PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Da Silva Ribeiro, Diana
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Rachel Botelho Mourão, Arminda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho necessário
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981
Resumo: The present article aims to discuss the Pedagogy of Alternance as a proposal for education beyond capital and understand its contribution to current education in Brazil. In this way, the discussions bring the history of the alternation pedagogy movement and the theme of education from Mészáros (2008). The results show how it is possible, even within a capitalist structure, to experience some pedagogical experiences that are characterized as counter-hegemonic education, materializing from the struggles of organized civil society. Keyword: Pedagogy of Alternance; Counter-hegemonic education; Education beyond capital.
id UFF-20_c20c1e222112d5930186f8aecc45cb22
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59981
network_acronym_str UFF-20
network_name_str Trabalho necessário
repository_id_str
spelling PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITALPEDAGOGÍA DE LA ALTERNANCIA: PROPUESTA DE EDUCACIÓN MÁS ALLÁ DEL CAPITALPEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA EM RONDÔNIA: PROPOSTA DE EDUCAÇÃO PARA ALÉM DO CAPITALThe present article aims to discuss the Pedagogy of Alternance as a proposal for education beyond capital and understand its contribution to current education in Brazil. In this way, the discussions bring the history of the alternation pedagogy movement and the theme of education from Mészáros (2008). The results show how it is possible, even within a capitalist structure, to experience some pedagogical experiences that are characterized as counter-hegemonic education, materializing from the struggles of organized civil society. Keyword: Pedagogy of Alternance; Counter-hegemonic education; Education beyond capital.El artículo en cuestión tiene como objetivo discutir la Pedagogía de la Alternancia como propuesta de educación más allá del capital y comprender su contribución a la educación actual en Brasil. De esta manera, las discusiones acercan la historia del movimiento de la Pedagogía de la Alternancia y el tema de la educación a partir de Mészáros (2008). Los resultados muestran cómo es posible, incluso dentro de una estructura capitalista, vivir algunas experiencias pedagógicas que se caracterizan como educación contrahegemónica, materializadas a partir de las luchas de la sociedad civil organizada. Palabra clave: Pedagogía de la Alternancia; Educación contrahegemónica; Educación más allá del capital.O artigo em questão tem como objetivo discutir a Pedagogia da Alternância como uma proposta de educação para além do capital e compreender a sua contribuição para a educação atual no Brasil. Desta forma, as discussões trazem a história do movimento da Pedagogia da Alternância e a temática da educação a partir de Mészáros (2008). Os resultados mostram como é possível, mesmo dentro de uma estrutura capitalista, vivenciar algumas experiências pedagógicas que se caracterizam como educação contra hegemônica, materializando-se a partir das lutas da sociedade civil organizada. Palavra-chave: Pedagogia da Alternância; Educação contra hegemônica; Educação para além do capital.ABEC2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/5998110.22409/tn.v22i47.59981Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-181808-799X10.22409/tn.v22i47reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36349https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36350Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDa Silva Ribeiro, DianaRachel Botelho Mourão, Arminda 2024-02-22T18:53:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59981Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2024-02-22T18:53:17Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
PEDAGOGÍA DE LA ALTERNANCIA: PROPUESTA DE EDUCACIÓN MÁS ALLÁ DEL CAPITAL
PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA EM RONDÔNIA: PROPOSTA DE EDUCAÇÃO PARA ALÉM DO CAPITAL
title PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
spellingShingle PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
Da Silva Ribeiro, Diana
title_short PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
title_full PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
title_fullStr PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
title_full_unstemmed PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
title_sort PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
author Da Silva Ribeiro, Diana
author_facet Da Silva Ribeiro, Diana
Rachel Botelho Mourão, Arminda
author_role author
author2 Rachel Botelho Mourão, Arminda
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Da Silva Ribeiro, Diana
Rachel Botelho Mourão, Arminda
description The present article aims to discuss the Pedagogy of Alternance as a proposal for education beyond capital and understand its contribution to current education in Brazil. In this way, the discussions bring the history of the alternation pedagogy movement and the theme of education from Mészáros (2008). The results show how it is possible, even within a capitalist structure, to experience some pedagogical experiences that are characterized as counter-hegemonic education, materializing from the struggles of organized civil society. Keyword: Pedagogy of Alternance; Counter-hegemonic education; Education beyond capital.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-02-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981
10.22409/tn.v22i47.59981
url https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981
identifier_str_mv 10.22409/tn.v22i47.59981
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36349
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-18
1808-799X
10.22409/tn.v22i47
reponame:Trabalho necessário
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Trabalho necessário
collection Trabalho necessário
repository.name.fl_str_mv Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv revistatrabalhonecessario@gmail.com
_version_ 1797066989032701952