PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho necessário |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981 |
Resumo: | The present article aims to discuss the Pedagogy of Alternance as a proposal for education beyond capital and understand its contribution to current education in Brazil. In this way, the discussions bring the history of the alternation pedagogy movement and the theme of education from Mészáros (2008). The results show how it is possible, even within a capitalist structure, to experience some pedagogical experiences that are characterized as counter-hegemonic education, materializing from the struggles of organized civil society. Keyword: Pedagogy of Alternance; Counter-hegemonic education; Education beyond capital. |
id |
UFF-20_c20c1e222112d5930186f8aecc45cb22 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59981 |
network_acronym_str |
UFF-20 |
network_name_str |
Trabalho necessário |
repository_id_str |
|
spelling |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITALPEDAGOGÍA DE LA ALTERNANCIA: PROPUESTA DE EDUCACIÓN MÁS ALLÁ DEL CAPITALPEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA EM RONDÔNIA: PROPOSTA DE EDUCAÇÃO PARA ALÉM DO CAPITALThe present article aims to discuss the Pedagogy of Alternance as a proposal for education beyond capital and understand its contribution to current education in Brazil. In this way, the discussions bring the history of the alternation pedagogy movement and the theme of education from Mészáros (2008). The results show how it is possible, even within a capitalist structure, to experience some pedagogical experiences that are characterized as counter-hegemonic education, materializing from the struggles of organized civil society. Keyword: Pedagogy of Alternance; Counter-hegemonic education; Education beyond capital.El artículo en cuestión tiene como objetivo discutir la Pedagogía de la Alternancia como propuesta de educación más allá del capital y comprender su contribución a la educación actual en Brasil. De esta manera, las discusiones acercan la historia del movimiento de la Pedagogía de la Alternancia y el tema de la educación a partir de Mészáros (2008). Los resultados muestran cómo es posible, incluso dentro de una estructura capitalista, vivir algunas experiencias pedagógicas que se caracterizan como educación contrahegemónica, materializadas a partir de las luchas de la sociedad civil organizada. Palabra clave: Pedagogía de la Alternancia; Educación contrahegemónica; Educación más allá del capital.O artigo em questão tem como objetivo discutir a Pedagogia da Alternância como uma proposta de educação para além do capital e compreender a sua contribuição para a educação atual no Brasil. Desta forma, as discussões trazem a história do movimento da Pedagogia da Alternância e a temática da educação a partir de Mészáros (2008). Os resultados mostram como é possível, mesmo dentro de uma estrutura capitalista, vivenciar algumas experiências pedagógicas que se caracterizam como educação contra hegemônica, materializando-se a partir das lutas da sociedade civil organizada. Palavra-chave: Pedagogia da Alternância; Educação contra hegemônica; Educação para além do capital.ABEC2024-02-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/5998110.22409/tn.v22i47.59981Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-181808-799X10.22409/tn.v22i47reponame:Trabalho necessárioinstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36349https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36350Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessáriohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDa Silva Ribeiro, DianaRachel Botelho Mourão, Arminda 2024-02-22T18:53:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/59981Revistahttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessarioPUBhttps://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/oairevistatrabalhonecessario@gmail.com1808-799X1808-799Xopendoar:2024-02-22T18:53:17Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL PEDAGOGÍA DE LA ALTERNANCIA: PROPUESTA DE EDUCACIÓN MÁS ALLÁ DEL CAPITAL PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA EM RONDÔNIA: PROPOSTA DE EDUCAÇÃO PARA ALÉM DO CAPITAL |
title |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL |
spellingShingle |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL Da Silva Ribeiro, Diana |
title_short |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL |
title_full |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL |
title_fullStr |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL |
title_full_unstemmed |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL |
title_sort |
PEDAGOGY OF ALTERNANCE: EDUCATION PROPOSAL BEYOND CAPITAL |
author |
Da Silva Ribeiro, Diana |
author_facet |
Da Silva Ribeiro, Diana Rachel Botelho Mourão, Arminda |
author_role |
author |
author2 |
Rachel Botelho Mourão, Arminda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Da Silva Ribeiro, Diana Rachel Botelho Mourão, Arminda |
description |
The present article aims to discuss the Pedagogy of Alternance as a proposal for education beyond capital and understand its contribution to current education in Brazil. In this way, the discussions bring the history of the alternation pedagogy movement and the theme of education from Mészáros (2008). The results show how it is possible, even within a capitalist structure, to experience some pedagogical experiences that are characterized as counter-hegemonic education, materializing from the struggles of organized civil society. Keyword: Pedagogy of Alternance; Counter-hegemonic education; Education beyond capital. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981 10.22409/tn.v22i47.59981 |
url |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981 |
identifier_str_mv |
10.22409/tn.v22i47.59981 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36349 https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/59981/36350 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Trabalho Necessário https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Trabalho Necessário; v. 22 n. 47 (2024): Trabalho, história e memória dos povos de "Nuestra América" - Tomo 2 ; 01-18 1808-799X 10.22409/tn.v22i47 reponame:Trabalho necessário instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Trabalho necessário |
collection |
Trabalho necessário |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho necessário - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistatrabalhonecessario@gmail.com |
_version_ |
1797066989032701952 |