THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Movimento (Niterói, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480 |
Resumo: | In this article, aspects of the teaching practice in graduate school related to culture, knowledge and work processes in Brazil´s present time are analyzed. The text aims to apprehend how the teaching practice in graduate school is constituted, based on the analysis of the results of two qualitative researches, undertaken in the form of multiple case study, entailing university professors from all over the country. The results ´ comparison allows us to highlight new elements of the work culture in a context of accelerating rhythms of personal and professional life, of knowledge production and immersion in elements of digital culture. In this context, the teaching practice in graduate school presents, like the mythological character Janus, ambivalences and ambiguities. |
id |
UFF-11_9190b04079010130bf5bc75bd21bd89a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45480 |
network_acronym_str |
UFF-11 |
network_name_str |
Movimento (Niterói, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tirednessENSEÑANZA DE POSGRADO BAJO EL SIGNO DE JANO: Cultura, conocimiento y cansancioA DOCÊNCIA NA PÓS-GRADUAÇÃO SOB O SIGNO DE JANO: Cultura, conhecimento e cansaçoPós-graduação. Docência. Produção de conhecimento.Graduate studies Teaching practice. Knowledge productionPosgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento.In this article, aspects of the teaching practice in graduate school related to culture, knowledge and work processes in Brazil´s present time are analyzed. The text aims to apprehend how the teaching practice in graduate school is constituted, based on the analysis of the results of two qualitative researches, undertaken in the form of multiple case study, entailing university professors from all over the country. The results ´ comparison allows us to highlight new elements of the work culture in a context of accelerating rhythms of personal and professional life, of knowledge production and immersion in elements of digital culture. In this context, the teaching practice in graduate school presents, like the mythological character Janus, ambivalences and ambiguities.En este artículo se analizan aspectos de la docencia en la escuela de posgrado en Brasil en la actualidad, relacionados con la cultura, el conocimiento y los procesos de trabajo. El texto tiene como objetivo aprehender cómo se constituye el trabajo docente en la escuela de posgrado, a partir del análisis de los resultados de dos investigaciones cualitativas, realizadas con profesores universitarios de todo el país. La comparación de resultados nos permite resaltar nuevos elementos de la cultura laboral en un contexto de ritmos acelerados de la vida personal y laboral, de producción de conocimiento e inmersión en elementos de la cultura digital. En este contexto, la docencia en la escuela de posgrado presenta, como el personaje mitológico Jano, ambivalencias y ambigüedades.Neste artigo são analisados aspectos da docência na pós-graduação do Brasil no tempo presente, relacionados à cultura, conhecimento e processos de trabalho. O texto tem por objetivo apreender como se constitui o trabalho docente na pós-graduação, com base na análise de resultados de duas pesquisas qualitativas, empreendidas na forma de estudo de caso múltiplo, envolvendo professores universitários de todo o país. A comparação dos resultados permite evidenciar novos elementos da cultura de trabalho em um contexto de aceleração de ritmos de vida pessoal e laboral, de produção do conhecimento e de imersão em elementos da cultura digital. Neste contexto, a docência na pós-graduação apresenta, tal como o personagem mitológico Jano, ambivalências e ambiguidades.ABEC2020-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRated by the EditorsAvaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoriaapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/4548010.22409/mov.v7i14.45480Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in BrazilREVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasilmovimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in BrasileMovimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil2359-329610.22409/mov.v7i14reponame:Movimento (Niterói, Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporspahttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27175https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27176https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27178https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27180Copyright (c) 2020 Rafael da Cunha Larahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLara, Rafael da Cunha2020-11-30T16:30:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45480Revistahttps://periodicos.uff.br/revistamovimentoPUBhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/oai||Movimento.feuff@gmail.com2359-32961518-0344opendoar:2020-11-30T16:30:04Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness ENSEÑANZA DE POSGRADO BAJO EL SIGNO DE JANO: Cultura, conocimiento y cansancio A DOCÊNCIA NA PÓS-GRADUAÇÃO SOB O SIGNO DE JANO: Cultura, conhecimento e cansaço |
title |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness |
spellingShingle |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness Lara, Rafael da Cunha Pós-graduação. Docência. Produção de conhecimento. Graduate studies Teaching practice. Knowledge production Posgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento. |
title_short |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness |
title_full |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness |
title_fullStr |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness |
title_full_unstemmed |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness |
title_sort |
THE TEACHING PRACTICE IN GRADUATE SCHOOL UNDER THE SIGN OF JANUS: Culture, knowledge and tiredness |
author |
Lara, Rafael da Cunha |
author_facet |
Lara, Rafael da Cunha |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lara, Rafael da Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pós-graduação. Docência. Produção de conhecimento. Graduate studies Teaching practice. Knowledge production Posgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento. |
topic |
Pós-graduação. Docência. Produção de conhecimento. Graduate studies Teaching practice. Knowledge production Posgrado. Trabajo docente. Producción de conocimiento. |
description |
In this article, aspects of the teaching practice in graduate school related to culture, knowledge and work processes in Brazil´s present time are analyzed. The text aims to apprehend how the teaching practice in graduate school is constituted, based on the analysis of the results of two qualitative researches, undertaken in the form of multiple case study, entailing university professors from all over the country. The results ´ comparison allows us to highlight new elements of the work culture in a context of accelerating rhythms of personal and professional life, of knowledge production and immersion in elements of digital culture. In this context, the teaching practice in graduate school presents, like the mythological character Janus, ambivalences and ambiguities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Rated by the Editors Avaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoria |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480 10.22409/mov.v7i14.45480 |
url |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480 |
identifier_str_mv |
10.22409/mov.v7i14.45480 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27175 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27176 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27178 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/45480/27180 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rafael da Cunha Lara https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Rafael da Cunha Lara https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 14 (2020): 55 years of Graduate Studies in Brazil REVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 14 (2020): 55 años de estudios de posgrado en Brasil movimento - rivista di educazione; V. 7 N. 14 (2020): 55 anni di studi universitari in Brasile Movimento-revista de educação ; v. 7 n. 14 (2020): 55 anos de Pós-Graduação no Brasil 2359-3296 10.22409/mov.v7i14 reponame:Movimento (Niterói, Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Movimento (Niterói, Online) |
collection |
Movimento (Niterói, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||Movimento.feuff@gmail.com |
_version_ |
1798329356360089600 |