LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensaios de Geografia |
Texto Completo: | https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304 |
Resumo: | This article proposes to discuss the school space as a stage for Geography contents that discuss Gender and Sexuality, emphasizing the spatial practices of LGBTQIA+ students. These, which by many components of the school community, are considered deviant from heteronormative and hegemonic sociocultural standards and have been facing, in recent decades, an erasure by educational policies that clearly position themselves on inclusion and diversity in the context of these discussions. Therefore, we chose the concept of Territory (and its derivatives: territorialities and territories lived) as a direction for the study, as spatial practices become "marginal" experiences, implying the breaking of barriers, generation of conflicts and the construction of territorialities from power relations. |
id |
UFF-22_91b8c361aa41cce78db855205a416ffb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52304 |
network_acronym_str |
UFF-22 |
network_name_str |
Ensaios de Geografia |
repository_id_str |
|
spelling |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of GeographyTERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EN UNA ESCUELA: invisibilidades y estrategias de resistencia desde la enseñanza de la GeografíaTERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EM UMA ESCOLA: invisibilidades e estratégias de resistência a partir do ensino de GeografiaEnsino de Geografiaterritorialidades LGBTQIA GêneroInvisibilidadeEnseñanza de la GeografíaTerritorialidades LGBTQIA InvisibilidadGéneroInvisibilityTerritorialities LGBTQIA GenderTeaching of GeographyThis article proposes to discuss the school space as a stage for Geography contents that discuss Gender and Sexuality, emphasizing the spatial practices of LGBTQIA+ students. These, which by many components of the school community, are considered deviant from heteronormative and hegemonic sociocultural standards and have been facing, in recent decades, an erasure by educational policies that clearly position themselves on inclusion and diversity in the context of these discussions. Therefore, we chose the concept of Territory (and its derivatives: territorialities and territories lived) as a direction for the study, as spatial practices become "marginal" experiences, implying the breaking of barriers, generation of conflicts and the construction of territorialities from power relations.Este artículo propone discutir el espacio escolar a partir de las nociones geográficas de territorio y territorialidad como expresión de prácticas espaciales que movilizan la discusión de género y sexualidad, haciendo énfasis en los grupos de estudiantes LGBTQIA+. Estos alumnos son considerados por muchos componentes de la comunidad escolar como desviados de los estándares socioculturales heteronormativos y hegemónicos y se han enfrentado en las últimas décadas a un borrado por parte de las políticas educativas que se posicionan claramente en la inclusión y la diversidad dentro de estos debates. Para ello, elegimos el concepto de territorio (y sus derivados: territorialidades y territorios vividos) como orientación para el estudio, ya que las prácticas espaciales se convierten en experiencias "marginales" que implican la ruptura de barreras, la generación de conflictos y la construcción de territorialidades a partir de relaciones de poder.Este artigo propõe discutir o espaço escolar a partir das noções geográficas de território e de territorialidade como expressão de práticas espaciais mobilizadoras da discussão de gênero e de sexualidade, dando ênfase a grupos de estudantes LGBTQIA+. Estes que por muitos componentes da comunidade escolar são considerados desviantes aos padrões socioculturais heteronormativos e hegemônicos e vêm enfrentando nas últimas décadas um apagamento por parte de políticas educacionais que se posicionam claramente sobre a inclusão e diversidade no âmbito dessas discussões. Para tanto, elegemos o conceito de território (e seus derivativos: territorialidades e territórios vividos) como direcionamento para o estudo, visto que as práticas espaciais se tornam experiências “marginais” implicando na quebra de barreiras, geração de conflitos e na construção de territorialidades a partir de relações de poder.ABEC2022-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5230410.22409/eg.v8i17.52304Essays of Geography; Vol. 8 No. 17 (2022): Dossiê Intersectionalities: between knowledges and spaces ; 39-58Ensayos de Geografía; Vol. 8 Núm. 17 (2022): Dossier Interseccionalidades: entre saberes y espacios ; 39-58Ensaios de Geografia; v. 8 n. 17 (2022): Dossiê Interseccionalidades: entre saberes e espaços ; 39-582316-854410.22409/eg.v8i17reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32587https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32588Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Edjango LimaFernandez, Pablo Sebastian Moreira2022-07-31T20:14:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52304Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2022-07-31T20:14:14Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography TERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EN UNA ESCUELA: invisibilidades y estrategias de resistencia desde la enseñanza de la Geografía TERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EM UMA ESCOLA: invisibilidades e estratégias de resistência a partir do ensino de Geografia |
title |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography |
spellingShingle |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography Freitas, Edjango Lima Ensino de Geografia territorialidades LGBTQIA Gênero Invisibilidade Enseñanza de la Geografía Territorialidades LGBTQIA Invisibilidad Género Invisibility Territorialities LGBTQIA Gender Teaching of Geography |
title_short |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography |
title_full |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography |
title_fullStr |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography |
title_full_unstemmed |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography |
title_sort |
LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography |
author |
Freitas, Edjango Lima |
author_facet |
Freitas, Edjango Lima Fernandez, Pablo Sebastian Moreira |
author_role |
author |
author2 |
Fernandez, Pablo Sebastian Moreira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Edjango Lima Fernandez, Pablo Sebastian Moreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Geografia territorialidades LGBTQIA Gênero Invisibilidade Enseñanza de la Geografía Territorialidades LGBTQIA Invisibilidad Género Invisibility Territorialities LGBTQIA Gender Teaching of Geography |
topic |
Ensino de Geografia territorialidades LGBTQIA Gênero Invisibilidade Enseñanza de la Geografía Territorialidades LGBTQIA Invisibilidad Género Invisibility Territorialities LGBTQIA Gender Teaching of Geography |
description |
This article proposes to discuss the school space as a stage for Geography contents that discuss Gender and Sexuality, emphasizing the spatial practices of LGBTQIA+ students. These, which by many components of the school community, are considered deviant from heteronormative and hegemonic sociocultural standards and have been facing, in recent decades, an erasure by educational policies that clearly position themselves on inclusion and diversity in the context of these discussions. Therefore, we chose the concept of Territory (and its derivatives: territorialities and territories lived) as a direction for the study, as spatial practices become "marginal" experiences, implying the breaking of barriers, generation of conflicts and the construction of territorialities from power relations. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion ART |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304 10.22409/eg.v8i17.52304 |
url |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304 |
identifier_str_mv |
10.22409/eg.v8i17.52304 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32587 https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32588 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
publisher.none.fl_str_mv |
ABEC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Essays of Geography; Vol. 8 No. 17 (2022): Dossiê Intersectionalities: between knowledges and spaces ; 39-58 Ensayos de Geografía; Vol. 8 Núm. 17 (2022): Dossier Interseccionalidades: entre saberes y espacios ; 39-58 Ensaios de Geografia; v. 8 n. 17 (2022): Dossiê Interseccionalidades: entre saberes e espaços ; 39-58 2316-8544 10.22409/eg.v8i17 reponame:Ensaios de Geografia instname:Universidade Federal Fluminense (UFF) instacron:UFF |
instname_str |
Universidade Federal Fluminense (UFF) |
instacron_str |
UFF |
institution |
UFF |
reponame_str |
Ensaios de Geografia |
collection |
Ensaios de Geografia |
repository.name.fl_str_mv |
Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF) |
repository.mail.fl_str_mv |
periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com |
_version_ |
1797047978978967552 |