Distribuição de lotes carregados de minério de ferro ferrovia-porto: uma abordagem por simulação a eventos discretos
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/10451 |
Resumo: | Given the current scenario of uncertainty related to the price of iron ore, major mining companies have sought in their activities to operational excellence, maintaining its production scale, but with much lower costs. Therefore, it is necessary the supply chain review your current operations and, above all, their planning, among them the part related to rail transport. Thus, it was proposed to develop a model of simplified discrete simulation of a rail yard iron ore with destination route (Railroad-Port), with the objective of assisting in the distribution analysis of lots loaded with iron ore in tactical level. It was used the Arena software to implement the simulation model, which it was possible to evaluate the level of use of available resources (locomotives, car dumpers and routes) and the iron ore discharge capacity in a known railroad and port of Brazil. The developed model considered the historical data of the years 2015 and 2016 and was validated with a confidence interval of 95%. Scenarios for the circulation of larger trains (more economical) were evaluated, and the results showed that there was idle capacity, and thus capacity for a potential increase of annual volume discharged around 5%. |
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Cruz, Marta Monteiro da CostaVieira, Rowena Maria TeixeiraCardoso, Patricia AlcântaraFélix, José Leandro2018-09-13T23:36:56Z2018-09-132018-09-13T23:36:56Z2018-04-27Given the current scenario of uncertainty related to the price of iron ore, major mining companies have sought in their activities to operational excellence, maintaining its production scale, but with much lower costs. Therefore, it is necessary the supply chain review your current operations and, above all, their planning, among them the part related to rail transport. Thus, it was proposed to develop a model of simplified discrete simulation of a rail yard iron ore with destination route (Railroad-Port), with the objective of assisting in the distribution analysis of lots loaded with iron ore in tactical level. It was used the Arena software to implement the simulation model, which it was possible to evaluate the level of use of available resources (locomotives, car dumpers and routes) and the iron ore discharge capacity in a known railroad and port of Brazil. The developed model considered the historical data of the years 2015 and 2016 and was validated with a confidence interval of 95%. Scenarios for the circulation of larger trains (more economical) were evaluated, and the results showed that there was idle capacity, and thus capacity for a potential increase of annual volume discharged around 5%.Dado o cenário atual de incertezas relacionado ao preço do minério de ferro, grandes empresas de mineração têm buscado em suas atividades a excelência operacional, mantendo sua produção em escala, porém com custos bem mais reduzidos. Para isso, é necessário que a cadeia produtiva revise suas operações atuais e, sobretudo, seu planejamento, dentre elas a parte relacionada ao transporte ferroviário. Desta forma, foi proposto desenvolver um modelo de simulação discreta de um pátio ferroviário de descarga de minério de ferro por rota de destino (Ferrovia-Porto), com o objetivo de auxiliar nas análises de distribuição de lotes carregados de minério de ferro em nível tático. Foi utilizado o software Arena para implementação do modelo de simulação, no qual foi possível avaliar os níveis de utilização dos recursos disponíveis (locomotivas, viradores de vagão e rotas) e a capacidade de descarga de minério de ferro em uma ferrovia e porto conhecidos do Brasil. O modelo desenvolvido considerou os dados históricos dos anos de 2015 e 2016 e foi validado com intervalo de confiança de 95%. Foram avaliados cenários de circulação de trens maiores (mais econômicos), e os resultados mostraram haver capacidade ociosa, e por isso capacidade para um aumento potencial de volume descarregado anual em torno de 5%.TextVIEIRA, Rowena Maria Teixeira. Distribuição de lotes carregados de minério de ferro ferrovia-porto: uma abordagem por simulação a eventos discretos. 2018. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil) - Universidade Federal do Espírito Santo, Centro Tecnológico, Vitória, 2018.http://repositorio.ufes.br/handle/10/10451porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Engenharia CivilPrograma de Pós-Graduação em Engenharia CivilUFESBRCentro TecnológicoSimulationRailroad TransportRailroad PlanningIron OreSimulaçãoTransporte FerroviárioPlanejamento FerroviárioMinério de FerroTransporte ferroviário de carga - PlanejamentoMinérios de ferroSimulação (Computadores)Engenharia Civil624Distribuição de lotes carregados de minério de ferro ferrovia-porto: uma abordagem por simulação a eventos discretosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALRowena-Maria-Teixeira-Vieira-2018-trabalho.pdfapplication/pdf1933544http://repositorio.ufes.br/bitstreams/e1f50f40-8b02-4658-a1a1-8a953db2a906/downloadcb46699e2c0b2ac9fc9ff28b1ba932a3MD5110/104512024-06-28 16:07:47.581oai:repositorio.ufes.br:10/10451http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-06-28T16:07:47Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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