LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Edjango Lima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Fernandez, Pablo Sebastian Moreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensaios de Geografia
Texto Completo: https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304
Resumo: This article proposes to discuss the school space as a stage for Geography contents that discuss Gender and Sexuality, emphasizing the spatial practices of LGBTQIA+ students. These, which by many components of the school community, are considered deviant from heteronormative and hegemonic sociocultural standards and have been facing, in recent decades, an erasure by educational policies that clearly position themselves on inclusion and diversity in the context of these discussions. Therefore, we chose the concept of Territory (and its derivatives: territorialities and territories lived) as a direction for the study, as spatial practices become "marginal" experiences, implying the breaking of barriers, generation of conflicts and the construction of territorialities from power relations.
id UFF-22_91b8c361aa41cce78db855205a416ffb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52304
network_acronym_str UFF-22
network_name_str Ensaios de Geografia
repository_id_str
spelling LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of GeographyTERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EN UNA ESCUELA: invisibilidades y estrategias de resistencia desde la enseñanza de la GeografíaTERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EM UMA ESCOLA: invisibilidades e estratégias de resistência a partir do ensino de GeografiaEnsino de Geografiaterritorialidades LGBTQIA GêneroInvisibilidadeEnseñanza de la GeografíaTerritorialidades LGBTQIA InvisibilidadGéneroInvisibilityTerritorialities LGBTQIA GenderTeaching of GeographyThis article proposes to discuss the school space as a stage for Geography contents that discuss Gender and Sexuality, emphasizing the spatial practices of LGBTQIA+ students. These, which by many components of the school community, are considered deviant from heteronormative and hegemonic sociocultural standards and have been facing, in recent decades, an erasure by educational policies that clearly position themselves on inclusion and diversity in the context of these discussions. Therefore, we chose the concept of Territory (and its derivatives: territorialities and territories lived) as a direction for the study, as spatial practices become "marginal" experiences, implying the breaking of barriers, generation of conflicts and the construction of territorialities from power relations.Este artículo propone discutir el espacio escolar a partir de las nociones geográficas de territorio y territorialidad como expresión de prácticas espaciales que movilizan la discusión de género y sexualidad, haciendo énfasis en los grupos de estudiantes LGBTQIA+. Estos alumnos son considerados por muchos componentes de la comunidad escolar como desviados de los estándares socioculturales heteronormativos y hegemónicos y se han enfrentado en las últimas décadas a un borrado por parte de las políticas educativas que se posicionan claramente en la inclusión y la diversidad dentro de estos debates. Para ello, elegimos el concepto de territorio (y sus derivados: territorialidades y territorios vividos) como orientación para el estudio, ya que las prácticas espaciales se convierten en experiencias "marginales" que implican la ruptura de barreras, la generación de conflictos y la construcción de territorialidades a partir de relaciones de poder.Este artigo propõe discutir o espaço escolar a partir das noções geográficas de território e de territorialidade como expressão de práticas espaciais mobilizadoras da discussão de gênero e de sexualidade, dando ênfase a grupos de estudantes LGBTQIA+. Estes que por muitos componentes da comunidade escolar são considerados desviantes aos padrões socioculturais heteronormativos e hegemônicos e vêm enfrentando nas últimas décadas um apagamento por parte de políticas educacionais que se posicionam claramente sobre a inclusão e diversidade no âmbito dessas discussões. Para tanto, elegemos o conceito de território (e seus derivativos: territorialidades e territórios vividos) como direcionamento para o estudo, visto que as práticas espaciais se tornam experiências “marginais” implicando na quebra de barreiras, geração de conflitos e na construção de territorialidades a partir de relações de poder.ABEC2022-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionARTapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/5230410.22409/eg.v8i17.52304Essays of Geography; Vol. 8 No. 17 (2022): Dossiê Intersectionalities: between knowledges and spaces ; 39-58Ensayos de Geografía; Vol. 8 Núm. 17 (2022): Dossier Interseccionalidades: entre saberes y espacios ; 39-58Ensaios de Geografia; v. 8 n. 17 (2022): Dossiê Interseccionalidades: entre saberes e espaços ; 39-582316-854410.22409/eg.v8i17reponame:Ensaios de Geografiainstname:Universidade Federal Fluminense (UFF)instacron:UFFporhttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32587https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32588Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autorinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Edjango LimaFernandez, Pablo Sebastian Moreira2022-07-31T20:14:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/52304Revistahttps://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/indexPUBhttp://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/oaiperiodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com2316-85442316-8544opendoar:2022-07-31T20:14:14Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)false
dc.title.none.fl_str_mv LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
TERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EN UNA ESCUELA: invisibilidades y estrategias de resistencia desde la enseñanza de la Geografía
TERRITORIALIDADES LGBTQIA+ EM UMA ESCOLA: invisibilidades e estratégias de resistência a partir do ensino de Geografia
title LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
spellingShingle LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
Freitas, Edjango Lima
Ensino de Geografia
territorialidades LGBTQIA
Gênero
Invisibilidade
Enseñanza de la Geografía
Territorialidades LGBTQIA
Invisibilidad
Género
Invisibility
Territorialities LGBTQIA
Gender
Teaching of Geography
title_short LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
title_full LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
title_fullStr LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
title_full_unstemmed LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
title_sort LGBTQIA+ TERRITORIALITIES IN A SCHOOL: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography
author Freitas, Edjango Lima
author_facet Freitas, Edjango Lima
Fernandez, Pablo Sebastian Moreira
author_role author
author2 Fernandez, Pablo Sebastian Moreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Edjango Lima
Fernandez, Pablo Sebastian Moreira
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Geografia
territorialidades LGBTQIA
Gênero
Invisibilidade
Enseñanza de la Geografía
Territorialidades LGBTQIA
Invisibilidad
Género
Invisibility
Territorialities LGBTQIA
Gender
Teaching of Geography
topic Ensino de Geografia
territorialidades LGBTQIA
Gênero
Invisibilidade
Enseñanza de la Geografía
Territorialidades LGBTQIA
Invisibilidad
Género
Invisibility
Territorialities LGBTQIA
Gender
Teaching of Geography
description This article proposes to discuss the school space as a stage for Geography contents that discuss Gender and Sexuality, emphasizing the spatial practices of LGBTQIA+ students. These, which by many components of the school community, are considered deviant from heteronormative and hegemonic sociocultural standards and have been facing, in recent decades, an erasure by educational policies that clearly position themselves on inclusion and diversity in the context of these discussions. Therefore, we chose the concept of Territory (and its derivatives: territorialities and territories lived) as a direction for the study, as spatial practices become "marginal" experiences, implying the breaking of barriers, generation of conflicts and the construction of territorialities from power relations.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ART
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304
10.22409/eg.v8i17.52304
url https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304
identifier_str_mv 10.22409/eg.v8i17.52304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32587
https://periodicos.uff.br/ensaios_posgeo/article/view/52304/32588
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Da Revista (Ensaios de Geografia) e do Autor
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv ABEC
publisher.none.fl_str_mv ABEC
dc.source.none.fl_str_mv Essays of Geography; Vol. 8 No. 17 (2022): Dossiê Intersectionalities: between knowledges and spaces ; 39-58
Ensayos de Geografía; Vol. 8 Núm. 17 (2022): Dossier Interseccionalidades: entre saberes y espacios ; 39-58
Ensaios de Geografia; v. 8 n. 17 (2022): Dossiê Interseccionalidades: entre saberes e espaços ; 39-58
2316-8544
10.22409/eg.v8i17
reponame:Ensaios de Geografia
instname:Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron:UFF
instname_str Universidade Federal Fluminense (UFF)
instacron_str UFF
institution UFF
reponame_str Ensaios de Geografia
collection Ensaios de Geografia
repository.name.fl_str_mv Ensaios de Geografia - Universidade Federal Fluminense (UFF)
repository.mail.fl_str_mv periodicos@proppi.uff.br || revistaensaiosdegeografia@gmail.com
_version_ 1797047978978967552