Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/4811 |
Resumo: | Based on the course program of Analytic Geometry present in the basic curriculum of the State of Esp´irito Santo public schools, we propose a vectorial approach for the subject. That’s because, with base in analyses of textbooks used in the High School, it was possible verifying the absence of vectors in the mentioned discipline, although the method applied to the Analytic Geometry facilitates your teaching and learning. Under that prism, we produced a material that brings as main differential the introduction of vectors and your applicability, demonstrated also, in exercises. In the same way, we mentioned the straight line equation and we brought some considerations concerning to vectors in the discipline of Space Analytic Geometry. In that context, it was possible to simplify the understanding of fundamental concepts and to make possible a larger transition between the Algebra and the Geometry. |
id |
UFES_efd944ce1a13d819dab39bf43cb94ac1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/4811 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
SILVA, Robson Vieira da. Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial. 2013. 87 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Ciências Exatas, Vitória, 2013.Valentim, Fábio Júlio da SilvaSilva, Robson Vieira daSimas, Fábio Luiz BorgesCcoyllo, Rosa Elvira Quispe2016-08-29T15:36:13Z2016-07-112016-08-29T15:36:13Z2013-04-09Based on the course program of Analytic Geometry present in the basic curriculum of the State of Esp´irito Santo public schools, we propose a vectorial approach for the subject. That’s because, with base in analyses of textbooks used in the High School, it was possible verifying the absence of vectors in the mentioned discipline, although the method applied to the Analytic Geometry facilitates your teaching and learning. Under that prism, we produced a material that brings as main differential the introduction of vectors and your applicability, demonstrated also, in exercises. In the same way, we mentioned the straight line equation and we brought some considerations concerning to vectors in the discipline of Space Analytic Geometry. In that context, it was possible to simplify the understanding of fundamental concepts and to make possible a larger transition between the Algebra and the Geometry.Baseado na ementa de Geometria Analítica presente no currículo básico das escolas públicas do Espírito Santo, nós propomos uma abordagem vetorial para o assunto. Isso porque, com base em análises de livros didáticos utilizados no Ensino Médio, foi possível constatar a ausência de vetores na citada disciplina, embora o método aplicado à Geometria Analítica facilite seu ensino e aprendizagem. Sob esse prisma, produzimos um material que traz como principal diferencial a introdução de vetores e sua aplicabilidade, demonstrada, também, em exercícios. Do mesmo modo, tratamos de equação de reta e trouxemos algumas considerações no que diz respeito a vetores na disciplina de Geometria Analítica Espacial. Nesse contexto, foi possível simplificar o entendimento de conceitos fundamentais e possibilitar uma maior transição entre a Álgebra e a Geometria.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/4811porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFESBRCentro de Ciências ExatasAnalytic geometryVectorsHigh schoolTextbooksEquation on straight lineVetoresEquação de retaGeometria analíticaCálculo vetorialEnsino médioLivros didáticosEquaçõesMatemática51Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorialinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALDissertação_Robson_final.pdfapplication/pdf636376http://repositorio.ufes.br/bitstreams/82475af2-12b3-4eb1-ac24-57b482d048b4/download75eace1f3a75f9ee75cd0d3597139e67MD5110/48112024-06-30 16:50:56.535oai:repositorio.ufes.br:10/4811http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:34:37.551352Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial |
title |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial |
spellingShingle |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial Silva, Robson Vieira da Analytic geometry Vectors High school Textbooks Equation on straight line Vetores Equação de reta Matemática Geometria analítica Cálculo vetorial Ensino médio Livros didáticos Equações 51 |
title_short |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial |
title_full |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial |
title_fullStr |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial |
title_full_unstemmed |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial |
title_sort |
Geometria analítica no ensino médio: uma proposta com tratamento vetorial |
author |
Silva, Robson Vieira da |
author_facet |
Silva, Robson Vieira da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Valentim, Fábio Júlio da Silva |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Robson Vieira da |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Simas, Fábio Luiz Borges |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe |
contributor_str_mv |
Valentim, Fábio Júlio da Silva Simas, Fábio Luiz Borges Ccoyllo, Rosa Elvira Quispe |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Analytic geometry Vectors High school Textbooks Equation on straight line |
topic |
Analytic geometry Vectors High school Textbooks Equation on straight line Vetores Equação de reta Matemática Geometria analítica Cálculo vetorial Ensino médio Livros didáticos Equações 51 |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Vetores Equação de reta |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
Matemática |
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv |
Geometria analítica Cálculo vetorial Ensino médio Livros didáticos Equações |
dc.subject.udc.none.fl_str_mv |
51 |
description |
Based on the course program of Analytic Geometry present in the basic curriculum of the State of Esp´irito Santo public schools, we propose a vectorial approach for the subject. That’s because, with base in analyses of textbooks used in the High School, it was possible verifying the absence of vectors in the mentioned discipline, although the method applied to the Analytic Geometry facilitates your teaching and learning. Under that prism, we produced a material that brings as main differential the introduction of vectors and your applicability, demonstrated also, in exercises. In the same way, we mentioned the straight line equation and we brought some considerations concerning to vectors in the discipline of Space Analytic Geometry. In that context, it was possible to simplify the understanding of fundamental concepts and to make possible a larger transition between the Algebra and the Geometry. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-04-09 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-29T15:36:13Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-07-11 2016-08-29T15:36:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/4811 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/4811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UFES |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Exatas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/bitstreams/82475af2-12b3-4eb1-ac24-57b482d048b4/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
75eace1f3a75f9ee75cd0d3597139e67 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813022613791834112 |