EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Fabio A. G.
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Gabry, Thiago da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Movimento (Niterói, Online)
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422
Resumo: This article aims to present a brief bibliographic research about the relationship between education and aging. Through a critical analysis of the exposed theme and the information found, we sought to outline what the main problems and possible solutions would be for the excluding aspect associated with aging. Based on the observation that the aging population and the overpopulation of the planet occupy the agenda for local, regional and global discussion to think about public policies for repair and recognition, it is also necessary to recognize and point out the ethical component of this debate in contemporary times, especially when thought in the scope of education. In the course of this study, we realized the importance of defending and solidifying educational spaces that respect the pluridiversity of individuals who are in the category of elderly people in all phases and spaces of formal and non-formal education, offering possibilities of welcome and care in a dignified manner and respectful.
id UFF-11_ae721b35da690c7d7b7abb5f2d5dda20
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42422
network_acronym_str UFF-11
network_name_str Movimento (Niterói, Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in BrazilEDUCACIÓN, ÉTICA Y ENVEJECIMIENTO: el aspecto intergeneracional como factor de exclusión en BrasilEDUCAÇÃO, ÉTICA E ENVELHECIMENTO: o aspecto intergeracional como fator de exclusão no Brasileducaçãoenvelhecimentoensino-aprendizageminclusão.Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión.Education. Aging. Teaching-learning. InclusionThis article aims to present a brief bibliographic research about the relationship between education and aging. Through a critical analysis of the exposed theme and the information found, we sought to outline what the main problems and possible solutions would be for the excluding aspect associated with aging. Based on the observation that the aging population and the overpopulation of the planet occupy the agenda for local, regional and global discussion to think about public policies for repair and recognition, it is also necessary to recognize and point out the ethical component of this debate in contemporary times, especially when thought in the scope of education. In the course of this study, we realized the importance of defending and solidifying educational spaces that respect the pluridiversity of individuals who are in the category of elderly people in all phases and spaces of formal and non-formal education, offering possibilities of welcome and care in a dignified manner and respectful.Este artículo tiene como objetivo presentar una breve investigación bibliográfica sobre la relación entre educación y envejecimiento. A través de un análisis crítico del tema expuesto y la información encontrada, buscamos esbozar cuáles serían los principales problemas y posibles soluciones para el aspecto excluyente asociado con el envejecimiento. Con base en la observación de que el envejecimiento de la población y la superpoblación del planeta ocupan la agenda de la discusión local, regional y global para pensar sobre las políticas públicas de reparación y reconocimiento, también es necesario reconocer y señalar el componente ético de este debate en los tiempos contemporáneos, especialmente cuando pensamiento en el ámbito de la educación. En el curso de este estudio, nos dimos cuenta de la importancia de defender y solidificar los espacios educativos que respetan la pluridiversidad de las personas que pertenecen a la categoría de personas mayores en todas las fases y espacios de educación formal y no formal, ofreciendo posibilidades de acogida y atención de manera digna. y respetuoso.  Este artigo objetiva apresentar uma breve pesquisa bibliográfica acerca da relação entre educação e envelhecimento. Por meio de uma análise crítica sobre o tema exposto e as informações encontradas, procuramos traçar quais seriam os principais problemas e quais seriam as possíveis soluções para o aspecto excludente associado ao envelhecimento, a partir da constatação de que o envelhecimento populacional e a superpopulação do planeta se tornaram não somente uma questão de políticas públicas, mas um problema ético a ser enfrentado. Deste modo, pretende-se na primeira etapa do artigo desenvolver uma discussão em torno da inclusão e a valorização do idoso como sujeito capaz e producente pelas políticas públicas educacionais; e no segundo momento pontuar uma breve discussão sobre questões ético-políticas em torno do envelhecimento populacional no mundo contemporâneo e futuro. Com isto, pretendemos contribuir de modo amplo com os estudos críticos relativos à medicalização da velhice.ABEC2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionRated by the EditorsAvaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoriaapplication/pdfapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documenttext/htmltext/htmlhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/4242210.22409/mov.v7i15.42422Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 15 (2020): The Diagnosis Epidemic and the Medicalization of Education: challenges to teacher training and performanceREVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 15 (2020): La epidemia de diagnósticos y la medicalización de la educación: desafíos para la educación y el rendimiento de los maestrosmovimento - rivista di educazione; V. 7 N. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentesMovimento-revista de educação ; v. 7 n. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentes2359-329610.22409/mov.v7i15reponame:Movimento (Niterói, Online)instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporspahttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27646https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27647https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27687https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27688Copyright (c) 2020 Thiago da Silva Gabry, Fabio A. G. Oliveirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Fabio A. G.Gabry, Thiago da Silva2021-01-21T20:57:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42422Revistahttps://periodicos.uff.br/revistamovimentoPUBhttps://periodicos.uff.br/revistamovimento/oai||Movimento.feuff@gmail.com2359-32961518-0344opendoar:2021-01-21T20:57:36Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
EDUCACIÓN, ÉTICA Y ENVEJECIMIENTO: el aspecto intergeneracional como factor de exclusión en Brasil
EDUCAÇÃO, ÉTICA E ENVELHECIMENTO: o aspecto intergeracional como fator de exclusão no Brasil
title EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
spellingShingle EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
Oliveira, Fabio A. G.
educação
envelhecimento
ensino-aprendizagem
inclusão.
Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión.
Education. Aging. Teaching-learning. Inclusion
title_short EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
title_full EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
title_fullStr EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
title_full_unstemmed EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
title_sort EDUCATION, ETHICS, AND AGING: the intergenerational aspect as a factor of exclusion in Brazil
author Oliveira, Fabio A. G.
author_facet Oliveira, Fabio A. G.
Gabry, Thiago da Silva
author_role author
author2 Gabry, Thiago da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Fabio A. G.
Gabry, Thiago da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv educação
envelhecimento
ensino-aprendizagem
inclusão.
Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión.
Education. Aging. Teaching-learning. Inclusion
topic educação
envelhecimento
ensino-aprendizagem
inclusão.
Educación. Envejecimiento. Enseñanza-aprendizaje. Inclusión.
Education. Aging. Teaching-learning. Inclusion
description This article aims to present a brief bibliographic research about the relationship between education and aging. Through a critical analysis of the exposed theme and the information found, we sought to outline what the main problems and possible solutions would be for the excluding aspect associated with aging. Based on the observation that the aging population and the overpopulation of the planet occupy the agenda for local, regional and global discussion to think about public policies for repair and recognition, it is also necessary to recognize and point out the ethical component of this debate in contemporary times, especially when thought in the scope of education. In the course of this study, we realized the importance of defending and solidifying educational spaces that respect the pluridiversity of individuals who are in the category of elderly people in all phases and spaces of formal and non-formal education, offering possibilities of welcome and care in a dignified manner and respectful.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Rated by the Editors
Avaliado pelos pares. Avaliado pelo Editoria
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422
10.22409/mov.v7i15.42422
url https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422
identifier_str_mv 10.22409/mov.v7i15.42422
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27646
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27647
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27687
https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/42422/27688
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Thiago da Silva Gabry, Fabio A. G. Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Thiago da Silva Gabry, Fabio A. G. Oliveira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
text/html
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Movement - Education Journal; Vol. 7 No. 15 (2020): The Diagnosis Epidemic and the Medicalization of Education: challenges to teacher training and performance
REVISTA MOVIMIENTO; Vol. 7 Núm. 15 (2020): La epidemia de diagnósticos y la medicalización de la educación: desafíos para la educación y el rendimiento de los maestros
movimento - rivista di educazione; V. 7 N. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentes
Movimento-revista de educação ; v. 7 n. 15 (2020): A Epidemia de Diagnósticos e a Medicalização da Educação: desafios à formação e atuação docentes
2359-3296
10.22409/mov.v7i15
reponame:Movimento (Niterói, Online)
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Movimento (Niterói, Online)
collection Movimento (Niterói, Online)
repository.name.fl_str_mv Movimento (Niterói, Online) - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv ||Movimento.feuff@gmail.com
_version_ 1798329356300320768