THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lara, Rafael da Cunha
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Movimento (Niterói, Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480
Resumo: In this article, aspects of the teaching practice in graduate school related to culture, knowledge and work processes in Brazil´s present time are analyzed. The text aims to apprehend how the teaching practice in graduate school is constituted, based on the analysis of the results of two qualitative researches, undertaken in the form of multiple case study, entailing university professors from all over the country. The results ´ comparison allows us to highlight new elements of the work culture in a context of accelerating rhythms of personal and professional life, of knowledge production and immersion in elements of digital culture. In this context, the teaching practice in graduate school presents, like the mythological character Janus, ambivalences and ambiguities.
id UFF-11_9190b04079010130bf5bc75bd21bd89a
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45480
network_acronym_str UFF-11
network_name_str Movimento (Niterói, Online)
repository_id_str
spelling THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tirednessENSEÑANZA DE POSGRADO BAJO EL SIGNO DE JANO: Cultura, conocimiento y cansancioA DOCÊNCIA NA PÓS-GRADUAÇÃO SOB O SIGNO DE JANO: Cultura, conhecimento e cansaçoPós-graduação. Docência. Produção de conhecimento.Graduate studies Teaching practice. Knowledge productionPosgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento.In this article, aspects of the teaching practice in graduate school related to culture, knowledge and work processes in Brazil´s present time are analyzed. The text aims to apprehend how the teaching practice in graduate school is constituted, based on the analysis of the results of two qualitative researches, undertaken in the form of multiple case study, entailing university professors from all over the country. The results ´ comparison allows us to highlight new elements of the work culture in a context of accelerating rhythms of personal and professional life, of knowledge production and immersion in elements of digital culture. In this context, the teaching practice in graduate school presents, like the mythological character Janus, ambivalences and ambiguities.En este artículo se analizan aspectos de la docencia en la escuela de posgrado en Brasil en la actualidad, relacionados con la cultura, el conocimiento y los procesos de trabajo. El texto tiene como objetivo aprehender cómo se constituye el trabajo docente en la escuela de posgrado, a partir del análisis de los resultados de dos investigaciones cualitativas, realizadas con profesores universitarios de todo el país. La comparación de resultados nos permite resaltar nuevos elementos de la cultura laboral en un contexto de ritmos acelerados de la vida personal y laboral, de producción de conocimiento e inmersión en elementos de la cultura digital. En este contexto, la docencia en la escuela de posgrado presenta, como el personaje mitológico Jano, ambivalencias y ambigüedades.Neste artigo são analisados aspectos da docência na pós-graduação do Brasil no tempo presente, relacionados à cultura, conhecimento e processos de trabalho. O texto tem por objetivo apreender como se constitui o trabalho docente na pós-graduação, com base na análise de resultados de duas pesquisas qualitativas, empreendidas na forma de estudo de caso múltiplo, envolvendo professores universitários de todo o país. A comparação dos resultados permite evidenciar novos elementos da cultura de trabalho em um contexto de aceleração de ritmos de vida pessoal e laboral, de produção do conhecimento e de imersão em elementos da cultura digital. Neste contexto, a docência na pós-graduação apresenta, tal como o personagem mitológico Jano, ambivalências e ambiguidades.ABEC2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRated by the EditorsAvaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoriaapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/4548010.22409/mov.v7i14.45480Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in BrazilREVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasilmovimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in BrasileMovimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil2359-329610.22409/mov.v7i14reponame:Movimento (Niterói, Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporspahttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27175https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27176https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27178https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27180Copyright (c) 2020 Rafael da Cunha Larahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLara, Rafael da Cunha2020-11-30T16:30:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45480Revistahttps://periodicos.uff.br/revistamovimentoPUBhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/oai||Movimento.feuff@gmail.com2359-32961518-0344opendoar:2020-11-30T16:30:04Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
ENSEÑANZA DE POSGRADO BAJO EL SIGNO DE JANO: Cultura, conocimiento y cansancio
A DOCÊNCIA NA PÓS-GRADUAÇÃO SOB O SIGNO DE JANO: Cultura, conhecimento e cansaço
title THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
spellingShingle THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
Lara, Rafael da Cunha
Pós-graduação. Docência. Produção de conhecimento.
Graduate studies Teaching practice. Knowledge production
Posgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento.
title_short THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
title_full THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
title_fullStr THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
title_full_unstemmed THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
title_sort THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
author Lara, Rafael da Cunha
author_facet Lara, Rafael da Cunha
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lara, Rafael da Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-graduação. Docência. Produção de conhecimento.
Graduate studies Teaching practice. Knowledge production
Posgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento.
topic Pós-graduação. Docência. Produção de conhecimento.
Graduate studies Teaching practice. Knowledge production
Posgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento.
description In this article, aspects of the teaching practice in graduate school related to culture, knowledge and work processes in Brazil´s present time are analyzed. The text aims to apprehend how the teaching practice in graduate school is constituted, based on the analysis of the results of two qualitative researches, undertaken in the form of multiple case study, entailing university professors from all over the country. The results ´ comparison allows us to highlight new elements of the work culture in a context of accelerating rhythms of personal and professional life, of knowledge production and immersion in elements of digital culture. In this context, the teaching practice in graduate school presents, like the mythological character Janus, ambivalences and ambiguities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rated by the Editors
Avaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoria
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480
10.22409/mov.v7i14.45480
url https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480
identifier_str_mv 10.22409/mov.v7i14.45480
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27175
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27176
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27178
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27180
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rafael da Cunha Lara
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rafael da Cunha Lara
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in Brazil
REVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasil
movimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in Brasile
Movimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil
2359-3296
10.22409/mov.v7i14
reponame:Movimento (Niterói, Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Movimento (Niterói, Online)
collection Movimento (Niterói, Online)
repository.name.fl_str_mv Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||Movimento.feuff@gmail.com
_version_ 1798329356360089600