EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa |
Título da fonte: | Movimento (Niterói, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422 |
Resumo: | This article aims to present a brief bibliographic research about the relationship between education and aging. Through a critical analysis of the exposed theme and the information found, we sought to outline what the main problems and possible solutions would be for the excluding aspect associated with aging. Based on the observation that the aging population and the overpopulation of the planet occupy the agenda for local, regional and global discussion to think about public policies for repair and recognition, it is also necessary to recognize and point out the ethical component of this debate in contemporary times, especially when thought in the scope of education. In the course of this study, we realized the importance of defending and solidifying educational spaces that respect the pluridiversity of individuals who are in the category of elderly people in all phases and spaces of formal and non-formal education, offering possibilities of welcome and care in a dignified manner and respectful. |
id |
UFF-11_ae721b35da690c7d7b7abb5f2d5dda20 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42422 |
network_acronym_str |
UFF-11 |
network_name_str |
Movimento (Niterói, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in BrazilEDUCACIÓN, ÉTICA Y ENVEJECIMIENTO: el aspecto intergeneracional como factor de exclusión en BrasilEDUCAÇÃO, ÉTICA E ENVELHECIMENTO: o aspecto intergeracional como fator de exclusão no Brasileducaçãoenvelhecimentoensino-aprendizageminclusão.Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión.Education. Aging. Teaching-learning. InclusionThis article aims to present a brief bibliographic research about the relationship between education and aging. Through a critical analysis of the exposed theme and the information found, we sought to outline what the main problems and possible solutions would be for the excluding aspect associated with aging. Based on the observation that the aging population and the overpopulation of the planet occupy the agenda for local, regional and global discussion to think about public policies for repair and recognition, it is also necessary to recognize and point out the ethical component of this debate in contemporary times, especially when thought in the scope of education. In the course of this study, we realized the importance of defending and solidifying educational spaces that respect the pluridiversity of individuals who are in the category of elderly people in all phases and spaces of formal and non-formal education, offering possibilities of welcome and care in a dignified manner and respectful.Este artículo tiene como objetivo presentar una breve investigación bibliográfica sobre la relación entre educación y envejecimiento. A través de un análisis crítico del tema expuesto y la información encontrada, buscamos esbozar cuáles serían los principales problemas y posibles soluciones para el aspecto excluyente asociado con el envejecimiento. Con base en la observación de que el envejecimiento de la población y la superpoblación del planeta ocupan la agenda de la discusión local, regional y global para pensar sobre las políticas públicas de reparación y reconocimiento, también es necesario reconocer y señalar el componente ético de este debate en los tiempos contemporáneos, especialmente cuando pensamiento en el ámbito de la educación. En el curso de este estudio, nos dimos cuenta de la importancia de defender y solidificar los espacios educativos que respetan la pluridiversidad de las personas que pertenecen a la categoría de personas mayores en todas las fases y espacios de educación formal y no formal, ofreciendo posibilidades de acogida y atención de manera digna. y respetuoso. Este artigo objetiva apresentar uma breve pesquisa bibliográfica acerca da relação entre educação e envelhecimento. Por meio de uma análise crítica sobre o tema exposto e as informações encontradas, procuramos traçar quais seriam os principais problemas e quais seriam as possíveis soluções para o aspecto excludente associado ao envelhecimento, a partir da constatação de que o envelhecimento populacional e a superpopulação do planeta se tornaram não somente uma questão de políticas públicas, mas um problema ético a ser enfrentado. Deste modo, pretende-se na primeira etapa do artigo desenvolver uma discussão em torno da inclusão e a valorização do idoso como sujeito capaz e producente pelas políticas públicas educacionais; e no segundo momento pontuar uma breve discussão sobre questões ético-políticas em torno do envelhecimento populacional no mundo contemporâneo e futuro. Com isto, pretendemos contribuir de modo amplo com os estudos críticos relativos à medicalização da velhice.ABEC2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRated by the EditorsAvaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoriaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenttext/htmltext/htmlhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/4242210.22409/mov.v7i15.42422Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 15 (2020): The Diagnosis Epidemic and the Medicalization of Education: challenges to teacher training and performanceREVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 15 (2020): La epidemia de diagnósticos y la medicalización de la educación: desafíos para la educación y el rendimiento de los maestrosmovimento - rivista di educazione; V. 7 N. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentesMovimento-revista de educação ; v. 7 n. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentes2359-329610.22409/mov.v7i15reponame:Movimento (Niterói, Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporspahttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27646https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27647https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27687https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27688Copyright (c) 2020 Thiago da Silva Gabry, Fabio A. G. Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Fabio A. G.Gabry, Thiago da Silva2021-01-21T20:57:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42422Revistahttps://periodicos.uff.br/revistamovimentoPUBhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/oai||Movimento.feuff@gmail.com2359-32961518-0344opendoar:2021-01-21T20:57:36Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil EDUCACIÓN, ÉTICA Y ENVEJECIMIENTO: el aspecto intergeneracional como factor de exclusión en Brasil EDUCAÇÃO, ÉTICA E ENVELHECIMENTO: o aspecto intergeracional como fator de exclusão no Brasil |
title |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil |
spellingShingle |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil Oliveira, Fabio A. G. educação envelhecimento ensino-aprendizagem inclusão. Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión. Education. Aging. Teaching-learning. Inclusion |
title_short |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil |
title_full |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil |
title_fullStr |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil |
title_full_unstemmed |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil |
title_sort |
EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil |
author |
Oliveira, Fabio A. G. |
author_facet |
Oliveira, Fabio A. G. Gabry, Thiago da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Gabry, Thiago da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Fabio A. G. Gabry, Thiago da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação envelhecimento ensino-aprendizagem inclusão. Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión. Education. Aging. Teaching-learning. Inclusion |
topic |
educação envelhecimento ensino-aprendizagem inclusão. Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión. Education. Aging. Teaching-learning. Inclusion |
description |
This article aims to present a brief bibliographic research about the relationship between education and aging. Through a critical analysis of the exposed theme and the information found, we sought to outline what the main problems and possible solutions would be for the excluding aspect associated with aging. Based on the observation that the aging population and the overpopulation of the planet occupy the agenda for local, regional and global discussion to think about public policies for repair and recognition, it is also necessary to recognize and point out the ethical component of this debate in contemporary times, especially when thought in the scope of education. In the course of this study, we realized the importance of defending and solidifying educational spaces that respect the pluridiversity of individuals who are in the category of elderly people in all phases and spaces of formal and non-formal education, offering possibilities of welcome and care in a dignified manner and respectful. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Rated by the Editors Avaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoria |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422 10.22409/mov.v7i15.42422 |
url |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422 |
identifier_str_mv |
10.22409/mov.v7i15.42422 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa |
language |
por spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27646 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27647 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27687 https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27688 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Thiago da Silva Gabry, Fabio A. G. Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Thiago da Silva Gabry, Fabio A. G. Oliveira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document text/html text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 15 (2020): The Diagnosis Epidemic and the Medicalization of Education: challenges to teacher training and performance REVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 15 (2020): La epidemia de diagnósticos y la medicalización de la educación: desafíos para la educación y el rendimiento de los maestros movimento - rivista di educazione; V. 7 N. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentes Movimento-revista de educação ; v. 7 n. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentes 2359-3296 10.22409/mov.v7i15 reponame:Movimento (Niterói, Online) instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Movimento (Niterói, Online) |
collection |
Movimento (Niterói, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
||Movimento.feuff@gmail.com |
_version_ |
1798329356300320768 |