THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Junior, Luiz
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Valmir Sagaz, Matheus, Elisabete Militz W. Martins, Rosa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaios de Geografia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112
Resumo: This article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography.
id UFF-22_10b747cb3383f9a1a2f7e2599876c1e5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49112
network_acronym_str UFF-22
network_name_str Ensaios de Geografia
repository_id_str
spelling THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGIONEL USO DE IMÁGENES COMO POSIBILIDAD PEDAGÓGICA EN LA CONSTRUCCIÓN DEL CONCEPTO DE REGIÓNO USO DE IMAGENS COMO POSSIBILIDADE PEDAGÓGICA NA CONSTRUÇÃO DO CONCEITO DE REGIÃOEnsino de GeografiaMosaico geográficoEducação BásicaAprendizagemGeography teachingGeographic mosaicBasic educationLearningThis article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography.Este artículo es resultado de un proyecto final de la carrera de Licenciatura en Geografía de la Universidad del Estado de Santa Catarina (UDESC) realizado en 2019, que tuvo como objetivo analizar el potencial del uso de la imagen en la enseñanza de la Geografía como recurso didáctico para la construcción y apropiación del concepto de región. El estudio, de carácter cualitativo y colaborativo, contó con la participación de 24 alumnos de una promoción de séptimo grado de los últimos años de la escuela primaria de una escuela estatal de Florianópolis / SC. Los resultados de la investigación mostraron que los estudiantes desarrollan su aprendizaje a través de situaciones pedagógicas que valoran su potencial creativo, utilizando diferentes imágenes como forma de representar el concepto de región. Además, la adopción de la práctica del mosaico geográfico consistió en un camino didáctico para la construcción y apropiación de conceptos relacionados con el campo de la geografía escolar.O presente artigo é resultado de um trabalho de conclusão do curso de Geografia Licenciatura da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) realizado no ano de 2019 que teve por objetivo analisar as potencialidades do uso das imagens no ensino de Geografia enquanto recurso didático para a construção e apropriação do conceito de região. O estudo, de cunho qualitativo e de natureza colaborativa, contou com a participação de 24 estudantes de uma turma do 7º ano dos anos finais do Ensino Fundamental de uma escola da rede estadual de Florianópolis/SC. Os resultados da investigação mostraram que os/as estudantes desenvolvem sua aprendizagem mediante situações pedagógicas que valorizam o seu potencial criativo, utilizando diferentes imagens como forma de representação do conceito de região. Além disso, a adoção da prática do mosaico geográfico consistiu num caminho didático para a construção e apropriação de conceitos relativos ao campo da Geografia escolar.ABEC2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/4911210.22409/eg.v7i14.49112Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-1212316-854410.22409/eg.v7i14reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29934https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29938Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins Junior, LuizValmir Sagaz, MatheusElisabete Militz W. Martins, Rosa2021-08-31T22:02:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49112Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2021-08-31T22:02:39Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
EL USO DE IMÁGENES COMO POSIBILIDAD PEDAGÓGICA EN LA CONSTRUCCIÓN DEL CONCEPTO DE REGIÓN
O USO DE IMAGENS COMO POSSIBILIDADE PEDAGÓGICA NA CONSTRUÇÃO DO CONCEITO DE REGIÃO
title THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
spellingShingle THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
Martins Junior, Luiz
Ensino de Geografia
Mosaico geográfico
Educação Básica
Aprendizagem
Geography teaching
Geographic mosaic
Basic education
Learning
title_short THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
title_full THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
title_fullStr THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
title_full_unstemmed THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
title_sort THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
author Martins Junior, Luiz
author_facet Martins Junior, Luiz
Valmir Sagaz, Matheus
Elisabete Militz W. Martins, Rosa
author_role author
author2 Valmir Sagaz, Matheus
Elisabete Militz W. Martins, Rosa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Junior, Luiz
Valmir Sagaz, Matheus
Elisabete Militz W. Martins, Rosa
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Geografia
Mosaico geográfico
Educação Básica
Aprendizagem
Geography teaching
Geographic mosaic
Basic education
Learning
topic Ensino de Geografia
Mosaico geográfico
Educação Básica
Aprendizagem
Geography teaching
Geographic mosaic
Basic education
Learning
description This article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ART
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112
10.22409/eg.v7i14.49112
url https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112
identifier_str_mv 10.22409/eg.v7i14.49112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29934
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29938
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121
Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121
Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121
2316-8544
10.22409/eg.v7i14
reponame:Ensaios de Geografia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Ensaios de Geografia
collection Ensaios de Geografia
repository.name.fl_str_mv Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com
_version_ 1797047978947510272