper assays the creation of the secondary school, Atheneu, located in Vitória, in the state of Espírito Santo, and its operation from 1873 to 1892. It was perceived, from the analysis of official documents, such as government reports and correspondence, that the creation of this institution was related to the political proposal which aimed to consolidate the male education in the secondary level in the country as a preparatory step to join the Universities of the Empire. This conception was strongly influenced by the French teaching model which contributed to the deliberation of public policies in Brazil in the final decades of the nineteenth century. The investigation of periodicals of the time showed the mobilization and expectations of the Capixaba society around the building of the Atheneu Provincial. It was possible to analyze the socio-economic profile of the student body, the faculty and the ones in charge of management due to enrollment records and the press once the establishment was already in operation. The trajectories of the students who were part of Atheneu's history throughout their 19 years of operation revealed the institution's role in the shaping of members of the Capixaba political elite who would contribute to the implementation of the new republican regime. |
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Motta, Kátia Sausen daCampos, Adriana PereiraQuiuqui, Meryhelen Alves da CruzFranco, Sebastião PimentelFerreira, Tânia Maria Tavares Bessone da Cruz2019-07-10T02:16:40Z2019-07-092019-07-10T02:16:40Z2019-05-02This paper assays the creation of the secondary school, Atheneu, located in Vitória, in the state of Espírito Santo, and its operation from 1873 to 1892. It was perceived, from the analysis of official documents, such as government reports and correspondence, that the creation of this institution was related to the political proposal which aimed to consolidate the male education in the secondary level in the country as a preparatory step to join the Universities of the Empire. This conception was strongly influenced by the French teaching model which contributed to the deliberation of public policies in Brazil in the final decades of the nineteenth century. The investigation of periodicals of the time showed the mobilization and expectations of the Capixaba society around the building of the Atheneu Provincial. It was possible to analyze the socio-economic profile of the student body, the faculty and the ones in charge of management due to enrollment records and the press once the establishment was already in operation. The trajectories of the students who were part of Atheneu's history throughout their 19 years of operation revealed the institution's role in the shaping of members of the Capixaba political elite who would contribute to the implementation of the new republican regime.Nesta dissertação, discutiu-se a fundação da escola secundária Atheneu em Vitória, Província do Espírito Santo, e seu funcionamento entre os anos de 1873 e 1892. A partir da análise de documentos oficiais, como relatórios de governo e correspondências, percebeu-se que a criação dessa instituição escolar se relacionava à proposta política de consolidar a instrução secundária masculina no país como etapa preparatória para o ingresso nas faculdades do Império. Concepção fortemente influenciada pelo modelo francês de ensino que ajudou a pensar as políticas públicas no Brasil nas décadas finais do século XIX. A investigação de periódicos da época evidenciou a mobilização e as expectativas da sociedade capixaba em torno da construção do Atheneu Provincial. Já em funcionamento, os registros de matrícula e a imprensa permitiram analisar o perfil socioeconômico do corpo discente, docente e responsáveis pela direção da escola, e a participação desses personagens em associações, grêmios e jornais estudantis da época. As trajetórias dos alunos que fizeram parte da história do Atheneu ao longo dos seus 19 anos de funcionamento revelaram o papel da instituição na formação de membros da elite política capixaba que viriam a contribuir na implementação do novo regime republicano.TextQUIUQUI, Meryhelen Alves da Cruz. Pantheon das victorias litterarias da mocidade: o Atheneu e o ensino secundário na província do Espírito Santo (1873-1892). 2019. 208 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Humanas e Naturais, 2019.http://repositorio.ufes.br/handle/10/11334porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em HistóriaPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUFESBRPublic educationSecondary schoolBrazil empireInstrução públicaBrasil ImpérioEducação x Aspectos sociais - Espírito Santo (Estado)Ensino secundário. 1873-1892História93/99Pantheon das victorias litterarias da mocidade: o Atheneu e o ensino secundário na província do Espírito Santo (1873-1892)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDissertação_Meryhelen_Final - capa dura.pdfapplication/pdf3224709http://repositorio.ufes.br/bitstreams/29ddb9b7-8c58-4967-87a1-9ecdba90cc8f/downloadbfd27e4953c1003508acf1e6d2e46559MD5110/113342024-07-02 14:49:30.001oai:repositorio.ufes.br:10/11334http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:39:24.594732Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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