THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112 |
Resumo: | This article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography. |
id |
UFF-22_10b747cb3383f9a1a2f7e2599876c1e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49112 |
network_acronym_str |
UFF-22 |
network_name_str |
Ensaios de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGIONEL USO DE IMÁGENES COMO POSIBILIDAD PEDAGÓGICA EN LA CONSTRUCCIÓN DEL CONCEPTO DE REGIÓNO USO DE IMAGENS COMO POSSIBILIDADE PEDAGÓGICA NA CONSTRUÇÃO DO CONCEITO DE REGIÃOEnsino de GeografiaMosaico geográficoEducação BásicaAprendizagemGeography teachingGeographic mosaicBasic educationLearningThis article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography.Este artículo es resultado de un proyecto final de la carrera de Licenciatura en Geografía de la Universidad del Estado de Santa Catarina (UDESC) realizado en 2019, que tuvo como objetivo analizar el potencial del uso de la imagen en la enseñanza de la Geografía como recurso didáctico para la construcción y apropiación del concepto de región. El estudio, de carácter cualitativo y colaborativo, contó con la participación de 24 alumnos de una promoción de séptimo grado de los últimos años de la escuela primaria de una escuela estatal de Florianópolis / SC. Los resultados de la investigación mostraron que los estudiantes desarrollan su aprendizaje a través de situaciones pedagógicas que valoran su potencial creativo, utilizando diferentes imágenes como forma de representar el concepto de región. Además, la adopción de la práctica del mosaico geográfico consistió en un camino didáctico para la construcción y apropiación de conceptos relacionados con el campo de la geografía escolar.O presente artigo é resultado de um trabalho de conclusão do curso de Geografia Licenciatura da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) realizado no ano de 2019 que teve por objetivo analisar as potencialidades do uso das imagens no ensino de Geografia enquanto recurso didático para a construção e apropriação do conceito de região. O estudo, de cunho qualitativo e de natureza colaborativa, contou com a participação de 24 estudantes de uma turma do 7º ano dos anos finais do Ensino Fundamental de uma escola da rede estadual de Florianópolis/SC. Os resultados da investigação mostraram que os/as estudantes desenvolvem sua aprendizagem mediante situações pedagógicas que valorizam o seu potencial criativo, utilizando diferentes imagens como forma de representação do conceito de região. Além disso, a adoção da prática do mosaico geográfico consistiu num caminho didático para a construção e apropriação de conceitos relativos ao campo da Geografia escolar.ABEC2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/4911210.22409/eg.v7i14.49112Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-1212316-854410.22409/eg.v7i14reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29934https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29938Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartins Junior, LuizValmir Sagaz, MatheusElisabete Militz W. Martins, Rosa2021-08-31T22:02:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49112Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2021-08-31T22:02:39Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION EL USO DE IMÁGENES COMO POSIBILIDAD PEDAGÓGICA EN LA CONSTRUCCIÓN DEL CONCEPTO DE REGIÓN O USO DE IMAGENS COMO POSSIBILIDADE PEDAGÓGICA NA CONSTRUÇÃO DO CONCEITO DE REGIÃO |
title |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION |
spellingShingle |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION Martins Junior, Luiz Ensino de Geografia Mosaico geográfico Educação Básica Aprendizagem Geography teaching Geographic mosaic Basic education Learning |
title_short |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION |
title_full |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION |
title_fullStr |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION |
title_full_unstemmed |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION |
title_sort |
THE USE OF IMAGES AS A PEDAGOGICAL POSSIBILITY IN THE CONSTRUCTION OF THE CONCEPT OF REGION |
author |
Martins Junior, Luiz |
author_facet |
Martins Junior, Luiz Valmir Sagaz, Matheus Elisabete Militz W. Martins, Rosa |
author_role |
author |
author2 |
Valmir Sagaz, Matheus Elisabete Militz W. Martins, Rosa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins Junior, Luiz Valmir Sagaz, Matheus Elisabete Militz W. Martins, Rosa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Geografia Mosaico geográfico Educação Básica Aprendizagem Geography teaching Geographic mosaic Basic education Learning |
topic |
Ensino de Geografia Mosaico geográfico Educação Básica Aprendizagem Geography teaching Geographic mosaic Basic education Learning |
description |
This article is the result of a course completion work in Geography defended at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC), held in 2019, which aimed to analyze the potential of the usage of images in the teaching of Geography as a didactic resource for the construction and appropriation of the concept of region. The study, which has a qualitative and collaborative nature, counted with the participation of 24 students from a class of the 7th year of elementary school at a school in the state of Santa Catarina. The results of the investigation showed, in general, that students develop their learning through pedagogical situations that value their creative potential, using different images as a way of representing the concept of region. In addition, the adoption of the practice of geographic mosaics consisted of a didactic path for the construction and appropriation of concepts related to the field of school Geography. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ART |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112 10.22409/eg.v7i14.49112 |
url |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112 |
identifier_str_mv |
10.22409/eg.v7i14.49112 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29934 https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/49112/29938 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Essays of Geography; Vol. 7 No. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121 Ensayos de Geografía; Vol. 7 Núm. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121 Ensaios de Geografia; v. 7 n. 14 (2021): Ensaios de Geografia; 98-121 2316-8544 10.22409/eg.v7i14 reponame:Ensaios de Geografia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Ensaios de Geografia |
collection |
Ensaios de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com |
_version_ |
1797047978947510272 |